Fem starka trender för printindustrin 2025

PUBLICERAD: 20 februari 2025
UPPDATERAD: 20 februari

KRÖNIKA. 2025 året då Etikett och Förpackningsindustrin går från utmaning till möjlighet. Under 2024 har etikett- och förpackningsindustrin genomgått en viktig förändringsprocess. Utmaningar som arbetskraftsbrist, stigande energikostnader, avfall och stillastående maskiner har varit centrala. Samtidigt har vi sett en återhämtning, med minskad inflation och en återkommande optimism inför, skriver Stefan Bergdahl, vd på HP i Norden.

Sammanfattningsvis kommer etikett- och förpackningsindustrin att vara mer digital, hållbar och automatiserad än någonsin. Med intelligent automation, avancerade digitaltryckslösningar och AI kommer företag att hantera korta körningar, snabba omställningar och ökat behov av hållbarhet.

”För företag som vill ligga i framkant gäller det att anamma dessa teknologier”

För företag som vill ligga i framkant gäller det att anamma dessa teknologier för att både möta marknadens krav och minska den miljömässiga påverkan. Bland de större trenderna inför 2025 förutspår vi på HP följande spaningar inom fem områden:

1. AI en del av förpackningsproduktionen

En av de mest utmärkande trenderna är den ökande användningen av AI för att skapa fullt automatiserade produktionssiter. Detta innebär att hela produktionsflödet – från materialhantering och tryck till efterbehandling och kvalitetskontroll – kommer att styras av maskiner, mjukvara och robotar med minimala mänskliga interventioner.

2. Hållbarhet – en central faktor

Hållbarhet är inte längre bara en trend utan en nödvändighet. Det handlar inte bara om att minska energiförbrukning utan också om att optimera produktionen för att minska avfall och CO2-utsläpp. Digitaliserade arbetsflöden gör det möjligt att reducera avfall och samtidigt leverera kortare körningar med snabbare omställningar.

3. Digitaltryckets genombrott – Etiketter och förpackningar i framkant

Digitaltryck, särskilt inom etiketter och flexibla förpackningar, fortsätter att revolutionera branschen. För etiketter förväntas digitaltryck stå för mer än 10% av den totala marknaden och för förpackningar, som idag står för mindre än 1%, kommer vi att se ett snabbt uppsving.

4. E-handelns växande roll

Även om e-handelns roll inom etikett- och förpackningssektorn fortfarande är relativt låg, kommer den att växa snabbt de kommande åren. Digitala lösningar, som möjliggör snabbare, mer flexibla produktionsflöden, kommer att vara avgörande för att kunna möta den ökande efterfrågan från e-handelsföretag på skräddarsydda, hållbara och snabba förpackningslösningar.

5. Standardisering och integration

För att möta den ökande komplexiteten kommer fler och fler tryckerier att behöva standardisera sina processer och använda helt integrerade trycklösningar. Denna standardisering innebär att maskiner, mjukvara och andra system kopplas samman för att skapa smidiga arbetsflöden. Något som skapar en större flexibilitet och snabbare produktion för att möta den snabba marknaden och varumärkens dynamiska krav.

 

Läs vidare

Grafiska Företagen accepterar löneökningar på 7,7 procent i en tre årsperiod

Grafiska Företagen acceptera de opartiska ordförandens (Opo) förslag på ett treårigt avtal med löneökningar på sammanlagt 7,7 procent, skriver de i ett pressmeddelande den 21 mars. Samtidigt anser de att nivån är problematisk för en del företag men bedöms kunna fungera för den grafiska branschen i stort.
Grafiskax

Pack-IT fokuserade på förpackningar som verktyg för att vinna kunder

Medan butikshyllorna tävlar om din uppmärksamhet utkämpas en intensiv innovationsstrid bakom kulisserna. Den 11 mars samlade Canon förpackningsindustrin för ett seminarium där framtiden för förpackningar, butiksdisplayer och hållbara lösningar stod i fokus.
Canonx

Sverige pantade över 2,8 miljarder burkar och flaskor 2024

Antalet pantade förpackningar i Sverige har ökat med nära 6 procent under 2024, till över 2,8 miljarder flaskor och burkar, eller 271 per person. Det visar nysläppta siffror från Returpack/Pantamera.
Pantamera Express - Returpack, Norrköping. Fotograf Ristenstrand 2024

Stora Ensos nya megaanläggning för falskartong har startat produktionen

Stora Ensos nya linje för konsumentförpackningskartong vid Uleåborganläggningen i Finland har påbörjat produktionsupptrappningen. De första kundleveranserna väntas under andra kvartalet 2025.
Stora Ensox

Senaste nytt

Nya livsmedelsförpackningar från Plus Pack med åttiofem procent återvunnet material

Danska Plus Pack lanserar nu Cubus, ett cirkulärt och återvinningsbart livsmedelsförpackningssortiment som erbjuder flexibla förslutningsalternativ. Den nya serien förpackningar är återvinningsbara och effektiva för kalla måltider och snacks som frukt, nötter, sallader, tapas och yoghurt.
Cubus fælles_edit2x

Grafiska Företagen accepterar löneökningar på 7,7 procent i en tre årsperiod

Grafiska Företagen acceptera de opartiska ordförandens (Opo) förslag på ett treårigt avtal med löneökningar på sammanlagt 7,7 procent, skriver de i ett pressmeddelande den 21 mars. Samtidigt anser de att nivån är problematisk för en del företag men bedöms kunna fungera för den grafiska branschen i stort.
Grafiskax

Pack-IT fokuserade på förpackningar som verktyg för att vinna kunder

Medan butikshyllorna tävlar om din uppmärksamhet utkämpas en intensiv innovationsstrid bakom kulisserna. Den 11 mars samlade Canon förpackningsindustrin för ett seminarium där framtiden för förpackningar, butiksdisplayer och hållbara lösningar stod i fokus.
Canonx

Sverige pantade över 2,8 miljarder burkar och flaskor 2024

Antalet pantade förpackningar i Sverige har ökat med nära 6 procent under 2024, till över 2,8 miljarder flaskor och burkar, eller 271 per person. Det visar nysläppta siffror från Returpack/Pantamera.
Pantamera Express - Returpack, Norrköping. Fotograf Ristenstrand 2024