Sätter fart på godistillverkningen

PUBLICERAD: 23 maj 2017
UPPDATERAD: 24 januari
Martin Bregmo, vd på Bregmo Reklamgodis AB ser möjligheter med deras nya skärningsmaskin.

Godisfabriken Bregmos Reklamgodis investerar i maskinparken. Med tre verksamheter i huset och en ny stansmaskin satsar de på att kunna producera ytterligare fem till sju miljoner godisförpackningar om året.

Bregmos Reklamgodis tillverkar och förpackar godis i alla dess former. De har egen godistillverkning, eget tryckeri samt förpackningsavdelning. Nu flyttar de in stansning och efterbehandlingen i eget hus efter att ha förstärkt maskinparken med en Duplo PFI di-cutter 300.
– Vi har målsättningen att hela tiden effektivisera processer och flöden. Även att digitalisera. Duplon är en del i att effektivisera och förändra. Maskinen är gjord för mindre serier och anpassad för att enkelt ställa om, säger Martin Bregmo.
På företaget får det traditionella tänket ständigt stå tillbaka för det moderna, enligt företagets vd Martin Bregmo.
– Som alltid när det gäller tillverkning och produktion handlar det om att kapa kostnader, bli effektivare och snabbare. Vi ifrågasätter hela tiden vårt handlande.
Genomgående jobbar de för att tillgodose kundernas önskemål med ofta mindre produktionsserier. Duplo PFI di-cutter 300 som levererats av Neopost skär ut markeringar på papper och kartong för vikningar – bland annat för att klara Bregmos externa jobb med tryck på ark som köpts in. Skärningsmaskinen kan producera en mängd olika digitaltrycks- och förpackningsprodukter genom flertalet skärningar och perforerings- och fönsterstansningar på ett brett utbud av papper, och klarar hantera 3 000 ark i timmen.
– Det som tidigare varit outsourcat ska vi nu göra själva. Nu separeras tryckning och efterbehandling och på det viset kan vi jobba med fler och olika leverantörer på våra trycksaker, säger Bregmo och tillägger att de därmed också kan utöka antalet produkter och kan tänka annorlunda.
– Tack vare att vi själva investerar i efterbearbetningen, kan vi utöka antalet produkter, och få en bättre kontroll på flödet och leveranstiden.
Så småningom är tanken att ha en heltidstjänst på skärnings- och stansmaskinen.
– Den kom i drift i mars. Vi håller på att trimma in och skapa arbetsplats för maskinen. I augusti ska den vara i full gång, säger Martin Bregmo och fortsätter:
– Vi förväntar oss såklart att det slutprodukterna blir billigare när vi kan göra allt i ett flöde, och bättre ergonomi för våra anställda. Det kommer också bidra till fler produkter och produktutveckling.
Närmast gör företaget en stor investering i chokladproduktionen med syftet att framöver helt digitalisera chokladtillverkningen.
– Vi lägger tre miljoner om året på vår maskinpark, så det är en ganska aggressiv investeringsplan.
– För oss som har små serier så är det idealiskt med digitaltryck. Alla våra trycksaker kommer så småningom att vara digitala, säger Martin Bregmo.
Bregmos Reklamgodis AB innehar en maskinpark för chokladtillverkning, ett tryckeri med tre flexopressar samt en förpackningsavdelning som huserar sex stycken förpackningsmaskiner. Chokladbitar, tuggummi och godis i olika förpackningar som kartonger och påsar produceras.
– Från augusti när vi är i full gång då ska vi få ut någonstans mellan fem och sju miljoner förpackningar om året i vår Duplo. Och det vill vi öka.

Läs vidare

Woola vill ersätta plastemballage med spillull

Förpackningsföretaget Woola jobbar med fårull som hållbart alternativ till plast.
Pressbild_Woola förpackningsmaterial

ICA-handlaren börjar med komposterbara bärkassar innan skatten tas bort

I höst tas skatten på plastbärkassarna bort men Filip Cronberg som driver ICA Kvantum i Klippan återinför komposterbara kassar redan nu.
ICA Gaiax

Återanvändbara biobaserade muggar från Sulapac hos Burger King

Restel, ett finskt restaurang- och cateringföretag, startar en pilot med återanvändbara dryckesmuggar gjorda av biobaserat och återvinningsbart Sulapacmaterial i utvalda restauranger, inklusive två Burger King restauranger.
Sulapac-spring-24-12327-Edit-6924x4616-ORIGINAL-Jenni-Kohox

Utmaningar vid test av nya biobaserade material i kontakt med livsmedel

Företag som utvecklar nya biomaterial bör tänka på att material tillverkade av biobaserade råvaror kräver minst lika mycket materialtestning som traditionella plaster, ofta till och med mer. Det skriver Niko Markkinen, expert på testning av livsmedelsförpackningar på Measurlabs i Finland.
bottles with different fruit or vegetable juices

Senaste nytt

Tidsgränserna skjuts fram i US Plastics Pact

Många stora varumärkesägare har problem med att leva upp till löftena om att minska användningen av plastförpackning, att använda mer återvunnet material och att designa dem rätt. Målåret har i många fall varit 2025, och de flesta klarar inte det. US Plastics Pact är ett exempel där man nu knuffar fram målsättningarna.
dreamstime_m_21631432

EFI tänker utanför boxen – lanserar unikt system för tryck på wellpappförpackningar

På Drupa presenterade EFI en lösning tillsammans med Packsize för personaliserat fullfärgstryck på wellpappförpackningar.
EFI-3-1536x1024

Åtta45 förvärvar By Wind och GBGT Box

Tryckeriet By Wind och förpackningsföretaget GBGT Box blir en del av Åtta45. En expansion som ska utöka bolagets produktionskapacitet inom både tryck och förpackning.
Atta45-ver-2-1536x1024

Drupa 2024 lockade betydligt färre besökare än förväntat

När Drupa öppnade dörrarna för några veckor sedan var det åtta år sedan mässan arrangerades senast. En pandemi kom emellan. Nu har besökssiffrorna kommit och de var säkert en besvikelse för Messe Düsseldorf.
Eingänge, entrance