Svenska kreatörer designtolkar vodkaflaskan ”Absolut Paper”

PUBLICERAD: 25 januari 2021
UPPDATERAD: 25 januari

Så här ser modeprofilen Fredrik Robertssons version av fiberflaskan Absolut Paper ut. (Bild Absolut Company)

I samband med utvecklingen av Absolut Paper, första prototypen på en återvinningsbar, fiberbaserad vodkaflaska, har Absolut samarbetat med svenska kreatörerna Fredrik Robertsson, Bea Szenfeld och Isabel Adrian. Samtliga har skapat sin egen design och tolkning av flaskan under temat hållbarhet & innovation.

”Den svarta färgen på min Absolut Paper symboliserar olja, utsläpp och gifter, som förstör vår miljö. Men jag ser ljuset i tunneln och glittret symboliserar just det, de goda krafterna som tillsammans slåss för att rädda vår planet. Tillsammans kan vi förändra”, säger Fredrik Robertsson, modeprofil och Equality Ambassador Absolut Vodka.

”Min konceptidé är ´What’s your story?´. Varje berättelse börjar med ett pappersark. När jag var liten skrev vi ned alla våra drömmar och minnen i dagböcker, på väggar och ibland även på våra kroppar, för att inte glömma. Det är lite ´old school´ nu, men det går inte att jämföra den känslan med en bild på din telefon. Därmed har jag skapat en flaskdesign i form av en dagbok. På min flaska har jag delat med mig av ett minne, som har förändrat mitt liv. Min förhoppning är att man väljer att behålla sin flaska istället för att slänga den och att man skriver ner sina minnen på den. Jag tror att historier på papper håller längre och är unika, precis som den här flaskan. Min historia är värd att berätta, och det är även din”, säger Isabel Adrian, producent och designer.

”Eftersom jag jobbar med papper i mitt konstnärskap och är väldigt intresserad av ´remake´ och att återanvända material, så har jag valt att göra om pappersflaskan till ett pappersark. Jag hoppas med detta kunna visa på hur man enkelt återvinner material själv. Jag hoppas inspirera människor till att samla ihop och återvinna material och att även uppskatta det nya, återvunna materialet. Själva pappersflaskan är nedklippt och sedan har jag skapat pappersarket för hand i min ateljé. Det är en gammal teknik utan kemikalier, som alla kan göra själva hemma”, säger Bea Szenfeld, modedesigner.

Läs mer om ”pappersflaskan” Absolut Paper HÄR.

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor i ny färgsprakande design tagit plats ute i butikshyllorna. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya lekfulla designen.
ridder0

Optiska sorteringslösningar i ny agentur hos Mobergs Processkontroll

Mobergs Produktkontroll AB har ingått ett samarbetsavtal med italienska 3U Vision för att ytterligare vidga sitt utbud av avancerade optiska sorteringslösningar för livsmedels- och tillverkningsindustrin.
Mobergs

Så ska robotautomation optimera den svenska livsmedelsindustrin

Industrier som präglas av säsongsbetonad efterfrågan och hög konkurrens kan effektiviseras med robotautomation. SWIRA, Swedish Industrial Robot Association, arbetar för att främja automation och robotutveckling i den svenska industrin. I år närvarar SWIRA på Scanpack för att diskutera teknikens potential i förpackningsbranschen.
Ove_Leichsenring-SWIRA-1

Sainsbury´s minskar plastanvändningen och får klagomål från kunderna

Vi är alla konsumenter och inte alltid lätta att hantera för varumärkesägarna. Det visar det här exemplet från Storbritannien.
sains

Senaste nytt

Stora Enso vill bygga vindpark norr om Gävle

Stora Enso har påbörjat tillståndsprocessen för en vindpark i Gävle kommun och har under hösten genomfört myndighetssamråd med Gävle kommun och Länsstyrelsen Gävleborg.
vindkraftx

Tack och farväl till Metsä Boards Tako bruk?

Det är lätt att tro att alla kartongbruk går som tåget, med tanke på att det finns en trend att omvandla alla plastförpackningar till pappersförpackningar. Så är inte fallet tydligen. Metsä Board meddelar nu att man planerar att stänga Tako, bruket som ligger mitt i Tammerfors, på grund av långvarig, dålig lönsamhet.
Tako mill

Ny förpackningsdesign för Ridderheims

Samtliga av Ridderheims produkter har fått ett nytt utseende som tagits fram av byrån Identity Works. I den nya designen har fokus legat på att förtydliga sortimentet för kunden genom bland annat färgkodning av produkterna. ”Fokus landade på att skapa en design som är högljudd och generös, med mycket färg, rörelse och med en skvätt av humor i tonaliteten”, säger Niklas Dahl på Identity Works till Cap&Design.
top

Panten på dryckesförpackningar höjs 2025

Under andra halvan av år 2025 höjs pantbeloppet på dryckesförpackningar av PET och aluminiun meddelar Returpack. Det blir en rejäl höjning, från en till två kronor på aluminiumburk och liten PET-flaska, och från två till tre kronor på stora PET-flaskor. Målet med panthöjningen är att stimulera till att panta ännu mera.
Vid frågor om bilden, mejla: erika.weiland@apeloga.se