Sidels ”frusna” vattenflaska är inspirerad av Grönlands isar

PUBLICERAD: 11 februari 2021
UPPDATERAD: 25 januari

Sidels nya flaska för högkvalitativt bordsvatten är tillverkad helt av rPET och inspirerad av Grönlands glaciärer och isar. (Bild Sidel)|Några bilder från designerns skissblock, där formen för den annorlunda dryckesflaskan växte fram. (Bild Sidel)

Franska Sidel, som ingår i Tetra Laval-gruppen, har utvecklat dryckesflaskan Nuuk, som är tillverkad av 100 procent återvunnen PET (rPET) och har en design, som är inspirerad av Grönlands isar.

Dryckesflaskan, som är tänkt för bordsvatten av hög kvalitet, rymmer en halvliter och har en asymmetrisk form, som gör att den sticker ut på butikshyllan och skiljer sig från traditionella dricksvattenflaskor.

Flaskans nedre halva har en speciell och distinkt utformning som ska föra tankarna till en grönländsk glaciär. För att möjliggöra den mekaniska formningen av rPET-plasten under formblåsningsprocessen används Sidels patenterade BOSS-teknik (Base Over Stroke System), som optimerar materialfördelningen i flaskprofilen. Till flaskan har man dessutom designat en ”isformad” skruvförslutning som med sin isblåa färg förstärker flaskan ”frusna” utseende.

Några bilder från designerns skissblock, där formen för den annorlunda dryckesflaskan växte fram. (Bild Sidel)

”Den specifika isformen på flaskans nedre del ger intrycket att flaskan sväller upp från isen”, säger Laurent Lepoitevin, förpackningsdesigner hos Sidel.

Nuuk-flaskan, som fått samma namn som Grönlands huvudstad (tidigare Godthåb på danska), är försedd med en glasklar självhäftande etikett, som fått grafiska mönster, inspirerade av de vikingar, som på 900-talet bebodde Nuuk-området på Grönland. Mönstren består av geometriska sammanflätningar, knutmönster och djurmotiv. Själva Nuuk-logotypen är en stiliserad snöflinga i kombination med den forntida norska symbolen ”Vegvisir”, som står för skydd och vägledning.

”Det finns fem versioner av de transparanta etiketterna till Nuuk-flaskan, som konsumenterna kan samla på sig”, säger Laurent Lepoitevin.

Läs vidare

Sainsbury´s minskar plastanvändningen och får klagomål från kunderna

Vi är alla konsumenter och inte alltid lätta att hantera för varumärkesägarna. Det visar det här exemplet från Storbritannien.
sains

Plastpåseskatten blev en kul sak men är på allvar

När TV-programmet Svenska Nyheter hade nypremiär häromdagen fick den märkliga plastpåseskatten mycket utrymme.
messiah

Alpla Group gör ny investering i svenska Blue Ocean Closures

Svenska start-up-en Blue Ocean Closures, som utvecklar fiberbaserade skruvkorkar, får nu en andra investering från österrikiske delägaren Alpla Group
blue-alpla-utvald

Treform satsar på egen energi med stor solcellsanläggning

Förpackningsföretaget Treform i Landskrona kommer år 2023 att starta en solcellsanläggning som ska ge 200.000 kWh egenproducerad el.
treform-solcell-utvald

Senaste nytt

Metsä Boards falskartongmaskin är nu störst i Europa

Metsä Board, en del av Metsä Group, invigde sin uppgraderade falskartongmaskin i Husum, Sverige, den 11 april.
Ribbon has been cutx

kp lanserar livsmedelstråg av etthundra procent återvunnet material

Klöckner Pentaplast (kp) har lanserat de första livsmedelstrågen bestående av etthundra procent återvunnen PET (rPET) som uteslutande kommer från tråg.
KP trayx

HP kommer till Drupa med tre nyckelord

Nyckelorden för HP på Drupa är automation, integration och hållbarhet, ord som de kommer att ta itu med via tre teknologier.
drupa24_hpx

Yngre vuxna mer intresserade av hållbara förpackningslösningar

Enligt plastförpackningsjätten ALPLA:s ”2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey”, prioriterar yngre shoppare (18-34 år) hållbara förpackningar till den grad att de är villiga att spendera mer, resa längre och göra andra extra ansträngningar för att säkerställa att deras inköp inkluderar miljövänliga vänlig förpackning.
alplax