VBS tar ett nytt grepp genom att erbjuda ett upplägg med installation och serviceavtal, men även förebyggande service och återkommande utbildning för tryckeripersonal på efterbehandlingsmaskiner de säljer. I förlängningen ska det leda till att maskinerna får en längre livslängd och att tryckerier kan få en helt annan säkerhet i utrustningen de investerar i.
När ett tryckeri investerar i en digitalpress är det nästintill standard att också teckna ett serviceavtal. Ett klassiskt serviceavtal sträcker sig över fem år. Däremot hör det inte historiskt sett till vanligheterna att företagen väljer att ha serviceavtal på efterbehandlingsmaskiner. Det säger Björn Olsson, vd för Visual Business systems (VBS).
VBS startade upp sitt nya affärsområde tidigare i år med försäljning av efterbehandlingsmaskiner. Serviceupplägget de valt att erbjuda kunderna ska spegla den teknikutveckling som skett på området och de behov och utmaningar tryckerier står inför i dag.
– All modern utrustning för efterbehandling består av mycket elektronik, mekanik och mjukvara. Ju högre automation desto komplexare konstruktion. Vi vill helt enkelt erbjuda våra kunder något som jag tror de flesta förväntar sig vid ett köp, det vill säga kompetens, rimlig inställelsetid och support för att minimera nedtid på maskin.
Utbildning och preventiv service
I VBS standardavtal erbjuder de tre moment som anpassas efter kundens behov och förutsättningar – preventiv service, akuta serviceåtgärder samt löpande operatörsutbildning vid behov.
– Resa och arbetstid är inkluderat, däremot inkluderar vi i princip aldrig reservdelar eftersom det i de flesta fall är väldigt svårt att räkna rättvist på detta.
Varför bör tryckerier satsa på detta?
– Vår tanke är, relaterat till hur många tryckerier fungerar idag med färre antal operatörer som ska utföra flera antal sysslor, med kortare ledtider och i vissa fall till lägre marginal, att det ligger i sakens natur att säkerställa högsta möjliga produktivitet på den investering som är gjord och att maskin faktiskt håller ihop på sikt, även efter avskrivning. Man tryggar alltså sin egen produktion!
Operatörer hanterar 5–7 maskiner
Du säger att just kunder i den grafiska branschen sällan tecknar avtal på sina efterbehandlingsmaskiner. Vad är din analys av varför det ser ut så?
– Historiskt har det sett ut så och anledningen kan givetvis bero av flera orsaker men ett exempel kan vara att det många gånger ingick i hantverket att också kunna skruva på den maskin man jobbade med. Man löste det mesta själva på det sättet, säger han och fortsätter:
– I dag ser det som sagt lite annorlunda ut då operatörer ofta utför flera sysslor på ett skift, i vissa fall att hantera upp till 5–7 olika maskiner och moment på en arbetsdag, och tekniken i maskinerna är inte alltid längre lika enkel att underhålla för en operatör. I flera avseenden liknar dagens efterbehandlingsmaskiner på det sättet printrarna där det länge varit självklart med serviceavtal.
Programvaror och efterbehandling
Visual Business Systems har länge varit en leverantör av programvarulösningar till den grafiska branschen. Inom affärsområdet grafisk efterbehandling har fokus hittills främst legat på skärutrustning. I sortimentet finns italienska tillverkaren Valianis serie Omnia med arkmatade skärbord. En modell har 660 x 800 millimeters skäryta anpassad för 50/70-produktioner och det finns även en större maskin för 70/100-format. Arkmataren kan laddas med två decimeter höga arkbuntar. Arken matas fram automatiskt till bordet och bearbetningen tar vid – skärning, bigning, perforering eller prägling.
Vidare i utbudet finns en skalbar produktionslina på löpande bana i upp till 350 millimeters bredd för att producera dekaler och etiketter. Produktserien heter Anytron och tillverkas av sydkoreanska företaget Bitek Technologies. VBS erbjuder också Afinia Label, en tillverkare av mindre etikettprintrar för detaljmarknaden.