Snopet för Mondi, det blev IP som köper DS Smith

PUBLICERAD: 17 april 2024
UPPDATERAD: 17 april
Foto: Alexander Grey, Unsplash

International Paper och DS Smith har nått en överenskommelse om villkoren för en affär där IP köper DS Smith. Affären förväntas vara klar under fjärde kvartalet i år. Med andra ord gick affären förbi Mondi, som var först med att signalera att man ville köpa DS Smith.

– Det här ett logiskt nästa steg i IP:s strategi för att driva lönsam tillväxt genom att stärka vår globala förpackningsverksamhet, säger Mark S. Sutton, styrelseordförande och vd för IP.

– DS Smith är ledande inom förpackningslösningar med en omfattande räckvidd över hela Europa, något som kompletterar IP:s kapacitet och kommer att påskynda tillväxten genom innovation och hållbarhet. Vi är övertygade om att denna kombination kommer att skapa betydande värde för våra anställda, kunder och aktieägare.

Tillträdande vd för IP, Andrew K. Silvernail tillägger:

– Att sammanföra de båda företagens kapacitet och expertis kommer att skapa en vinnande position inom förnybara förpackningar över hela Europa, samtidigt som IP:s nordamerikanska verksamhet förbättras. Jag är övertygad om att denna strategiska kombination erbjuder en unik och mycket övertygande möjlighet att skapa ett enormt aktieägarvärde. Jag är också engagerad i att arbeta med teamen för att leverera de förväntade synergierna, tillsammans med de pågående vinstförbättringsinitiativen i IP-portföljen.

Miles Roberts är vd för DS Smith och säger så här:

– Kombinationen med IP är en attraktiv möjlighet att skapa en verkligt internationell ledare för hållbara förpackningslösningar som är väl positionerad på attraktiva och växande marknader i Europa och Nordamerika. Den kombinerar två fokuserade och kompletterande verksamheter. DS Smith har vuxit avsevärt genom ett engagemang för kunder, fokus på innovation, kvalitet på förpackningar och hög servicenivå. Jag är stolt över allt som DS Smith har uppnått hittills och är säker på att verksamheten kommer att fortsätta att blomstra som en del av en kombinerad koncern med IP tack vare förmågan och det fortsatta engagemanget hos våra kollegor.

Cirka nittio procent av intäkterna i det sammanslagna företaget kommer att komma från fiberbaserade förpackningslösningar. För IP innebär det här att man väsentligt förbättrar fotfästet på den europeiska marknaden. DS Smith omsatte 9,4 miljarder dollar i Europa år 2023 medan IP hade en försäljning på 1,5 miljarder dollar.

Synergieffekterna per år värderas till 474 miljoner dollar där 214 miljoner dollar hämtas i produktionen. För overheadkostnader räknar man med synergier värda 117 miljoner dollar och inköpssynergierna kommer att ge 116 miljoner dollar. Det första året kommer man att kunna ta hem 33 procent av synergierna, om tre år 95 procent.

I september förra året köpte Smurfit Kappa amerikanske WestRock och bildade en konkurrerande jätte. Mondis svar på detta var att försöka köpa DS Smith, vilket uppenbarligen inte var OK för IP som kontrade med ett bud som alltså gick igenom. Frågan är hur Mondi reagerar på detta? Vad kan man göra för att flytta fram positionerna?

Senaste nytt

Lekfullt och kaxigt när Bubs rebrandar

Det virala godisvarumärket Bubs gör om sin identitet. Den nya grafiska profilen innefattar en helt omarbetad logga som ska stärka varumärket och dess igenkänning, samt nya färgskalor, typsnitt och en speciellt framtagen merch-kollektion. Identiteten är utvecklad i samarbete med byrån Super Tuesday, som fokuserat på att lyfta fram det som blivit synonymt med varumärket i en lekfull skepnad.
BUBS_37x
Lekfullt och kaxigt när Bubs rebrandar

PulPac och Future Materials inleder strategiskt samarbete

PulPac, som utvecklar teknik för torrformning av fiber, och Future Materials Sweden, ett svenskt innovationsbolag med lång erfarenhet från formsprutning och verktygstillverkning, inleder ett strategiskt samarbete. Målet är att tillsammans driva på omställningen från plast till fiberbaserade förpackningar i nya applikationer och marknadssegment.
Pulpac
PulPac och Future Materials inleder strategiskt samarbete

Misstänksamhet mot gurkan utan plast hos konsumenterna

Det har skrivits mycket om Saveggys teknik med att spraya gurkor med raps- och havreolja, en teknik som gör att man kan undvika plast på gurkor i syfte att förlänga hållbarheten. När nu de första gurkorna kommit ut på en testmarknad har det visat sig finnas en misstänksamhet hos konsumenterna.
Gurka-Saveggy-Odlarna_D
Misstänksamhet mot gurkan utan plast hos konsumenterna

Tetra Pak banar vägen för användning av AI i livsmedelsindustrin

Tetra Paks nya Factory OS ger livsmedels- och dryckesproducenter en samlad driftöversikt i realtid och omvandlar data till handlingsbara insikter för att öka effektiviteten, minska svinnet och utnyttja potentialen i AI.
Tetra-Pak-Factory-OS_foto1
Tetra Pak banar vägen för användning av AI i livsmedelsindustrin

Läs vidare

PulPac och Future Materials inleder strategiskt samarbete

PulPac, som utvecklar teknik för torrformning av fiber, och Future Materials Sweden, ett svenskt innovationsbolag med lång erfarenhet från formsprutning och verktygstillverkning, inleder ett strategiskt samarbete. Målet är att tillsammans driva på omställningen från plast till fiberbaserade förpackningar i nya applikationer och marknadssegment.
Pulpac
PulPac och Future Materials inleder strategiskt samarbete

Tetra Pak banar vägen för användning av AI i livsmedelsindustrin

Tetra Paks nya Factory OS ger livsmedels- och dryckesproducenter en samlad driftöversikt i realtid och omvandlar data till handlingsbara insikter för att öka effektiviteten, minska svinnet och utnyttja potentialen i AI.
Tetra-Pak-Factory-OS_foto1
Tetra Pak banar vägen för användning av AI i livsmedelsindustrin

Ecolean byter vd i samband med marknadsanpassning

För drygt tre år sedan tillträdde Marie Samuelsson som vd för Ecolean. Nu kliver hon av och ersätts av Thomas Hultin.
ecolean-aus-pida-utvald
Ecolean byter vd i samband med marknadsanpassning

EOC Group stärker sin Adhesives-division i Europa med två personaltillsättningar

EOC Group har genomfört två personalförstärkningar inom sin Adhesives-division, vilket markerar ett viktigt steg i företagets fortsatta tillväxt och strategiska expansion för limverksamheten i Europa. Dessutom har företaget ISCC Plus certifierats.
EOC1x
EOC Group stärker sin Adhesives-division i Europa med två personaltillsättningar