Snaps i grönare kostym

PUBLICERAD: 13 december 2022
UPPDATERAD: 31 januari
Den klassiska snapsen får nya förpackningar. Foto: Pressbild

Den klassiska snapsen O.P. Anderson Aquavit får förpackningar i lättviktsglas och återvinningsbar pet.

O.P. Anderson Aquavits 700-ml-flaska tillverkas lagom till jul i lättviktsglas. Den nya flaskan väger över 100 gram mindre än den forna flaskan och sparar 74 800 kg glas per år och minskar koldioxidutsläpp från flasktillverkning och transport med 22 procent i jämförelse med den tidigare flaskan, enligt producenten.

Återvunnen pet

För den mindre 350-milliitersflaskan blir det en övergång till en återvinningsbar PET-flaska, tillverkad av 25 procent återvunnen plast (rPET). Det innebär en besparing på ytterligare 75 400 kg glas per år samt 70 procent lägre koldioxidutsläpp från flasktillverkning och transport.

– Vikt och material har givetvis betydelse när det gäller förpackningens klimatpåverkan. En tyngre glasflaska innebär mer koldioxidutsläpp som uppstår under tillverkningsprocessen och i transportledet. Vi märker också att våra kunder i högre grad efterfrågar mer hållbara förpackningsalternativ och att som konsument kunna välja ett miljövänligare alternativ ska inte vara krångligt. Tvärtom så ska det vara enkelt, säger Marcus Pedersen, Global senior brand manager för O.P. Anderson Aquavit.

Ny etikettdesign

Även etiketten ett mindre ansiktslyft – en mer tidsenlig etikett, som samtidigt tar tillvara på varumärkets långa historia och tradition, enligt O.P. Anderson Aquavit.

 

Läs vidare

Diageo testar pappersflaska tillverkad av PulPac på festival i Barcelona

I samarbete med PA Consulting, som är en del av Bottle Collective med PA och svenska PulPac, testar Diageo en Dry Molded Fiber-flaska som till nittio procent består av papper, med en tunn plastliner och en folieförsegling.
Diageo-to-trial-paper-Baileys-bottles

Norskt företag först med Liplids locklösning

Nu är den första kunden för Liplids nya, fiberbaserade lock för drycksmuggar offentlig. Det blev ett norskt företag som är först ut.
4D2B350Ex

Gin i ståpåse sparar miljö och pengar enligt tillverkaren

Den brittiska ginproducenten 6 O`Clock Gin har lanserat en ståpåse för sitt varumärke London Dry. Bra för miljö och ekonomin säger man.
ginx

H-trycks satsning bär frukt: ”Ännu fler storlekar och olika varianter”

Tryckeriet i Markaryd har investerat stort för att utveckla maskinparken för att bredda produktsegmentet inom muggar och bägare med lock. I år ska satsningen visas upp för de stora massorna på mässor i Skandinavien.
H-tryck

Senaste nytt

Intressant maskinell origamiteknik ger nya förpackningsstrukturer

Finlands tekniska forskningscenter VTT har i samarbete med Aalto-universitetet och finska industripartner utvecklat en ny teknik för att forma kartong i en unik kontinuerlig process för att skapa origami-inspirerade strukturer för fiberbaserade förpackningsmaterial.
Fold_e-com+cosmetics+packagingx

Rör vid flaskan och etiketten lyser upp

Coca-Cola har lanserat en speciell förpacknings med "Thor"-tema i begränsad upplaga i Brasilien. Den är försedd med OLED-teknik (Organic LED) från tyska Inuru. Tryckt elektronik har varit ett diskussionsämne i rätt många år inom förpacknings- och etikettindustrin, men det riktiga genombrottet har låtit vänta på sig. Möjligen är det Inuru som kommer att stå för det.
Thors

UPM Raflatac stänger fabrik i Tyskland

UPM Raflatac har beslutat sig för att permanent stänga sin fabrik i Kaltenkirchen i Tyskland för att förbättra organisationens samlade effektivitet och räntabilitet.
raf_tim-kirchen-appointment

United Bankers skogsfond köper FiberLean

United Bankers fond Forest Industry Green Growth Fund (UB FIGG), har köpt etthundra procent av aktierna i FiberLean Technologies Ltd. Fiberlean tillverkar utrustning för framställning av MFC (Mikrofibrillär cellulosa) som ger pappersmassa nya egenskaper.
David-Walker