Smart och stark robotserie minskar koldioxidavtrycket

PUBLICERAD: 20 februari 2023
UPPDATERAD: 20 februari
Stark robot med låg vikt. Foto: Kuka

KR Fortec ultra-serien är en nyhet i KUKAs sortiment i år. Det handlar om robotar med dubbla länkarmar, som klarar höga vikter utan att själv blir tunga.

– Den låga egenvikten gör att de drar mindre energi, vilket är en fördel både ekonomiskt och ur ett hållbarhetsperspektiv, säger Micael Amandusson, channel manager på KUKA Nordic.

Designen – kallad ”double up”– gör att det går att få upp lyftkapaciteten i förhållande till robotens egen vikt, samtidigt som styvheten och noggrannheten blir mycket hög.

För att klara samma vikter som KR Fortec ultra-seriens KR 800 – som lyfter upp till 800 kilo – har det tidigare varit nödvändigt att gå upp en klass när det gäller nyttolasten. Men att gå upp en klass innebär inte bara att robotarna blir tyngre och drar mer energi, de kostar även mer både i inköp och underhåll.

En annan fördel ur ett hållbarhetsperspektiv är att det går åt mindre mängd material i tillverkningen av robotarna med den nya, lättare designen. Det bidrar i sig till en ökad resurshushållning och ett minskat koldioxidavtryck.

– Fordonsindustrin med sin kommande batteriproduktion är en av de branscher som har efterlyst den här typen av starka men relativt lätta robotar, säger Micael Amandusson.

Bakgrunden är att elbilsproduktionen medfört att OEM:erna har fått börja hantera fler tunga komponenter än tidigare, exempelvis de kraftfulla batterierna.

I den nya serien finns  flera varianter, där KR 800 är den mest kraftfulla. KR 480 lyfter lite mindre vikter, men har å andra sidan en räckvidd på upp till 3,7 meter. Till det kommer KR 640 och KR 560 – robotar med förlängd axel 3 och höga tröghetsmoment som specialitet.
Robotarna i serien behöver bara tre former av underhåll: oljebyten, visuell inspektion samt smörjning av kabelsatsen och lagren på utjämningssystemet.

Även reservdelskostnader är låga. Mean time before failure för serien är på 400 000 timmar, men skulle något ändå hända är tillgången på reservdelar mycket god. KUKA har satsat på att i så stor utsträckning som möjligt använda samma delar i gjutgods, motorer och växlar för de olika robotarna i serien.

 

Läs vidare

Undercamfunktion på fler av Zünds skärbord

Zünd lanserar ett nytt system för lastning av material som inkluderar både det integrerade registreringssystemet Undercam och en bordsförlängare.
BLE_UNDERCAM_Pressebild-1536x1024x

Enkelt att uppskatta friktionskoefficienten med nytt verktyg

Ett nytt verktyg ger förpackningsmaskinoperatörer och andra ett snabbt sätt att uppskatta friktionskoefficienten (COF) hos förpackningsfilmer. Detta är användbart om en förpackningsmaskin kräver en folie med en specifik friktionskoefficient för att fungera optimalt.
COF_indicator_Tentoma

Besparingar på flera plan med automatisk packning av e-handelsförpackningar

Den finska logistiktjänsteleverantören Inex Partners Oy har samarbetat med SEE (tidigare Sealed Air) för att förbättra förpackningsautomatiseringen.
SEE I-Packx

Allt fler robotar automatiserar skärborden

På den nyligen avslutade Fespamässan i Amsterdam visade det schweiziska företaget Zünd både nuvarande och framtida skärbordslösningar där robotar spelar en viktig roll.
zund-fespa_01

Senaste nytt

Aktieägarna i IP och DS Smith godkänner affären - blir klar sista kvartalet

International Paper har nu fått aktieägarnas godkännande för sitt föreslagna förvärv av DS Smith, vilket markerar ett viktigt steg mot att slutföra affären. Detta kommer strax efter att DS Smith fått sina aktieägares godkännande att gå vidare med sammanslagningen.
Andy Silvernailx

Mondi köper Schumacher Packaging och ökar kapaciteten i Polen via investering

Mondi vill växa i konkurrensen på wellpappområdet. Ett steg är förvärvet av Schumacher Packaging.
MNDPR304-900x600

Finska Rani Plast köper litauiska filmtillverkaren UAB Umaras

Ab Rani Plast Oy har köpt den litauiska förpackningsfilmtillverkaren UAB Umaras. Det här betyder att två framgångsrika familjeägda företag går samman för att kunna erbjuda ett bredare produktsortiment och därmed kunna betjäna sina kunder ännu bättre. Förvärvet stärker även företagens geografiska position.
Ranibildx

Axfood använder AI som AD i kampanj

Axfood har tagit fram ett egenutvecklat AI-verktyg som fått designa det egna varumärket Garants mjölkförpackningar. Verktyget är utvecklat utifrån Axfoods tidigare experimenterande med AI och har på så vis lärt in vad företaget och dess varumärken står för, både när det gäller produkter och designspråk.
Ax1x