
I Sverige har spanska ULMA Packaging sedan år 2017 haft Lommabaserade PackDesign som sin agent. Nu har man beslutat sig för att satsa ordentligt på den svenska marknaden. Det sker genom att man köpt PackDesign som byter namn till ULMA Packaging AB. Affären innebär att man tillför nya muskler, både ekonomiskt och personellt. I det här fallet konstaterar man att storleken har betydelse.
– Vi tillhör de stora tillverkarna i Europa inom dessa områden och har det bredaste erbjudandet inom maskiner för flexibel film, berättar Aingeru Gallastegi som är Area Manager på ULMA när vi möter honom på ULMA Packaging i Lomma.
– Årligen bygger vi runt ettusenfemhundra maskiner som omsätter fyrahundra miljoner euro.
I ett tjugofem länder internationellt har man dotterbolag, men Sverige har varit något av en vit fläck, trots att det är en stor marknad. Här har man hittills inte haft något dotterbolag utan förlitat sig på agenturer i de olika länderna. Sedan år 2017 har PackDesign var representant i Sverige.
– Nittio procent av vår försäljning kommer från våra dotterbolag så det står ganska klart att det lönar sig för oss att äga bolagen, säger Aingeru Gallastegi. Med det som bakgrund började vi förra året diskutera med PackDesign om att köpa dem.
– Vi har en global expansionsstrategi samtidigt som vi lägger stor vikt vi lokal service. Där ligger grunden till att vi föreslog den här affären. PackDesign är ett företag vi har haft förtroende för, samtidigt som vi insett att det fanns behov av att tillföra ”muskler” till dem.
I tidningen Packnews no 1 som kommer på marknaden inom kort kan du läsa en längre artikel om affären och hur man ser på framtiden i Sverige.