Så blir utsikterna för digitaltryckta wellpappförpackningar

PUBLICERAD: 6 februari 2018
UPPDATERAD: 24 januari

Efterfrågan på kartong och wellpapp ökar med fyra procent fram till 2022. Detta kommer elda på produktionen av digitaltryckta förpackningar, enligt HP:s produktchef Damon Lucenta som även listar trender inom förpackningar och möjligheterna inom mat- och läkemedelsindustrin.

Vad kännetecknar en bra förpackning? I ett webbinarium pekar HP:s Damon Lucenta ut förpackningens tre huvudsyften. Den ska bevara och skydda produktinnehållet från den yttre miljön, säkerställa att innehållet förblir intakt och oskadat genom hela produktionskedjan, men också fungera som ett marknadsföringsverktyg. Den sista punkten är i dag allt mer betydelsefull. Dels för att marknadsföra produkten, dels för att sticka ut i konkurrensen. HP har tittat närmare på förpackningstrender och menar att tryck på kartongförpackningar kommer få en avgörande roll kommande år. Enligt HP beräknas den globala kartongmarknaden öka med fyra procent fram till och med 2022. När tillgången blir större än efterfrågan riskerar det att leda till en konsolidering av branschen vilket får följden att papperskonverterare fusioneras eller förvärvas. Samtidigt i spåren av dagens digitala konsumenter, millenials, eftersträvas bekvämlighet, mobilitet och lättanvända förpackningar. Starkare wellpappskivor med större vågformat blir vanligare och tar därmed marknadsandelar från mer böjliga och tunna kartonger. Något som drivs på inte bara för att kunna dra nytta av kostnadsbesparingar utan även av varumärkesägarnas önskan efter bättre yt- och tryckkvalitet. I slutändan drar det till sig konsumenternas blickar i ännu högre utsträckning när de står på hyllorna, vilket således också bidrar till högre försäljningssiffror.

Damon Lucenta menar vidare att efterfrågan på oblekt kartong såsom kraftpapper ökar eftersom konsumenter i dag är beredda att betala mer för produkter som uppvisar ett enkelt, naturligt och hållbart budskap. Miljöfaktorer driver också på utvecklingen av nya alternativa substrat. I Kina används till exempel edamamebönor i tillverkningen av wellpappskivor. Innovationer av specialskivor med allt högre motståndskraftiga barriärer, effektiva bestrykningar och lacker, ökar även dem i snabb takt. Likaså blir pappersskivorna mer lättviktiga eftersom den tekniska utvecklingen går framåt i framställningen av pappersmassa. Det ger en dragningskraft för producenterna att skifta till fiberbaserade förpackningar.

Sekundärförpackningar beräknas enligt undersöknings- och analysföretaget Smithers Pira ha en genomsnittlig årlig tillväxttakt om 2,7 procent fram till 2022 – produkter som snabbt och smidigt kan ställas ut i butikernas hyllor. Sekundärförpackningarna ger även bättre exponering. När det gäller förpackningsdesign såsom utseende och funktionalitet framhävs att förpackningar allt mer speglar folks livsstil i dag. Det rör sig om den så kallade on-the-go-marknaden – mindre portionsstorlekar och förpackningar som ska vara bekväma och lätta att ta med sig för att kunna drickas och ätas i farten.

Prognosen för segmentet inom hygien- och hudvårdsprodukter beräknas ha en genomsnittlig årlig tillväxttakt med 4,2 procent. Sådana förpackningar präglas av en allt högre grad av naturlig look. Den stora tillväxten förväntas ligga i sol- och hudvårdsprodukter samt grooming-produkter för män.

Trenderna inom kartong och wellpapp ökar även intresset för digitaltryckta förpackningar. Detta eldas på genom att produktionskedjan genomsyras av snabbare omställningar och kortare ledtider samtidigt som de genomsnittliga serierna som produceras fortsätter att minska. Bidragande orsaker är även att det blir vanligare med lokala och regionala marknadsföringskampanjer samt en ökning på tilltalande premiumförpackningar.

Senaste nytt

Labelexpo Europe utökas med teknik för falskartongtillverkning

Det är inte ovanligt att etikettproducenter även tillverkar falskartong i lite mindre storlekar i sina pressar. Detta återspeglas nu på årets Labelexpo Europe som utökas till att omfatta teknik för falskartong.
lsbel

Novusundersökning visar att många har problem med svåröppnade förpackningar

När det krävs vassa verktyg eller hjälp för att öppna en medicinburk eller livsmedelsförpackning är något fel. För många reumatiker är detta vardag – men en ny undersökning från Novus visar att problemen med svåröppnade förpackningar är utbredda i hela befolkningen. Det kommer kanske inte som en nyhet för oss i branschen? Öppningsbarhet har ju diskuterats sedan 1960-talet.
uk-enkat-utvaldx

Mondelez förpackningar kan nu skannas via Bower-appen

Mondelez Norden har inlett ett samarbete med Bower som gör det möjligt för konsumenterna att skanna deras förpackningar innan de källsorteras.
-bower

Ny trågförseglare för stora volymer från Ishida bygger på smart intelligens

Ishida Europe har introducerat en ny trågförslutare för livsmedelsindustrin, QX-800 som ger ökad kapacitet och hanterar prestanda- och effektivitetsutmaningar för trågförslutningsapplikationer. Den bygger på smart intelligens och har en kompakt design.
QX 800 close up shot of gripper arms with pots of fruitx

Läs vidare

Tetra Pak testar förslutningar av papper

Under ett par år har Tetra Pak testat fiberbaserade barriärmaterial tillsammans med det portugisiska företaget Lactogal. Packnews har tidigare berättat om det. Ganska lite om resultatet har blivit känt, vi har försökt få en intervju på temat med Tetra Pak utan att lyckas, men nu satsar man vidare mot mer fiber genom att testa förslutningar som är pappersbaserade.
Tetra 2x

Ny falskartong från Stora Enso avsedd för konsumentförpackningar

Performa Nova, som nu lanseras av Stora Enso är enligt företaget nästa generations falskartong (FBB). Det nya kartongmaterialet är framtaget för att möta den växande efterfrågan på förnybara, återvinningsbara och effektiva förpackningslösningar inom segment som torra, frysta och kylda livsmedel, choklad och konfektyr säger företaget.
Stora Enso ny kartongx

Ny lack för BOPE-film gör materialet bättre för påstillverkning

Filmer av BOPE, biaxiellt orienterad polyeten, är kända för sin höga återvinningsbarhet, men deras begränsade temperaturbeständighet har hittills varit ett hinder för bredare industriella tillämpningar. Nu har hubergroup hittat en lösning som gör filmen betydligt värmetåligare.
HUB_Plastic-Bond-K1x

Konsumentförpackningar av plast blir filament för 3D-printing

Mängden plastavfall i de tyska hushållen har tredubblats under de senaste 30 åren, varav en stor del kommer från förpackningar. Tyska forskare har nu framgångsrikt lyckats omvandla plasten till filament för 3D-printing.
Fraunhofer-1-1024x683x