Stilmix med dopaminkick ska sälja nyttig pizza

PUBLICERAD: 1 december 2023
UPPDATERAD: 1 december

 

För att få pizza utan bröd att kännas lockande anlitade livsmedels-uppstickaren For Real! Foods byrån Pond Design. Med många års erfarenhet av förpackningsdesign och identitetsskapande kunde byrån guida pizzaproducenten till rätt lianer i snabbmatsdjungeln. Vi snackar med teamet på Pond Design om designprocessen.

 

Det traditionella visuella språket för att lyfta fram produkter som hälsosamma består ofta av svala färgskalor med naturliga element och avskalade inslag. Tvärt emot hur snabbmat brukar framställas: skarpa färger, feta typsnitt och närbilder på smält ost. For Real! Foods vision var att ta fram ett formspråk som kunde förmedla båda världarna.

Pond Designs Janina Tarrasdotter Samuelsson berättar att pizzaproducenten redan hade ett stabilt fäste på hälsomarknaden när byrån startade arbetet med den nya profilen. Fokus blev istället att genom identiteten nå en bredare målgrupp och ta sig ur det nischade facket.

Elvira Jacobi & Mattias Cederdeldt på Pond Design.

– Hälsomedvetna konsumenter är en målgrupp och community som tenderar att vara flyktiga och ständigt leta nya nyttiga mattrender. Risken med en så smal målgrupp är att den är just smal, utmaningen var att nå bortom de redan frälsta. Vår analys av marknaden visade att väldigt många varumärken fastnar i ett generiskt, och ibland lite förlegat hälsouttryck, säger Janina.

Dekonstruera och förena

I den inledande processen dekonstruerade Pond hälso- och snabbmatsvärlden och bröt ner deras olika designcues för att definiera vad som karaktäriserar de båda kategorierna. Detta för att få en överblick över vilka delar som skulle kunna passa att gifta samman i identiteten.

– Det gav oss en bra riktning i designarbetet genom att vi tydligt kunde rikta in oss och skapa en värld där vi kunde undvika att fastna i stereotyper och snarare utmana den hälsosamma kategorin genom att föra in element från snabbmatsvärlden, säger Mattias Cederfeldt, som ansvarat för strategidelen.

Vidare berättar designern Elvira Jacobi att de i processen sneglat mot USA, där hon tycker att flera ”foodtechiga” varumärken lyckats bra med att kombinera hälsa och njutning på ett fyndigt sätt i sin kommunikation. För att implementera det i identiteten jobbade Pond med engelska ord i relation till ett råare bildmanér, där ord som ”delicious” och ”tasty” parades ihop med varor som kyckling och kål.

– Uttrycket är skapat som en visuell dopaminkick in i både hälso- och snabbvärlden – bilder, copy, typografi och färger är hela tiden en kontrast mellan dem, säger hon.

Gobold Regular & Akzidenz-Grotesk Pro

Typsnittet i rubrikerna behövde kommunicera energi och självsäkerhet – något de kände att Gobold Regular i versaler kunde förmedla.

– Det är ett modernt och kondenserat typsnitt med mycket karaktär som tar plats på såväl pizzakartong som i digitala kanaler. Bokstäverna är satta på ett lekfullt sätt där de hoppar runt och lever sitt eget liv, säger Elvira och fortsätter:

– Till brödtext och smakbeskrivningar valde vi Akzidenz-Grotesk Pro: ett tidlöst och tillåtande typsnitt som alla känner igen och som lätt kan bytas ut mot standardtypsnitten Helvetica eller Arial. Det finns en självsäkerhet i det och gör det enkelt för kunden att ta fram material själva. Kombinationen med en rubrik som guppar och en brödtext som ger lugn blir både tydligt och glatt, såväl visuellt som innehållsmässigt.

Färgpaletten har en naturlig grund med off-white, grön och gul. Kontrasterande och livfulla färger har adderats för att förmedla smak och energi.

