Svensk whiskyproducent först ut med att skrota ytterförpackningar

PUBLICERAD: 6 februari 2024
UPPDATERAD: 5 februari
Foto: Agitator

Från och med i februari fasar det framåtlutade destilleriet Agitator ut ytterförpackningarna kring alla sina whiskyprodukter. I och med det blir man först i landet och utmanar de stora dryckesföretagen globalt. “Vi har samma attityd till hållbarhet som vi har till whiskyproduktion”, säger destillerichefen Oskar Bruno.

Arbogabaserade Agitator Whiskymakare inleder det nya året lika offensivt som tidigare. I slutet av januari lanserar destilleriet sin senaste limiterade whisky Argument: Sweet Toast. Efter lanseringen blir Agitator det första destilleriet i Sverige att ta bort yttre förpackningar på alla sina produkter. Detta i linje med EU:s förväntade direktiv rörande onödiga förpackningar för att hantera det växande avfallet.

– Vi vill ha låg miljöpåverkan och reducerar därför antalet förpackningar. För oss finns ingen anledning att vänta på att en lag ska träda i kraft – vi agerar redan nu. Det enda vi bryr oss om är hur själva whiskyn smakar och att vi tar ansvar för att minska klimatavtrycket hela vägen fram till provsmakning, säger Oskar Bruno, destillerichef på Agitator.

Utmanar de stora dryckesföretagen

Till skillnad mot stora globala aktörer som Diageo, Pernod Ricard och Johnny Walker vars avsikt är att ta bort ytterförpackningar tidigast år 2025 eller till och med först 2030, tar Agitator bort dem omedelbart på alla sina produkter. Uppskattningsvis handlar det om cirka 40 ton förpackningar på fem år.

– Vi vill inte sälja whisky i onödiga ytterförpackningar. Vi vill lägga allt fokus på det som finns i flaskan istället. Argument: Sweet Toast kommer därför att vara den sista produkten som kommer i ett sådant ytteremballage, säger Oskar Bruno.

Den snabba utfasningen kommer med en hälsning från destillerichefen Oskar Bruno, som går att se via en QR-kod på baksidan av Argument: Sweet Toasts yttre förpackning.

Ökad omsättning med över 30 procent

Agitators omsättning ökade under 2023 med över 30 procent och bolaget siktar på en fortsatt ökning under 2024. I år börjar resan där Agitator går från att främst vara ett lokalt whiskymärke till att bli ett exportföretag.
– Exportsatsningarna görs på ett stort antal marknader men också genom ett antal olika distributionskanaler, för att bäst ta till vara möjligheterna på varje marknad, säger Agitators vd Oskar Kalmaru.

Läs vidare

Ärlighet varar längst för Gbgt Box

Gbgt Box menar att ärlighet är en nyckel till framgång. För något år sedan vann man ett Guldägg för Atmosphere, en serie förpackningar i varandra, typ den ryska dockan, där man nog beskrev ingående material och förpackningens CO2 generering. Nu kommer nästa serie som man kallar Honest Packaging.
GBGT-321-1-scaledx

Panten på dryckesförpackningar höjs 2025

Under andra halvan av år 2025 höjs pantbeloppet på dryckesförpackningar av PET och aluminiun meddelar Returpack. Det blir en rejäl höjning, från en till två kronor på aluminiumburk och liten PET-flaska, och från två till tre kronor på stora PET-flaskor. Målet med panthöjningen är att stimulera till att panta ännu mera.
Vid frågor om bilden, mejla: erika.weiland@apeloga.se

Positiva effekter nationellt och internationellt efter ett år med Site Zero

För ett år sedan öppnade Site Zero, världens största och mest avancerade plastsorteringsanläggning. På tolv månader har anläggningen blivit en katalysator för nationell och internationell omställning mot en cirkulär plastekonomi.
Foto: Peter Holgersson AB

Nu inför Spanien pantsystem på plastflaskor

Spanien tar nu ett krafttag för att öka återvinningsgraden på plastflaskor. Det sker genom att man inför ett pantsystem i landet.
Spanienx

Senaste nytt

Ishidas Europes nyckelroll i Maple Leafs jättelika kycklingfabrik

I samarbete med Maple Leaf Foods, en av Kanadas ledande kött- och fjäderfäproducenter, har Ishida Europe spelat en nyckelroll i etableringen av Maple Leaf Foods nyligen öppnade fabrik för kyckling i London, Ontario. Det är en stors satsning värd C$772 miljoner.
Ishida - Maple Leaf 3x

Ärlighet varar längst för Gbgt Box

Gbgt Box menar att ärlighet är en nyckel till framgång. För något år sedan vann man ett Guldägg för Atmosphere, en serie förpackningar i varandra, typ den ryska dockan, där man nog beskrev ingående material och förpackningens CO2 generering. Nu kommer nästa serie som man kallar Honest Packaging.
GBGT-321-1-scaledx

Tetra Pak elektrifierar transporter mellan lager i Malmö

För första gången använder Tetra Pak en helt eldriven lastbil. Lastbilen utgår från Tetra Pak i Lund, där den laddas över natten. Därefter lastas den och körs till två externa lager i Malmö hamn.
tetra lastbilx

Stora Enso vill bygga vindpark norr om Gävle

Stora Enso har påbörjat tillståndsprocessen för en vindpark i Gävle kommun och har under hösten genomfört myndighetssamråd med Gävle kommun och Länsstyrelsen Gävleborg.
vindkraftx