Slåss om bästa affärsidén

PUBLICERAD: 11 april 2017
UPPDATERAD: 24 januari

15 nystartade företag är anmälda till The Packbridge Challenge för att mäta sina krafter om vem som har bäst verksamhet eller affärsidé på lut för att bli att räkna med i förpackningsbranschen framöver.

Johan Mårtensson, vd på Packbridge hoppas många företag från förpackningsbranschen finns representerade på The Packbridge Challenge.

Trots ihärdiga försök att hitta potentiella nystartade företag och entreprenörer till tävlingen The Packbridge Challenge var intresset minst sagt lågt för några månader sedan. Nu har dock vinden vänt och tävlingen blir av. 15 anmälningar har inkommit, en tredjedel av dessa är från utlandet. Prissumman uppgår till 50 000 kronor.

Tävlingen sparkar igång den 17 maj på Palladium i Malmö. Då ska de tävlande bidragen presentera sina idéer för en jury samt för medverkande företag från förpackningsindustrin. Sju tävlingsbidrag går sedan vidare till finalen som avgörs  på den internationella konferensen Top Packaging Summit by Packbridge den 19 och 20 september på Europaporten i Malmö.

– Vi hoppas att många från industrin finns på plats den 17 maj, eller rättare sagt, vi räknar med det. Förpackningsindustrin ska så klart vara på plats och se vilka möjligheter som finns, det är en av grundtankarna med The Packbridge Challenge. Vi vill koppla ihop industrin med den externa innovationen.industrin får chans att bygga nätverk och att utbyta tankar med ett stort antal entreprenörer, säger Johan Mårtensson, vd på Packbridge.

Juryn består av representanter från Region Skåne, Lunds universitet, Lantmännen, Marks&Spencer, Beneli, Flextrus, Scanfill och ÅR Carton.

 

 

 

Läs vidare

Bisfenoler i kontakt med livsmedel förbjuds

Nu blir det förbjudet att använda bisfenol A och andra bisfenoler som klassificeras som farliga i material som kommer i kontakt med livsmedel. EU-kommissionens beslut är en konsekvens av att Efsa har skärpt sin bedömning av hur mycket bisfenol A man kan få i sig utan risk för hälsan.
Konservburkar

EUBP: ”Bioplast en nyckelfaktor för uppfyllandet av PPWR-förordningen”

Bioplaster kommer att få en allt större framtida betydelse i och med införandet av EU:s förpacknings- och förpackningsavfallsförordning PPWR. Det anser organisationen European Bioplastics (EUBP) och dess VD Hasso von Pogrell.
euflag-ppwr-toppx

Pappersbarriär prisad i hållbarhetstävling

Tetra Pak har mottagit utmärkelsen 'Resource Efficiency' vid Sustainable Packaging News Awards 2024, för sin pappersbaserade innovation inom barriärmaterial.
Mimosa_choco_3d-strawsx

Första yoghurtbägaren med livsmedelsgodkänd återvunnen polystyren

INEOS Styrolution lanserar yoghurtbägare med mekaniskt återvunnen polystyren som ett resultat av samarbete mellan flera partners i värdekedjan milstolpe uppnåddes genom samarbetet mellan flera partners längs värdekedjan. Man kallar det för en milstolpe.
Yoghurt cupsx

Senaste nytt

Stora Enso vill bygga vindpark norr om Gävle

Stora Enso har påbörjat tillståndsprocessen för en vindpark i Gävle kommun och har under hösten genomfört myndighetssamråd med Gävle kommun och Länsstyrelsen Gävleborg.
vindkraftx

Tack och farväl till Metsä Boards Tako bruk?

Det är lätt att tro att alla kartongbruk går som tåget, med tanke på att det finns en trend att omvandla alla plastförpackningar till pappersförpackningar. Så är inte fallet tydligen. Metsä Board meddelar nu att man planerar att stänga Tako, bruket som ligger mitt i Tammerfors, på grund av långvarig, dålig lönsamhet.
Tako mill

Ny förpackningsdesign för Ridderheims

Samtliga av Ridderheims produkter har fått ett nytt utseende som tagits fram av byrån Identity Works. I den nya designen har fokus legat på att förtydliga sortimentet för kunden genom bland annat färgkodning av produkterna. ”Fokus landade på att skapa en design som är högljudd och generös, med mycket färg, rörelse och med en skvätt av humor i tonaliteten”, säger Niklas Dahl på Identity Works till Cap&Design.
top

Panten på dryckesförpackningar höjs 2025

Under andra halvan av år 2025 höjs pantbeloppet på dryckesförpackningar av PET och aluminiun meddelar Returpack. Det blir en rejäl höjning, från en till två kronor på aluminiumburk och liten PET-flaska, och från två till tre kronor på stora PET-flaskor. Målet med panthöjningen är att stimulera till att panta ännu mera.
Vid frågor om bilden, mejla: erika.weiland@apeloga.se