Sigraphic ska nå förpackningsindustrin

PUBLICERAD: 7 januari 2021
UPPDATERAD: 24 januari
Robert Johansson hos Sigraphic ställer ut på Sign&Print Connect, 9-11 februari. Foto: Claes Nordström

Återförsäljaren Sigraphic satsar på produkter riktade mot förpacknings- och etikettområdet när de ställer ut på Sign&Print Connect.

Sigraphic betonar vikten av att synas i framtiden. När företaget demonstrerar produkter på Sign&Print Connect 9-11 februari är det tre paket, eller inriktningar om man så vill, som står i fokus.

Printrar och plottrar

Robert Johansson hos Sigraphic berättar att det blir demonstrationer av etikett- och rullprintrar samt skärplottrar som kommer synliggöras extra mycket i företagets sortiment:

– De två första paketen är mot förpackningsindustrin. Postmark och Iecho-plottern är för att göra sina helt egna förpackningar. Rulle till rulle-printern Astro MC1 med Memjet är en snabb och väldigt prisvärd etikettprinter, och ihop med rulle till rulle-plottern Valoy Petit så är det bara fantasin som sätter stopp för hur din etikett skall se ut. Systemen är prisvärda alternativ mot andra lite större aktörer på marknaden.

POSTMARK AP1170 printer skriver ut på exempelvis kartong och kuvert. Foto: Sigraphic
Kreativa förpackningar

Företaget kommer också framhäva OKI:s white toner printrar. Enligt Robert Johansson gör de det möjligt att till exempel göra väldigt kreativa förpackningar på färgat media.

– Med de lite mindre modellerna möjliggör man även att kunna göra tryck på till exempel en svart t-tröja.

”Ett uppdämt behov”

Målet med Sigraphics utställning på mässan är att nå förpackningsindustrin samt promotionsektorn i Sverige.

– Vi tror att det är ett uppdämt behov av att förnya sig och hitta andra marknader hos våra kunder. Då behöver de prisvärda lösningar. Så vår stora förväntan är att vi på ett bra sätt kommer synas i dessa branscher, säger Robert Johansson.

Den digitala grafiska mässan Sign&Print Connect pågår 9-11 februari. Besökare till mässan kan registrera sig gratis på www.signprintconnect.se/ för att ta del av produktnyheter och presentationer från de utställande grafiska företagen.

Läs vidare

AI-programmerade robotar förenklar och påskyndar processer

Artificiell intelligens (AI) kanske inte är ett universalmedel för de nuvarande kraven inom förpackningsindustrin, men när den används på ett klokt sätt kan den avsevärt förenkla och påskynda processer. Som en drivkraft för innovation har förpackningsmaskintillverkaren Schubert undersökt potentialen hos AI i flera år och har utvecklat nya teknologier för robotassisterade förpackningslösningar.
Schubert Marketing

Heidelberg: Nu kommer AI-revolutionen till tryckbranschen

Tidningen Packnews systertidning Sign&Print har besökt Heidelbergs nya Print Media Center ”Home of print” i Tyskland. Med sitt nya arbetsflödessystem och nya maskiner som Jetfire 50 och Boardmaster stakar de ut en allmer automatiserad och AI-styrd framtid för tryckerier världen över.
DSC_7880xx

Ny teknik för flexibelt tryck på e-handelsförpackningar

Sealed Air har lanserat ett nytt on-demand-utskriftssystem som levererar skräddarsydda utskrifter i sent skede på sekundär- och transportförpackningar.
BeautyBoxIpack2x

Soma bjuder in till öppet hus

Flexopresstillverkaren Soma följer upp sin Drupa-framgång med ett öppet hus den 20 november 2024. Här ligger fokus på automation, aniloxhantering och tryck på tubfolier.
Screenshot

Senaste nytt

Stora Enso vill bygga vindpark norr om Gävle

Stora Enso har påbörjat tillståndsprocessen för en vindpark i Gävle kommun och har under hösten genomfört myndighetssamråd med Gävle kommun och Länsstyrelsen Gävleborg.
vindkraftx

Tack och farväl till Metsä Boards Tako bruk?

Det är lätt att tro att alla kartongbruk går som tåget, med tanke på att det finns en trend att omvandla alla plastförpackningar till pappersförpackningar. Så är inte fallet tydligen. Metsä Board meddelar nu att man planerar att stänga Tako, bruket som ligger mitt i Tammerfors, på grund av långvarig, dålig lönsamhet.
Tako mill

Ny förpackningsdesign för Ridderheims

Samtliga av Ridderheims produkter har fått ett nytt utseende som tagits fram av byrån Identity Works. I den nya designen har fokus legat på att förtydliga sortimentet för kunden genom bland annat färgkodning av produkterna. ”Fokus landade på att skapa en design som är högljudd och generös, med mycket färg, rörelse och med en skvätt av humor i tonaliteten”, säger Niklas Dahl på Identity Works till Cap&Design.
top

Panten på dryckesförpackningar höjs 2025

Under andra halvan av år 2025 höjs pantbeloppet på dryckesförpackningar av PET och aluminiun meddelar Returpack. Det blir en rejäl höjning, från en till två kronor på aluminiumburk och liten PET-flaska, och från två till tre kronor på stora PET-flaskor. Målet med panthöjningen är att stimulera till att panta ännu mera.
Vid frågor om bilden, mejla: erika.weiland@apeloga.se