
Stora Enso kommenterar nu senareläggningen av betalningar till leverantörer som väckt uppmärksamhet den senaste tiden. Avsikten har varit att därigenom förbättra kassaflödet, något man nu lovar att inte göra i framtiden.
Som meddelat den 14 oktober har Stora Enso skjutit upp betalningar till vissa leverantörer med en vecka under den sista veckan i juni och september i år. Detta var extraordinära åtgärder i syfte att förbättra kassaflödet. Ett beslut har tagits att framöver inte skjuta upp betalningar till leverantörer under kvartalsslut. Uppskjutna fakturabetalningar har genomförts.
– Vi värdesätter våra leverantörer, vilka är centrala för vår verksamhet och för vår framgång. Vi beklagar eventuell påverkan eller olägenhet som dessa extraordinära handlingar kan ha haft på dem och deras verksamhet. Våra värderingar är att leda och göra vad som är rätt och vi vill främja en kultur av öppenhet och integritet i allt vi gör, säger Hans Sohlström, vd och koncernchef på Stora Enso.
Kassaflödeseffekten av de uppskjutna betalningarna om en vecka i slutet av kvartalet har i genomsnitt varit 70 miljoner euro, vilket motsvarar cirka 4 procent av leverantörsskulderna. Detta är inte väsentligt i förhållande till Stora Ensos totala kassaflöde och likviditet. Stora Enso kommer att publicera sin kvartalsrapport för tredje kvartalet 2024 den 24 oktober.