Skoltävlingen Kartongmatchen drar igång med flera nyheter

PUBLICERAD: 22 augusti 2019
UPPDATERAD: 25 januari

Nu drar skoltävlingen Kartongmatchen igång och tusentals svenska och finska skolbarn ska kämpa om vilka klasser som blir bäst på att samla in och återvinna förpackningar av dryckeskartong.

Sveriges största skoltävling Kartongmatchen, som arrangeras av Tetra Pak och Världsnaturfonden WWF, har nu dragit igång. Det är åttonde året i rad, som tävlingen äger rum, och i år finns det flera nyheter på programmet.

Sedan starten 2012 har fler än 220.000 skolbarn varit med och bidragit till att öka återvinningen av dryckeskartong i Sverige. Alla förskolor, fritidshem och skolor kan anmäla sig. Tävlingen körs även parallellt i Finland.

En nyhet i Kartongmatchen 2019/2020 är att tävlingen nu även öppnar upp för en kommunkamp mellan de deltagande skolorna. Det ger möjlighet att i realtid följa och jämföra antal deltagande elever i de olika kommunerna och deras inrapporterade återvinningsgrad.

”Det ska bli spännande att se vilken kommun, som blir årets vinnare av Kartongmatchen, både när det gäller antalet engagerade barn, men också utifrån hur mycket man återvinner”, säger Gustav Askman, projektledare för Kartongmatchen på Tetra Pak

En annan nyhet för året är att inspirationsmaterial från återvinningsbruket Fiskeby Board i Norrköping kommer att vara en del av tävlingen. Det är just på Fiskeby Board, som majoriteten av de dryckeskartonger, som lämnas till återvinning i Sverige, blir till ny värdefull råvara.

Kartongmatchen avgörs genom en introduktionsuppgift och tre ”matcher” där deltagarna ska arbeta med återvinning både i skolan och hemma. Alla som klarat introuppgiften samt de tre matcherna får ett diplom av WWF och Tetra Pak. Vinnarna utses genom lottning bland de som klarat tävlingens alla uppgifter. Den vinnande klassen i 4-6 vinner 10.000 kr till en klassresa. Förskolan och klassen i F-3 vinner ett bidrag på 10.000 kr till en grönare förskola/skola.

I Sverige återvinns ungefär var tredje dryckeskartong – en siffra som WWF och Tetra Pak vill öka genom Kartongmatchen. I förra omgången av tävlingen uppnådde de klasser, som deltog i Sverige, en återvinningsgrad på 87 procent. Det gör Kartongmatchen till ett tydligt bevis på att det går att öka återvinningen genom att inspirera, sprida kunskap och skapa engagemang.

Mer information om Kartongmatchen finns HÄR.

Läs vidare

Så ska robotautomation optimera den svenska livsmedelsindustrin

Industrier som präglas av säsongsbetonad efterfrågan och hög konkurrens kan effektiviseras med robotautomation. SWIRA, Swedish Industrial Robot Association, arbetar för att främja automation och robotutveckling i den svenska industrin. I år närvarar SWIRA på Scanpack för att diskutera teknikens potential i förpackningsbranschen.
Ove_Leichsenring-SWIRA-1

Sainsbury´s minskar plastanvändningen och får klagomål från kunderna

Vi är alla konsumenter och inte alltid lätta att hantera för varumärkesägarna. Det visar det här exemplet från Storbritannien.
sains

Plastpåseskatten blev en kul sak men är på allvar

När TV-programmet Svenska Nyheter hade nypremiär häromdagen fick den märkliga plastpåseskatten mycket utrymme.
messiah

Alpla Group gör ny investering i svenska Blue Ocean Closures

Svenska start-up-en Blue Ocean Closures, som utvecklar fiberbaserade skruvkorkar, får nu en andra investering från österrikiske delägaren Alpla Group
blue-alpla-utvald

Senaste nytt

Aktieägarna i IP och DS Smith godkänner affären - blir klar sista kvartalet

International Paper har nu fått aktieägarnas godkännande för sitt föreslagna förvärv av DS Smith, vilket markerar ett viktigt steg mot att slutföra affären. Detta kommer strax efter att DS Smith fått sina aktieägares godkännande att gå vidare med sammanslagningen.
Andy Silvernailx

Mondi köper Schumacher Packaging och ökar kapaciteten i Polen via investering

Mondi vill växa i konkurrensen på wellpappområdet. Ett steg är förvärvet av Schumacher Packaging.
MNDPR304-900x600

Finska Rani Plast köper litauiska filmtillverkaren UAB Umaras

Ab Rani Plast Oy har köpt den litauiska förpackningsfilmtillverkaren UAB Umaras. Det här betyder att två framgångsrika familjeägda företag går samman för att kunna erbjuda ett bredare produktsortiment och därmed kunna betjäna sina kunder ännu bättre. Förvärvet stärker även företagens geografiska position.
Ranibildx

Axfood använder AI som AD i kampanj

Axfood har tagit fram ett egenutvecklat AI-verktyg som fått designa det egna varumärket Garants mjölkförpackningar. Verktyget är utvecklat utifrån Axfoods tidigare experimenterande med AI och har på så vis lärt in vad företaget och dess varumärken står för, både när det gäller produkter och designspråk.
Ax1x