15 nystartade företag är anmälda till The Packbridge Challenge för att mäta sina krafter om vem som har bäst verksamhet eller affärsidé på lut för att bli att räkna med i förpackningsbranschen framöver.
Trots ihärdiga försök att hitta potentiella nystartade företag och entreprenörer till tävlingen The Packbridge Challenge var intresset minst sagt lågt för några månader sedan. Nu har dock vinden vänt och tävlingen blir av. 15 anmälningar har inkommit, en tredjedel av dessa är från utlandet. Prissumman uppgår till 50 000 kronor.
Tävlingen sparkar igång den 17 maj på Palladium i Malmö. Då ska de tävlande bidragen presentera sina idéer för en jury samt för medverkande företag från förpackningsindustrin. Sju tävlingsbidrag går sedan vidare till finalen som avgörs på den internationella konferensen Top Packaging Summit by Packbridge den 19 och 20 september på Europaporten i Malmö.
– Vi hoppas att många från industrin finns på plats den 17 maj, eller rättare sagt, vi räknar med det. Förpackningsindustrin ska så klart vara på plats och se vilka möjligheter som finns, det är en av grundtankarna med The Packbridge Challenge. Vi vill koppla ihop industrin med den externa innovationen.industrin får chans att bygga nätverk och att utbyta tankar med ett stort antal entreprenörer, säger Johan Mårtensson, vd på Packbridge.
Juryn består av representanter från Region Skåne, Lunds universitet, Lantmännen, Marks&Spencer, Beneli, Flextrus, Scanfill och ÅR Carton.