SIS byter namn och visuell identitet

PUBLICERAD: 8 maj 2019
UPPDATERAD: 24 januari
SIS nya visuella identitet där de även har gjort ett namnbyte till Svenska institutet för standarder.

Den nästan 100 år gamla standardiseringsorganisationen som tidigare gått under flera olika namn byter nu från Swedish Standards Institute till Svenska institutet för standarder.

— De senaste åren har vi moderniserat SIS verksamhet, så nu är det hög tid att även fräscha upp vår visuella identitet. Vi ändrar också vårt namn från Swedish Standards Institute till Svenska institutet för standarder, så att namnet kan förkortas till SIS som vi alltid har kallat oss, säger Niki Westerberg, kommunikationschef på SIS.

SIS är en del av ISO och CEN, nätverk av experter som arbetar med att skapa internationella standarder. De projektleder det svenska arbetet med att ta fram standarder och verkar för ökat svenskt inflytande i internationella samarbeten.

Aktiva i global standarder

Organisationen menar att ett exempel på ett lyckat svenskt standardiseringsarbete är att vi i dag kan förutsätta att vi kan använda A4 eller A5-papper i våra skrivare, kuvert, pärmar och mappar.

— Vi har gjort en spännande förändringsresa med ny strategi- och affärsplan, effektivare arbetssätt, nya lokaler och vi är mycket mer strategiskt aktiva inom global standardisering. Vi fortsätter det kommande året att bredda vårt erbjudande med nya digitala produkter och tjänster, så nu behöver det också synas att vi är en modernare organisation. Vi är mycket nöjda med samarbetet med Intellecta Corporate, Essen International och Bazooka som jobbat väl tillsammans med vår inhouseavdelning.

Tog hjälp av byrå

Den nya varumärkesplattformen och kommunikationsstrategin hjälpte Intellecta Corporate SIS att ta fram.

— SIS kontaktade oss för att de ville ha hjälp med att arbeta fram en ny varumärkesplattform och kommunikationsstrategi. Det har varit spännande att ta fram de långsiktiga strategiska styrdokumenten. Vi tror att de nu får ännu bättre möjligheter att tydliggöra sitt erbjudande och den nytta de skapar för svenska företag, organisationer och myndigheter, säger Magnus Thorén, senior rådgivare och varumärkesstrateg på Intellecta Corporate.

Så här ser Svenska institutet för standarder ut på sin sajt.

För webbkonceptet arbetade de med Bazooka och den nya visuella identiteten skapades tillsammans med Essen International.

— Vi startade samarbetet med SIS när de hade tagit fram en ny varumärkesplattform och ville skapa en ny visuell identitet. Det var en ära att hjälpa dem hitta sin unika väg framåt med konceptet ”it fits”. Det illustrerar att en standard är en lösning på ett problem. Nu ser vi fram emot ett ännu tydligare, modernare och mer attraktivt SIS som hjälper ännu fler att arbeta tillsammans för att ta fram hållbara lösningar och standarder, säger Alex Holmen, vd, Essen International.

Läs vidare

Heidelberg vill förlösa din potential

Det blir världspremiär för den nya generationen av Speedmaster XL 106 på Drupa. Pressen ska möjliggöra autonomt tryck även inom förpackningsproduktion.
Speedmaster_XL_106_21k_5-2048x1365x

Världspremiär på drupa för Xeikons nya etikettpress

Xeikon kommer att ha en världspremiär på drupa 2024. Det är en etikettpress som trycker med en, ny, egenutvecklad bläckserie.
Untitled Design - 1

Xeikon visar innovationer inom nyckelsegment på Drupa

Xeikon, som är en del av Flint Group, erbjuder digitala lösningar för såväl den grafiska industrin som förpackningsbranschen. På Drupa visas de senaste innovationerna inom dessa segment.
SV-kollage-1536x1024x

Sexton förädlingsmöjligheter i en maskin

Scodix utvecklar sin dekoreringsteknik och kan nu erbjuda sexton olika dekoreringsalternativ i en och samma maskin. På Drupa kan man ta del av tekniken i företagets monter.
scodixx

Senaste nytt

Det våras för plastbärkassarna när skatten är på väg bort

Nyligen berättade Packnews om en ICA-butik som börjar sälja bärkassar av biomaterial och nu satsar Coop Sverige på bärkassar som till stor del består av återvunnet material. Den 1 november tas skatten bort på bärkassar.
coop-carrier-bag-trioworld

Drupa 2024 - Många vill ha en bit av kakan inom etikettproduktion

Packnews danska redaktör, Søren Winsløw, sammanfattar här sina intryck från Drupa ur ett etikettperspektiv. Digitalisering är ett gångbart ord i detta sammanhang.
canon_drupa_01xx

Bioplast kan bli en väsentlig del av klimatlösningen om vi tänker kreativt och samarbetar!

Det senaste COP-mötet i Dubai lämnade visserligen mycket kvar att önska för den globala civilisationens framtid. Däremot så var delegaterna överens om att det fossila kolet behöver avvecklas. Ju förr dess bättre ska vi nog tillägga. Det här debattinlägget från Nordisk Bioplastförening framför synpunkter på detta.
Foto: Riccardo Annandale, Unsplash

Karamello gör smakfull investering i tonerpress

Karamello arbetar med förpackning och branding av reklamgodis. Nu investerar Linköpingsföretaget i Fujifilms flaggskepp Revoria Press PC1120.
Henrik-stor