
Tidigare i år har Packnews besökt Smurfit Westrock LithoPac i Nybro och dess GM, Carl-Oscar Carlsson. Han är inte bara ansvarig för verksamheten i Nybro utan även för Smurfit Westrock OnWell i Helsingborg, ett företag som just nu håller på att flytta. Vi hälsade på hos dem och träffade platschefen, Daniel Stålhammar.
Enheten i Helsingborg är Smurfit Westrocks display- och POS-enhet med marknad i Sverige, Norge, Danmark och till viss del i Finland. Det man tillverkar i första hand är displayer av wellpapp plus en del andra produkter för butiksexponering som portaler, hyllvippor, golvdekaler med mera. Alla tillbehör tillverkar man inte själva, men det finns en strävan att fungera som en helhetsleverantör av butiksexponeringsmaterial. Allt fler kunder ser det som en fördel.
När man hör Smurfit Westrock tänker man i första hand på wellpappförpackningar, kopplingen till displaymaterial är inte alltid klockren, men den här marknaden är större än man tror och koncernen har motsvarande verksamhet på flera håll i Europa.
– Vi som jobbar med displaymaterial tycker naturligtvis att det här är det roligaste och mest spännande området inom wellpapp, säger Daniel Stålhammar.
– Vi är så klart en ganska liten del inom vår koncern, men just det här med att vara både stor och liten har sina fördelar gentemot kunden. Är man en mindre enhet är flexibiliten större men samtidigt finns resurserna. Vi tycker att vi är en flexibel organisation som vill möta kundernas behov på bästa sätt.
– Smurfit Westrockloggan ger oss naturligtvis en viss tyngd, men det räcker inte, det är viktigt att visa att det finns engagemang bakom tyngden.
Antalet anställda hos Smurfit OnWell varierar. Personalstyrkan är flexibel säger Daniel. Mycket är säsongsbundet. Det gör att styrkan varierar mellan tjugofem och trettiofem personer.
– Vi har en konstruktions- och en designavdelning här med personal som varit med oss länge, berättar Daniel Stålhammar och tillägger att nu har en person som ska ha hand om prepress anställts.
Kascherade ark
OnWells verksamhet kan enkelt uttryckt sägas vara att konstruera och tillverka displayer för att bygga varumärke och skapa markförsäljning. För ändamålet har man bland annat två klassiska Digelstansar och en semiautomatisk stans plus limmaskiner. Fram till runt år 2017 hade man dessutom en egen tryckpress, men när Lithopac investerade i en ny press i Nybro tog man bort den och körde tryckningen där. Nu sker en förändring.
– Att vi anställer en prepressansvarig beror på att vi är på väg tillbaka med tryck här i Helsingborg. Det handlar om digitaltryck där vi just nu är i färd med att installera en press.

Flyttar några hundra meter
Eftersom man redan var trångbodda i sina lokaler krävdes en förändring för att få plats med pressen och med ett större digitalt skärbord. För närvarande sker därför en flytt till lokaler på femtusen kvadratmeter vilket innebär i princip dubbel yta mot idag.
– Vi flyttar bara några hundra meter inom samma industriområde, Berga, här i Helsingborg, säger Daniel Stålhammar. Där fanns till för något år sedan företaget Victoria, ett klassiskt tvåltillverkande företag.
Det är lockande att dra skämtet att nu blir frågan om renrumstillverkning med andra ord, men det låter vi bli.
– I de gamla lokalerna har det varit omöjligt att få till ett bra produktionsflöde och ur både hälso- och säkerhetsaspekter är det inte bra med trångboddhet. Det har till exempel varit trångt att lasta och lossa transporter, det blir inga problem nu.
– Vi hade aldrig fått plats med de nya maskinerna här. De hade fått stå på besöksparkeringen.
– Vi får nu ytor som är perfekt anpassade för vår verksamhet och kan därmed optimera och effektivisera utefter våra behov.
Det känns spännande och extremt stimulerande få tillgång till dessa ytor och kunna skapa en produktion för framtiden.
Bra flexibilitet
Satsningen på digitalpressen innebär inte att man ska trycka allt i Helsingborg från och med nu. Det handlar mycket om volymer och storlekar så Lithopac kommer fortsatt att ha en viktig roll. De trycker och OnWell stansar.
– Vi har en bra flexibilitet för att kunna producera så effektivt som möjligt, både när det gäller mindre och större volymer.
– Med den digitala pressen ser vi möjligheten att komma in tidigt hos företag som växer och att ge en ännu bättre support till gamla trogna kunder. Sen har vi börjat tänka på att det inte nödvändigtvis måste vara displaymaterial i pressen. Det finns ju möjlighet att köra vissa förpackningar eller andra produkter också.
Kan växa
Bland OnWells stora kunder finns Red Bull, norska Tine och Carlsberg. Marknaden är enligt Daniel Stålhammar tämligen stabil. Det som ofta påverkar är hur butikerna resonerar när det gäller displayytor. Med viss avundsjuka kan man se på butiker nere på kontinenten som kan ha verkligt stora displaytorg för en vara, det är mer sällsynt här hemma där det ofta är gavelexponering som gäller.
– Vi har en positiv utveckling av företaget vilket jag tolkar som att vi har gjort ett bra jobb och nu både kan och vill vi växa ytterligare.