Slopar plasthöljet kring majsen - ersätter med kartonglösning

PUBLICERAD: 24 november 2020
UPPDATERAD: 25 januari

Bonduelle slopar det traditionella plasthöljet kring trepacken med majsburkar och ersätter med ett mindre kartonghölje. (Bild Bonduelle. Bilden är ett montage)

Grönsaksföretaget Bonduelle slopar plasthöljet kring sina flerpack med majs på svenska och övriga europeiska marknader och ersätter det med ett mindre kartonghölje gjord på 50 procent återvunnen kartong.

Förändringen innebär att Bonduelle sparar 170 ton plast i sin europeiska verksamhet, vilket motsvarar 6,8 miljoner halvliters PET-flaskor. Det innebär också att Bonduelle är ett steg närmare sin föresats att till år 2025 ha uppnått 100 procent återvinningsbara eller cirkulära förpackningar.

Bonduelle skriver i ett pressmeddelande att man utöver det återvinningsbara omslutande kartongmaterialet använder sig av konservburkar som är oändligt återvinningsbara.

”I Europa finns inget annat förpackningsmaterial, som återvinns i så stor utsträckning. 96 procent av de konservburkar i metall, som produceras, går till återvinning och omvandlas till nytt stål. Tack vare burkarnas konserveringsförmåga behåller majsen sina naturliga näringsvärden utan att konserveringsmedel behöver tillsättas, dessutom minskas matsvinnet då produkter i konservburkar har ett långt hållbarhetsdatum”, skriver Bonduelle.

”För oss har det alltid varit viktigt att bidra till en mer hållbar matproduktion. Vi har en lång tradition av hållbarhet och strävar vi alltid efter att bli bättre”, säger Benoît Bonduelle, VD för Bonduelle Nordics.

Bonduelle är ett franskt familjeföretag med en lång tradition av hållbart jordbruk och matproduktion. All majs är odlad i Europa och är fri från bekämpningsmedel. Dessutom ser företaget återkommande över sina produkter för att göra dem mer klimatsmarta.

Läs vidare

Sainsbury´s minskar plastanvändningen och får klagomål från kunderna

Vi är alla konsumenter och inte alltid lätta att hantera för varumärkesägarna. Det visar det här exemplet från Storbritannien.
sains

Plastpåseskatten blev en kul sak men är på allvar

När TV-programmet Svenska Nyheter hade nypremiär häromdagen fick den märkliga plastpåseskatten mycket utrymme.
messiah

Alpla Group gör ny investering i svenska Blue Ocean Closures

Svenska start-up-en Blue Ocean Closures, som utvecklar fiberbaserade skruvkorkar, får nu en andra investering från österrikiske delägaren Alpla Group
blue-alpla-utvald

Treform satsar på egen energi med stor solcellsanläggning

Förpackningsföretaget Treform i Landskrona kommer år 2023 att starta en solcellsanläggning som ska ge 200.000 kWh egenproducerad el.
treform-solcell-utvald

Senaste nytt

Danska All Creative vill vinna i Packnorth Award 2024

Det danska företaget All Creative A/S som är mest känt för sina pappers- och kartonglösningar för förpackningar, POS och Display, är stolta. Så stolta att de har skickat in den 3D-julkalender de tagit fram för Bornholms Karamel Kompagniet till förpackningstävlingen Packnorth Awards 2024.
AllCreative_02x

Snopet för Mondi, det blev IP som köper DS Smith

International Paper och DS Smith meddelade har nått en överenskommelse om villkoren för en affär där IP köper DS Smith.
alexander-grey-8lnbXtxFGZw-unsplashx

Konsumenterna katalysatorn bakom nya hållbara förpackningslösningar

Det är vi konsumenter som driver på utvecklingen av nya, hållbara, förpackningar och plastförpackningar är illa ute enligt en undersökning av Tetra Pak.
ryoji-iwata-IBaVuZsJJTo-unsplashx

Jonas Hellström – med variation som inspiration

Jonas Hellström har jobbat inom den grafiska branschen i över 20 år. Efter sin examen i grafisk design och illustration från Forsbergs har han bland annat hunnit med att starta upp byrån Lobby Design samt spendera nio år som design director på Amore. Snart står han på scenen på Inhousedagen i Stockholm.
stillahavetx