Så stiger priset på tryckplåtar

PUBLICERAD: 12 juni 2018
UPPDATERAD: 24 januari

Både Agfa Graphics och Kodak aviserar prishöjningar på sina offsetplåtar. Orsaken är att priset på aluminium, som tryckplåtarna oftast består av, når nya höjder.

Agfa Graphics meddelar att de gör prishöjningar på sina offsettryckplåtar. Priset höjs globalt med cirka 10 procent. Vissa prisskillnader kan förekomma beroende på regioner, marknader och avtal. Prishöjningarna kommer att införas direkt.

Agfa och Kodak aviserar prishöjningar på tryckplåtar.

– Stigande priser på aluminium, den största kostnadskomponenten i en tryckplåt, är den främsta orsaken till detta beslut, säger Stefaan Vanhooren, vd för Agfa Graphics som dock tillägger att det ökade reella återvinningsvärdet för förbrukade tryckplåtar gör att den aviserade prishöjningen inte nödvändigtvis kommer innebära större kostnader för företagets kunder.

Tidigare har även Kodak aviserat att priset på aluminium har ökat dramatiskt de senaste månaderna och att de höjer priset på sina offsetplåtar globalt med upp till 9 procent. De närmaste veckorna kommer de nya priserna kommuniceras ut till kunder och återförsäljare.

John O’Grady, vd för Kodaks affärsområde Print systems division:

– När aluminiumpriserna nu nått höjder som inte setts på flera år har det blivit nödvändigt att inleda en prisökning på tryckplåtar. Trots att Kodak har arbetat flitigt för att reducera sina egna kostnader för att minska aluminiumets påverkan, och samtidigt arbetat för hålla våra varumärkeslöften som leverantör av kvalitetsplåtar till industrin, så har differensen blivit för stor för att vi ska kunna klara av detta.

Läs vidare

Heidelberg vill förlösa din potential

Det blir världspremiär för den nya generationen av Speedmaster XL 106 på Drupa. Pressen ska möjliggöra autonomt tryck även inom förpackningsproduktion.
Speedmaster_XL_106_21k_5-2048x1365x

Världspremiär på drupa för Xeikons nya etikettpress

Xeikon kommer att ha en världspremiär på drupa 2024. Det är en etikettpress som trycker med en, ny, egenutvecklad bläckserie.
Untitled Design - 1

Xeikon visar innovationer inom nyckelsegment på Drupa

Xeikon, som är en del av Flint Group, erbjuder digitala lösningar för såväl den grafiska industrin som förpackningsbranschen. På Drupa visas de senaste innovationerna inom dessa segment.
SV-kollage-1536x1024x

Sexton förädlingsmöjligheter i en maskin

Scodix utvecklar sin dekoreringsteknik och kan nu erbjuda sexton olika dekoreringsalternativ i en och samma maskin. På Drupa kan man ta del av tekniken i företagets monter.
scodixx

Senaste nytt

Unitedprint börjar sälja material till förpackningsindustrin

Unitedprint som driver onlinetryckeriet Print24 börjar sälja material via sitt varumärke Infowerk. Det handlar bland annat om papper, plåtar och kartong.
Toivo

Mikrovågor ett alternativ vid plaståtervinning

När det gäller återvinning av plastförpackningar är det mekanisk eller kemisk återvinning som är alternativen. På Drupa presenterades ett annat alternativ, ett alternativ till kemisk återvinning, där mikrovågor gör jobbet.
Florian Turkx

Skånsk besserwisser finalist i avfallsvärldens "Eurovision"

Ungdomar är enligt en färsk undersökning sämst på att sortera plastförpackningar. Kampanjen "Var inte en Styrbjörn" har genom humor försökt öka medvetenheten.
Sysav_Kampanjbild_Styrbjorn_EWWR

Tidsgränserna skjuts fram i US Plastics Pact

Många stora varumärkesägare har problem med att leva upp till löftena om att minska användningen av plastförpackning, att använda mer återvunnet material och att designa dem rätt. Målåret har i många fall varit 2025, och de flesta klarar inte det. US Plastics Pact är ett exempel där man nu knuffar fram målsättningarna.
dreamstime_m_21631432