Skoltävlingen Kartongmatchen drar igång med flera nyheter

PUBLICERAD: 22 augusti 2019
UPPDATERAD: 25 januari

Nu drar skoltävlingen Kartongmatchen igång och tusentals svenska och finska skolbarn ska kämpa om vilka klasser som blir bäst på att samla in och återvinna förpackningar av dryckeskartong.

Sveriges största skoltävling Kartongmatchen, som arrangeras av Tetra Pak och Världsnaturfonden WWF, har nu dragit igång. Det är åttonde året i rad, som tävlingen äger rum, och i år finns det flera nyheter på programmet.

Sedan starten 2012 har fler än 220.000 skolbarn varit med och bidragit till att öka återvinningen av dryckeskartong i Sverige. Alla förskolor, fritidshem och skolor kan anmäla sig. Tävlingen körs även parallellt i Finland.

En nyhet i Kartongmatchen 2019/2020 är att tävlingen nu även öppnar upp för en kommunkamp mellan de deltagande skolorna. Det ger möjlighet att i realtid följa och jämföra antal deltagande elever i de olika kommunerna och deras inrapporterade återvinningsgrad.

”Det ska bli spännande att se vilken kommun, som blir årets vinnare av Kartongmatchen, både när det gäller antalet engagerade barn, men också utifrån hur mycket man återvinner”, säger Gustav Askman, projektledare för Kartongmatchen på Tetra Pak

En annan nyhet för året är att inspirationsmaterial från återvinningsbruket Fiskeby Board i Norrköping kommer att vara en del av tävlingen. Det är just på Fiskeby Board, som majoriteten av de dryckeskartonger, som lämnas till återvinning i Sverige, blir till ny värdefull råvara.

Kartongmatchen avgörs genom en introduktionsuppgift och tre ”matcher” där deltagarna ska arbeta med återvinning både i skolan och hemma. Alla som klarat introuppgiften samt de tre matcherna får ett diplom av WWF och Tetra Pak. Vinnarna utses genom lottning bland de som klarat tävlingens alla uppgifter. Den vinnande klassen i 4-6 vinner 10.000 kr till en klassresa. Förskolan och klassen i F-3 vinner ett bidrag på 10.000 kr till en grönare förskola/skola.

I Sverige återvinns ungefär var tredje dryckeskartong – en siffra som WWF och Tetra Pak vill öka genom Kartongmatchen. I förra omgången av tävlingen uppnådde de klasser, som deltog i Sverige, en återvinningsgrad på 87 procent. Det gör Kartongmatchen till ett tydligt bevis på att det går att öka återvinningen genom att inspirera, sprida kunskap och skapa engagemang.

Mer information om Kartongmatchen finns HÄR.

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor i ny färgsprakande design tagit plats ute i butikshyllorna. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya lekfulla designen.
ridder0

Optiska sorteringslösningar i ny agentur hos Mobergs Processkontroll

Mobergs Produktkontroll AB har ingått ett samarbetsavtal med italienska 3U Vision för att ytterligare vidga sitt utbud av avancerade optiska sorteringslösningar för livsmedels- och tillverkningsindustrin.
Mobergs

Så ska robotautomation optimera den svenska livsmedelsindustrin

Industrier som präglas av säsongsbetonad efterfrågan och hög konkurrens kan effektiviseras med robotautomation. SWIRA, Swedish Industrial Robot Association, arbetar för att främja automation och robotutveckling i den svenska industrin. I år närvarar SWIRA på Scanpack för att diskutera teknikens potential i förpackningsbranschen.
Ove_Leichsenring-SWIRA-1

Sainsbury´s minskar plastanvändningen och får klagomål från kunderna

Vi är alla konsumenter och inte alltid lätta att hantera för varumärkesägarna. Det visar det här exemplet från Storbritannien.
sains

Senaste nytt

Stora Enso vill bygga vindpark norr om Gävle

Stora Enso har påbörjat tillståndsprocessen för en vindpark i Gävle kommun och har under hösten genomfört myndighetssamråd med Gävle kommun och Länsstyrelsen Gävleborg.
vindkraftx

Tack och farväl till Metsä Boards Tako bruk?

Det är lätt att tro att alla kartongbruk går som tåget, med tanke på att det finns en trend att omvandla alla plastförpackningar till pappersförpackningar. Så är inte fallet tydligen. Metsä Board meddelar nu att man planerar att stänga Tako, bruket som ligger mitt i Tammerfors, på grund av långvarig, dålig lönsamhet.
Tako mill

Ny förpackningsdesign för Ridderheims

Samtliga av Ridderheims produkter har fått ett nytt utseende som tagits fram av byrån Identity Works. I den nya designen har fokus legat på att förtydliga sortimentet för kunden genom bland annat färgkodning av produkterna. ”Fokus landade på att skapa en design som är högljudd och generös, med mycket färg, rörelse och med en skvätt av humor i tonaliteten”, säger Niklas Dahl på Identity Works till Cap&Design.
top

Panten på dryckesförpackningar höjs 2025

Under andra halvan av år 2025 höjs pantbeloppet på dryckesförpackningar av PET och aluminiun meddelar Returpack. Det blir en rejäl höjning, från en till två kronor på aluminiumburk och liten PET-flaska, och från två till tre kronor på stora PET-flaskor. Målet med panthöjningen är att stimulera till att panta ännu mera.
Vid frågor om bilden, mejla: erika.weiland@apeloga.se