Sätter fart på godistillverkningen

PUBLICERAD: 23 maj 2017
UPPDATERAD: 24 januari
Martin Bregmo, vd på Bregmo Reklamgodis AB ser möjligheter med deras nya skärningsmaskin.

Godisfabriken Bregmos Reklamgodis investerar i maskinparken. Med tre verksamheter i huset och en ny stansmaskin satsar de på att kunna producera ytterligare fem till sju miljoner godisförpackningar om året.

Bregmos Reklamgodis tillverkar och förpackar godis i alla dess former. De har egen godistillverkning, eget tryckeri samt förpackningsavdelning. Nu flyttar de in stansning och efterbehandlingen i eget hus efter att ha förstärkt maskinparken med en Duplo PFI di-cutter 300.
– Vi har målsättningen att hela tiden effektivisera processer och flöden. Även att digitalisera. Duplon är en del i att effektivisera och förändra. Maskinen är gjord för mindre serier och anpassad för att enkelt ställa om, säger Martin Bregmo.
På företaget får det traditionella tänket ständigt stå tillbaka för det moderna, enligt företagets vd Martin Bregmo.
– Som alltid när det gäller tillverkning och produktion handlar det om att kapa kostnader, bli effektivare och snabbare. Vi ifrågasätter hela tiden vårt handlande.
Genomgående jobbar de för att tillgodose kundernas önskemål med ofta mindre produktionsserier. Duplo PFI di-cutter 300 som levererats av Neopost skär ut markeringar på papper och kartong för vikningar – bland annat för att klara Bregmos externa jobb med tryck på ark som köpts in. Skärningsmaskinen kan producera en mängd olika digitaltrycks- och förpackningsprodukter genom flertalet skärningar och perforerings- och fönsterstansningar på ett brett utbud av papper, och klarar hantera 3 000 ark i timmen.
– Det som tidigare varit outsourcat ska vi nu göra själva. Nu separeras tryckning och efterbehandling och på det viset kan vi jobba med fler och olika leverantörer på våra trycksaker, säger Bregmo och tillägger att de därmed också kan utöka antalet produkter och kan tänka annorlunda.
– Tack vare att vi själva investerar i efterbearbetningen, kan vi utöka antalet produkter, och få en bättre kontroll på flödet och leveranstiden.
Så småningom är tanken att ha en heltidstjänst på skärnings- och stansmaskinen.
– Den kom i drift i mars. Vi håller på att trimma in och skapa arbetsplats för maskinen. I augusti ska den vara i full gång, säger Martin Bregmo och fortsätter:
– Vi förväntar oss såklart att det slutprodukterna blir billigare när vi kan göra allt i ett flöde, och bättre ergonomi för våra anställda. Det kommer också bidra till fler produkter och produktutveckling.
Närmast gör företaget en stor investering i chokladproduktionen med syftet att framöver helt digitalisera chokladtillverkningen.
– Vi lägger tre miljoner om året på vår maskinpark, så det är en ganska aggressiv investeringsplan.
– För oss som har små serier så är det idealiskt med digitaltryck. Alla våra trycksaker kommer så småningom att vara digitala, säger Martin Bregmo.
Bregmos Reklamgodis AB innehar en maskinpark för chokladtillverkning, ett tryckeri med tre flexopressar samt en förpackningsavdelning som huserar sex stycken förpackningsmaskiner. Chokladbitar, tuggummi och godis i olika förpackningar som kartonger och påsar produceras.
– Från augusti när vi är i full gång då ska vi få ut någonstans mellan fem och sju miljoner förpackningar om året i vår Duplo. Och det vill vi öka.

Läs vidare

Ny svensk forskning möjliggör att pappersfiber kan återvinnas fler gånger

Ett av problemen med pappersåtervinning är att fibern blir stelare vid avvattning och torkning vilket kallas förhorning. Detsamma händer också exempelvis disktrasor, vilka blir stelare med tiden. Ny forskning visar hur förhorning sker, kunskap som kommer ge möjlighet att återvinna pappersfibern många fler gånger jämfört med dagens fem till sju gånger.
BjornSjostrand-900

Sulapacs biomaterial i lyxiga franska kosmetikaförpackningar

Finska Sulapac Oy med sitt uppmärksammade egenutvecklade biomaterial, som ersätter oljebaserad plast, fortsätter sin satsning inom kosmetikområdet, nu senast med en serie lyxiga förpackningar i ett samarbete med franska företag.
sulapac-lock-utvaldx

Ljus prognos för globala marknaden för förpackningsmaskiner

Prognoserna ser ljusa ut för de globala marknaderna för förpackningsmaskiner de närmaste åren. Asien och Stillahavsregionen kommer att behålla den ledning som den har för närvarande. Det framgår av amerikanska PMMI Business Intelligences rapport "2023 World Packaging Machinery”.
pavel-neznanov-w95Fb7EEcjE-unsplashx

Nestes bioråvara blir till bioPET-flaskor hos japanska Suntory

Den finska petroleumkoncernen Neste har inlett samarbete med japanska dryckesföretaget Suntory om produktion av dryckesflaskor i biobaserad PET. Ytterligare två andra företag ingår i samarbetet.
neste-suntory-utvaldx

Senaste nytt

Thorbjörn Sagerström på DS Smith Norden ser en positiv trend för industrin

Vi kontaktade Thorbjörn Sagerström, vd på DS Smith i Norden och dessutom ordförande i Grafiska Föreningen, för att få hans synpunkt på läget för wellpapp- och kartongbranschen och för hans eget företag.
DSsmith1-1024x683-1x

Ny undersökning visar att svenskar är splittrade kring plastpåseskatten

Åsikterna om att plastpåseskatten försvinner är minst sagt splittrade, och över hälften av alla svenskar tycker det är viktigt att användningen av plastpåsar fortsätter att minska. Det visar en ny Novusundersökning som Håll Sverige Rent låtit göra.
dreamstime_7756854x

Tidningen Packnews fyller 90 år!

I år fyller tidningen Packnews 90 år. En anmärkningsvärd ålder på en branschtidning, men en ålder som inte på något sätt avspeglas i kvaliten, tidningen är starkare och fräschare än någonsin. Här ger tidningens chefredaktör, Bo Wallteg, en kort bakgrund till de nittio åren.
Packnews-1_24-mailchimp-header-2

Transparent förpackning ger enklare återvinning

Som ett led i arbetet med att minska klimatavtrycket har isoleringproducenten Rockwool förändrat förpackningarna. Något som ökar återvinningsmöjligheterna med 85  procent enligt företaget.
ROCKWOOL förpackning