
På sju år har Vince Bang byggt upp en av Schweiz största tryckerikoncerner Mattenbach, genom att konsolidera tryckeriverksamheter på en hårt konkurrensutsatt marknad. Det viktigaste i varje förvärv är att skapa värde: att hitta kostnadsbesparingar, behålla kunderna och se till att företaget bidrar positivt till helheten. Men det första förvärvet höll på att gå riktigt åt pipsvängen. Han berätade om sin resa i samband med Print Matters i Zürich.
För åtta år sedan började han förvärva tryckerier i Schweiz utan att ha någon tidigare koppling till branschen. Han hade tidigare arbetat inom finans, främst med riskbedömning och investment banking.
– På den tiden var det runt 1200 tryckerier i landet. Nu är det 650-700. Det är en väldigt konkurrensutsatt marknad. Men för att tjäna riktigt bra så måste antalet tryckerier minska till 250-300. Så det kommer nog ta tre-fem år, säger han under konferensen Print Matters i Zürich.
Ett fåtal av landets tryckerier gjorde 20-30 procent i vinst. Några låg på 5-10 procent.
– Men många går bara precis runt. Många företag, både stora och små, förlorar pengar. Flera lär gå i konkurs och sluta sin verksamhet de närmaste åren.
Fram till idag har koncernen gjort 25 förvärv och sammanslagningar av tryckverksamheter.
”De skrattade åt mig. Varför gick du in i den här branschen? Det är en skitbransch.”
Började katastrofalt
Anledningen till att Vince Bang började köpa och slå ihop verksamheter var att han läste en bok om hur marknaden för madrassföretag var övermättad i USA på 70- och 80-talen. Ett investmentbolag köpte upp de olönsamma företagen, slog ihop dem och sålde vidare med stor vinst.
– Jag funderade på att göra samma sak i Schweiz. Någon hade gjort det inom tvätteribranschen och byggt ett av landets största företag på det sättet.
Men det började inte bra. Vince Bang köpte ett litet tryckeri men ganska direkt försvann två av de största kunderna.
– Till och med min investering höll på att gå upp i rök. Jag kontaktade alla mina leverantörer – maskinsäljaren, färgleverantören och pappersleverantören – och frågade vad de skulle gjort i min situation. De skrattade åt mig. Varför gick du in i den här branschen? Det är en skitbransch.

Till slut sa en av dem att Vince Bang hade två alternativ. Antingen köper du upp andra företag och slår ihop dem. Eller så går du över till digital produktion och automatiserar.
Vince Bang är född i Vietnam. Familjen tillhörde den kinesiska minoriteten i landet. Sedan 1980 är han bosatt i Schweiz.
– Till slut bestämde jag mig för att satsa pengar på det här. De senaste åren har jag gjort 25 förvärv. Men vi förlorar ändå pengar i år. Men de första fem-sex månaderna har vi troligen tjänat mer pengar än förra året. Vi konsoliderar och omstrukturerar. Det är en väldigt tuff marknad.
Så resonerar de
När Bangs koncern köper företag har de en tydlig modell de följer. De granskar företagen och kunderna och försöker förstå varför de vill sälja.
– Det är inte alla företag som går med förlust som är dåliga investeringar. För om du köper ett företag som går med förlust för att ägaren inte hade en struktur och ett grafiskt produktionsystem, eller bara ett enda ben att stå på – Då är det inte alltid dåligt, säger Vince Bang.
Det är bara en god idé att köpa ett företag om du kan integrera det i en större struktur där du kan spara kostnader.
– Man köper inte bara ett bolag – man köper kunder och man köper människor. Det finns många bra människor i de här företagen. Idag är det svårt att hitta sådan kompetens eftersom den yngre generationen inte söker sig till branschen längre. Så vi försöker behålla de erfarna medarbetarna när vi köper ett företag.
De gör också en finansiell, juridisk och organisatorisk företagsbesiktning.
Det är viktigast
Innan de köper ett företag gör de en noggrann plan för vad som ska hända under de första 100 dagarna. Snabb integration är avgörande, eftersom fördröjningar kostar pengar. Allt planeras i förväg så att de kan agera direkt vid övertagandet.
Det viktigaste i varje förvärv är att skapa värde: att hitta kostnadsbesparingar, behålla kunder och säkerställa att företaget bidrar positivt till helheten.
Av erfarenhet vet de också att det är viktigt att inte ha kvar det andra företagets högsta ledare i verksamheten. Efter ett förvärv märkte han att närvaron av den tidigare chefen, som var kvar i verksamheten under en övergångsperiod, gjorde att personalen inte lyssnade på honom.
– Till slut blev jag så arg en dag. Jag samlade alla nere i produktionen och ställde mig på en pall för att se mer auktoritär ut. Så sa jag att om du vill ha löneförhöjning så är det jag som bestämmer och du måste lyssna på mig. Den som vill jobba med mig, stanna kvar här. De som inte vill gå över till andra sidan. Som tur var stannade alla kvar på min sida.
Sedan gick han upp till den gamla chefen.
– Jag sa, packa dina saker och gå. Han frågade varför och jag svarade att folk är rädda för dig. Deras tankesätt har inte förändrats. De tror att du fortfarande har makt bakom kulisserna.