
I samband med att namnbytet avslöjades lanserade förpackningskoncernen också en framåtsträvande strategi.
På Fachpack-mässan i Tyskland kom nyheten. Schur Flexibles, producent av förpackningsfilmer, byter namn till Adapa. Den europeiska förpackningskoncernen med 2 200 anställda har huvudkontor i Österrike och totalt 22 produktionsanläggningar i elva europeiska länder.
Sjösatte hållbarhetsstrategi
Samtidigt som nyheten kom om nya namnet Adapa rullade företaget ut en ny strategi med ett framtidsfokus på bland annat hållbarhet, innovation och digitalisering och organisk tillväxt i både det längre och kortare tidsperspektivet. Enligt företaget åtar de sig framåt att sträva efter att etablera en verkligt cirkulär ekonomi för flexibla förpackningar.
Förpackningar med hög barriär
Adapa omsätter årligen cirka 690 miljoner euro. Företaget specialiserar sig på förpackningslösningar med hög barriär för produkter inom till exempel livsmedels-, hygien- och läkemedelsindustrin. Företaget grundades 2012.
– Vi vill tacka våra kunder, partners och anställda. De är alla en del av vår framgångssaga och har hjälpt oss att komma dit vi är idag trots utmanande tider. Det nya namnet speglar vår övertygelse om att vi tillsammans kan bygga en stark, hållbar grund för framtida tillväxt, säger Adapas vd Juan Luis Martínez Arteaga.