– Resultatet utmanar snabbmatsuttrycket genom att vara modernt hälsosamt, men plockar samtidigt upp delar som tilltar åt det njutningsfulla. Det känns tillåtande och lekfullt, men också annorlunda och unikt vilket är viktigt eftersom den ska sticka ut i den frysta pizzadisken, avslutar Elvira.

Arbetsgrupp
Janina Tarrasdotter Samuelsson – Senior Client Director
Mattias Cederfeldt – Strategist
Emilie Camén – Strategist
Elvira Jacobi – Designer
Gustav Dejert – Senior Designer
Emma Hagberg – Copywriter
Bildcred: Pond Design

 

Senaste nytt

Stora Enso genomför organisationsförändringar

Stora Enso planerar att implementera en ny organisation med sju affärsområden för P&L-ansvar, vilket återspeglar vikten av kärnverksamheten inom förnybara förpackningar i affärsportföljen. Den nya, plattare och effektiviserade organisationen kommer att öka kundfokus, driva den operativa effektiviteten med ökad integration, minska komplexiteten och förbättra koncernens prestationskultur.
wellpapp-Stora-Ensox

Nu testkörs Norges nya plaståtervinningsanläggning

Testkörningar pågår just nu och hösten 2025 öppnar Tomra och Plastretur officiellt den första och enda nationella finsorteringsanläggningen för plastförpackningar i Norge. Anläggningen, som ligger i Holtskogen Business Park i Inre Østfold, kommer att heta Områ.
default

Ny lack för BOPE-film gör materialet bättre för påstillverkning

Filmer av BOPE, biaxiellt orienterad polyeten, är kända för sin höga återvinningsbarhet, men deras begränsade temperaturbeständighet har hittills varit ett hinder för bredare industriella tillämpningar. Nu har hubergroup hittat en lösning som gör filmen betydligt värmetåligare.
HUB_Plastic-Bond-K1x

Ny teknik för biobaserad cellplast möjliggör cirkularitet för ett omtalat material

TotalEnergies Corbion och Useon har ingått ett strategiskt partnerskap för att främja utvecklingen och global kommersialisering av EPLA-formade produkter – en ny generation av hållbara, högpresterande skummaterial tillverkade av PLA, ett av de mest använda bioplastmaterialen.
epla-bottle-base-made-by-useon-with-luminy-plax

Läs vidare

BVD Stockholm vann Guldägg för nytt förpackningssystem till varumärket AEG

Vinnare av kategorin Förpackningsdesign i Guldägget blev designbyrån BVD Stockholm för designen till Electrolux Groups varumärke AEG. Utmaningen låg i att skapa en ett designuttryck som både förmedlar en tydlig premiumkänsla på en brun kartongförpackning och samtidigt harmonisera med AEG:s visuella identitet.
guldagget

Fyra vinnare i norska Plastløftepriset

Lerum, Arla, Trioworld Lundin och Den Stolte Hane vann Grønt Punkt Norges Plastløfte-priser för sina innovativa och hållbara förpackningar.
plastloftet-vinnerex

Nya Ready2Cook aluminiumbehållare i "One Size Fits All"-koncept från Plus Pack

Danska Plus Pack lanserar tre nya Ready2Cook aluminiumtråg som ger flexibilitet, effektivitet och återvinningsbarhet i livsmedelsförpackningar.
R2C one size fits all 1920x1080

Pinsamma budskap på plastbärkassar för att minska förbrukningen

Den eviga debatten om plastbärkassars eventuella påverkan på miljön verkar vi inte komma ifrån. EU vill inte att vi ska förbruka mer än 40 per person och år och de tidigare höga skatterna fick ner förbrukningen i Sverige till långt under denna siffra. Kanske är det här exemplet från Kanada ett sätt att se till att siffran hålls nere utan skatter eller avgifter? Och dessutom med humor som instrument.
Påsar1x