Nyligen utsågs årets bästa svenska hållbarhetsredovisning av medie- och kunskapsföretaget Aktuell Hållbarhet. Stora Enso var nominerade i kategorin ”stora företag”, men lyckades inte nå hela vägen upp på prispallen. Det var Ikea som utsågs till vinnare, följt av Volvo Group och Boliden.
Det var totalt 150 hållbarhetsredovisningar som deltog i årets tävling. Juryn bedömde rapporterna utifrån kriterierna: tydlighet, innovation, tillgänglighet, affärsnytta, samhällsnytta, långsiktighet, trovärdighet och helhet.
Prisutdelningen var finalen på en fullspäckad seminariedag i Stockholm, som leddes av moderatorn Claes Sjöberg från Aktuell Hållbarhet. Syftet med dagen var att presentera de senaste trenderna inom hållbarhetsområdet samt ge deltagarna värdefulla kunskaper och inspiration för att utvecklas vidare inom hållbarhetsredovisning.
Koppla ihop affären med hållbarheten
Seminariets 150-talet deltagare fick ta del av senaste nytt om krav och lagstiftning kring hållbarhetsredovisning, tips på hur man ska göra för att hållbarhetsredovisningen ska bli läst och skapar önskade mervärden. De fick en genomgång av sociala och miljörelaterade balansberäkningar samt hur skattefrågor bör hanteras i redovisningarna. Genomgående under dagen betonades vikten av att företagets affärsmodell ska vara tydligt integrerad i hållbarhetsredovisningen.
Kenneth Collander talade om svåra frågor
Kenneth Collander, Head of Operational and Environmental Affairs på Stora Enso var en av seminariets talare. Han berättade i ett panelsamtal tillsammans med Michaela Ahlberg, Chief Ethics & Compliance Officer, Telia Company om hur företagen valt att redovisa kring svåra frågor i sin hållbarhetsrapportering. De båda talarna betonade vikten av transparens och att man verkligen ska redovisa vad man gör. Det är viktigt att det finns en trovärdighet i rapporteringen och då behöver man även berätta om saker som är svåra och där man ännu inte lyckats fullt ut.
– Vi är mitt uppe i en transformation inom Stora Enso där vi från att varit en traditionell pappers- och kartongtillverkare är på väg att bli ett globalt tillväxtföretag inom förnybara material. Att vi har en tydlig, öppen och proaktiv hållbarhetskommunikation i denna omvandling är oerhört viktigt. Vi vill visa på de framsteg vi gör, liksom de utmaningar vi har, oftare än endast en gång per år i samband med hållbarhetsredovisningen. Därför redovisar vi numera aktuell status för hållbarhetsarbetet i samband med kvartalsrapporteringen, sa Kenneth Collander.
Stora Enso – en föregångare
Kenneth Collander berättade att Stora Enso har varit en föregångare vad gäller miljörapportering.
– Vi var det första noterade bolaget på Stockholmsbörsen som hade en miljörapport som var verifierad av tredje part. Redan 1995 togs den första miljörapporten fram. Vi har genom åren haft en del utmaningar inom hållbarhetsområdet. Vi försöker att alltid lära oss av dem och vända dem till något positivt, berättade Kenneth Collander.
Kenneth Collander hade gärna tagit emot ett pris till Stora Enso i årets bästa hållbarhetsredovisning.
– Vi kommer tillbaka nästa år igen och hoppas då på en pallplacering”, avslutade Kenneth Collander.
Fakta Aktuell Hållbarhet:
Aktuell Hållbarhet är Nordens största och ledande medie- och kunskapsföretag inom miljö, hållbarhet och CSR. (Aktuell Hållbarhet är fd Miljöaktuellt & Miljörapporten)
Bildtext:
Kenneth Collander, Head of Operational and Environmental Affairs,Stora Enso och Michaela Ahlberg, Chief Ethics & Compliance Officer, Telia Company.