SIS byter namn och visuell identitet

PUBLICERAD: 8 maj 2019
UPPDATERAD: 24 januari
SIS nya visuella identitet där de även har gjort ett namnbyte till Svenska institutet för standarder.

Den nästan 100 år gamla standardiseringsorganisationen som tidigare gått under flera olika namn byter nu från Swedish Standards Institute till Svenska institutet för standarder.

— De senaste åren har vi moderniserat SIS verksamhet, så nu är det hög tid att även fräscha upp vår visuella identitet. Vi ändrar också vårt namn från Swedish Standards Institute till Svenska institutet för standarder, så att namnet kan förkortas till SIS som vi alltid har kallat oss, säger Niki Westerberg, kommunikationschef på SIS.

SIS är en del av ISO och CEN, nätverk av experter som arbetar med att skapa internationella standarder. De projektleder det svenska arbetet med att ta fram standarder och verkar för ökat svenskt inflytande i internationella samarbeten.

Aktiva i global standarder

Organisationen menar att ett exempel på ett lyckat svenskt standardiseringsarbete är att vi i dag kan förutsätta att vi kan använda A4 eller A5-papper i våra skrivare, kuvert, pärmar och mappar.

— Vi har gjort en spännande förändringsresa med ny strategi- och affärsplan, effektivare arbetssätt, nya lokaler och vi är mycket mer strategiskt aktiva inom global standardisering. Vi fortsätter det kommande året att bredda vårt erbjudande med nya digitala produkter och tjänster, så nu behöver det också synas att vi är en modernare organisation. Vi är mycket nöjda med samarbetet med Intellecta Corporate, Essen International och Bazooka som jobbat väl tillsammans med vår inhouseavdelning.

Tog hjälp av byrå

Den nya varumärkesplattformen och kommunikationsstrategin hjälpte Intellecta Corporate SIS att ta fram.

— SIS kontaktade oss för att de ville ha hjälp med att arbeta fram en ny varumärkesplattform och kommunikationsstrategi. Det har varit spännande att ta fram de långsiktiga strategiska styrdokumenten. Vi tror att de nu får ännu bättre möjligheter att tydliggöra sitt erbjudande och den nytta de skapar för svenska företag, organisationer och myndigheter, säger Magnus Thorén, senior rådgivare och varumärkesstrateg på Intellecta Corporate.

Så här ser Svenska institutet för standarder ut på sin sajt.

För webbkonceptet arbetade de med Bazooka och den nya visuella identiteten skapades tillsammans med Essen International.

— Vi startade samarbetet med SIS när de hade tagit fram en ny varumärkesplattform och ville skapa en ny visuell identitet. Det var en ära att hjälpa dem hitta sin unika väg framåt med konceptet ”it fits”. Det illustrerar att en standard är en lösning på ett problem. Nu ser vi fram emot ett ännu tydligare, modernare och mer attraktivt SIS som hjälper ännu fler att arbeta tillsammans för att ta fram hållbara lösningar och standarder, säger Alex Holmen, vd, Essen International.

Läs vidare

Heidelberg vill förlösa din potential

Det blir världspremiär för den nya generationen av Speedmaster XL 106 på Drupa. Pressen ska möjliggöra autonomt tryck även inom förpackningsproduktion.
Speedmaster_XL_106_21k_5-2048x1365x

Världspremiär på drupa för Xeikons nya etikettpress

Xeikon kommer att ha en världspremiär på drupa 2024. Det är en etikettpress som trycker med en, ny, egenutvecklad bläckserie.
Untitled Design - 1

Xeikon visar innovationer inom nyckelsegment på Drupa

Xeikon, som är en del av Flint Group, erbjuder digitala lösningar för såväl den grafiska industrin som förpackningsbranschen. På Drupa visas de senaste innovationerna inom dessa segment.
SV-kollage-1536x1024x

Sexton förädlingsmöjligheter i en maskin

Scodix utvecklar sin dekoreringsteknik och kan nu erbjuda sexton olika dekoreringsalternativ i en och samma maskin. På Drupa kan man ta del av tekniken i företagets monter.
scodixx

Senaste nytt

Aktieägarna i IP och DS Smith godkänner affären - blir klar sista kvartalet

International Paper har nu fått aktieägarnas godkännande för sitt föreslagna förvärv av DS Smith, vilket markerar ett viktigt steg mot att slutföra affären. Detta kommer strax efter att DS Smith fått sina aktieägares godkännande att gå vidare med sammanslagningen.
Andy Silvernailx

Mondi köper Schumacher Packaging och ökar kapaciteten i Polen via investering

Mondi vill växa i konkurrensen på wellpappområdet. Ett steg är förvärvet av Schumacher Packaging.
MNDPR304-900x600

Finska Rani Plast köper litauiska filmtillverkaren UAB Umaras

Ab Rani Plast Oy har köpt den litauiska förpackningsfilmtillverkaren UAB Umaras. Det här betyder att två framgångsrika familjeägda företag går samman för att kunna erbjuda ett bredare produktsortiment och därmed kunna betjäna sina kunder ännu bättre. Förvärvet stärker även företagens geografiska position.
Ranibildx

Axfood använder AI som AD i kampanj

Axfood har tagit fram ett egenutvecklat AI-verktyg som fått designa det egna varumärket Garants mjölkförpackningar. Verktyget är utvecklat utifrån Axfoods tidigare experimenterande med AI och har på så vis lärt in vad företaget och dess varumärken står för, både när det gäller produkter och designspråk.
Ax1x