Så ger du ditt varumärke en lyckosam identitet

PUBLICERAD: 21 november 2017
UPPDATERAD: 24 januari

12 december är det dags för eventet Cap&design Live där fyra föreläsare ska inspirera deltagare till hur man designar ett framgångsrikt varumärke – från produktutveckling till marknadsföring. 

Halvdagseventet Cap&Design Live Identitet ger deltagare ett helhetsgrepp om allt från att skapa varumärken att identifiera sig med, till att bygga varumärken med influencer marketing. Att bygga varumärken med dagens stjärnor på sociala medier, så kallade influencers.  Fyra inspirerande föreläsningar är inplanerade på Bryggarsalen i Stockholm den 12 december. Det står även mingel, fika och nätverkande på schemat. Anmälan görs här.

Fran Merino, Design Director på den globala kreativa byrån Fjord, tar deltagarna med på en utforskande session in i “ The fourth era of branding”. Hur man bör gå till botten och syna sitt varumärke för att kunna erbjuda en unik identitet och ett varumärke som genomsyras av trovärdighet. Fran Merino har de senaste 15 åren mejslat fram design till bland annat Nokia, Ericsson, Movistar, BBC, Thomson Reuters, Canal +, MTV och H&M.

 

 

Trygg-Hansa har jobbat med att bygga nära relationer med några utvalda influencers under många år och idag är sådana samarbeten en naturlig del i de flesta stora kommunikationsinitiativen. Det handlar exempelvis om att skapa värdeskapande kommunikation och livsviktiga budskap avseende exempelvis första hjälpen för barn, brandövningar och babysim. Barnens försäkringsexpert Alexandra Gahnström och Hanna Axelsson, kommunikationschef på Trygg-Hansa, berättar om denna typ av marknadsföring och hur det fungerar i praktiken.

 

Byrån Söderhavet berättar om arbetet med att ta fram varumärkesidentiteten för klockvarumärket Nicole Vienna. Vikten av att arbeta nära med kunden hela vägen från produktutveckling till marknadsföring via sociala medier och försäljning via e-handel. Från idé till lansering i 17 länder på sex månader. Talarna från Söderhavet är Erik Lidsheim, Brand strategist, founder samt Petter Eklund, Senior designer.

 

Camilla Frederiksen, Strategy director på den Köpenhamnsbaserade varumärkesbyrån Stereo Associates, delar med sig av sina erfarenheter kring hur man arbetar med varumärkesdesign och varumärkeskommunikation på strategisk nivå för att engagera människor, bygga upp en identitet och stärka verksamheten.

Senaste nytt

Paul Jenkins och julkalendrar nyheter i Packnorth Award 2025

Nu har portarna öppnats för bidrag till Nordens största förpackningstävling Packnorth Award. Vi tar en titt på årets nytillkomna kategorier och pratar med brittiska ThePackHubs vd Paul Jenkins, som är det nya internationella tillskottet i jurygänget. Vilka trender ser han? Och hur kommer den nya PPWR-förordningen att påverka branschen?
top-9

Elopak blir delägare i Blue Ocean Closures

Elopak investerar nu i Blue Ocean Closures och blir delägare i den svenska start-upen som producerar fiberbaserade förslutningar. Elopak får också rättigheterna till att marknadsföra, sälja och distribuera Blue Ocean Closures förslutningar globlat för takåsförpackningar.
BOC

Rottneros varslar personal efter vinstvarning

Förra veckan gick Rottneros ut med en vinstvarning på grund av allt högre råvarupriser, världsmarknadens vikande efterfrågan på mekanisk massa och en allt svagare dollarkurs. Nu varslar koncernen 47 personer där de flesta som påverkas jobbarpå Rottneros Bruk i Sunne.
Rottneros

Leksands Knäckebröd uppdaterar förpackningsdesignen

Leksands Knäckebröd uppdaterar design och logga på alla sina förpackningar. Det ska bli tydligare att brödet är bakat i Leksand av ett familjeföretag sedan sex generationer. De nya förpackningarna kommer också att visa brödet mer och lyfta fram att bageriet är bäst i klassen på hållbarhet.
Leksandx

Läs vidare

Inte en kvadratmeter golvyta kvar på Ipack-Ima i Milano

En av årets stora internationella förpackningsmässor, Ipack-Ima i Milano, rapporterar nu att man sålt ut alla mässytor.
ROU_9921

Drupa drar ner på antalet mässdagar

Drupa håller fast vid sin fyraårscykel och har nu presenterat datumen för nästa mässa som arrangeras våren 2028. Det som däremot förändras är antalet mässdagar.
Drupa-2028-1536x1024x

Innovationer och hållbarhet i fokus på Fachpack i slutet av september

Den 24 - 26 september 2024 samlas branschledare, innovatörer och experter inom förpackningsindustrin återigen i Nürnberg, Tyskland. Då arrangeras för Fachpack. Nürnberg Messe lovar att leverera ett stort utbud av innovationer, hållbarhet och nätverksmöjligheter, och lockar besökare från hela världen, inklusive ett starkt deltagande från Sverige.
Messegeschehen / Fair activities in general

Packnews ger dig kostnadsfri entré till Fachpack 2024

Packnews kan nu erbjuda kostnadsfri entré till Fachpack i Nürnberg i höst.
Messegeschehen / Fair activities in general