Så blir utsikterna för digitaltryckta wellpappförpackningar

PUBLICERAD: 6 februari 2018
UPPDATERAD: 24 januari

Efterfrågan på kartong och wellpapp ökar med fyra procent fram till 2022. Detta kommer elda på produktionen av digitaltryckta förpackningar, enligt HP:s produktchef Damon Lucenta som även listar trender inom förpackningar och möjligheterna inom mat- och läkemedelsindustrin.

Vad kännetecknar en bra förpackning? I ett webbinarium pekar HP:s Damon Lucenta ut förpackningens tre huvudsyften. Den ska bevara och skydda produktinnehållet från den yttre miljön, säkerställa att innehållet förblir intakt och oskadat genom hela produktionskedjan, men också fungera som ett marknadsföringsverktyg. Den sista punkten är i dag allt mer betydelsefull. Dels för att marknadsföra produkten, dels för att sticka ut i konkurrensen. HP har tittat närmare på förpackningstrender och menar att tryck på kartongförpackningar kommer få en avgörande roll kommande år. Enligt HP beräknas den globala kartongmarknaden öka med fyra procent fram till och med 2022. När tillgången blir större än efterfrågan riskerar det att leda till en konsolidering av branschen vilket får följden att papperskonverterare fusioneras eller förvärvas. Samtidigt i spåren av dagens digitala konsumenter, millenials, eftersträvas bekvämlighet, mobilitet och lättanvända förpackningar. Starkare wellpappskivor med större vågformat blir vanligare och tar därmed marknadsandelar från mer böjliga och tunna kartonger. Något som drivs på inte bara för att kunna dra nytta av kostnadsbesparingar utan även av varumärkesägarnas önskan efter bättre yt- och tryckkvalitet. I slutändan drar det till sig konsumenternas blickar i ännu högre utsträckning när de står på hyllorna, vilket således också bidrar till högre försäljningssiffror.

Damon Lucenta menar vidare att efterfrågan på oblekt kartong såsom kraftpapper ökar eftersom konsumenter i dag är beredda att betala mer för produkter som uppvisar ett enkelt, naturligt och hållbart budskap. Miljöfaktorer driver också på utvecklingen av nya alternativa substrat. I Kina används till exempel edamamebönor i tillverkningen av wellpappskivor. Innovationer av specialskivor med allt högre motståndskraftiga barriärer, effektiva bestrykningar och lacker, ökar även dem i snabb takt. Likaså blir pappersskivorna mer lättviktiga eftersom den tekniska utvecklingen går framåt i framställningen av pappersmassa. Det ger en dragningskraft för producenterna att skifta till fiberbaserade förpackningar.

Sekundärförpackningar beräknas enligt undersöknings- och analysföretaget Smithers Pira ha en genomsnittlig årlig tillväxttakt om 2,7 procent fram till 2022 – produkter som snabbt och smidigt kan ställas ut i butikernas hyllor. Sekundärförpackningarna ger även bättre exponering. När det gäller förpackningsdesign såsom utseende och funktionalitet framhävs att förpackningar allt mer speglar folks livsstil i dag. Det rör sig om den så kallade on-the-go-marknaden – mindre portionsstorlekar och förpackningar som ska vara bekväma och lätta att ta med sig för att kunna drickas och ätas i farten.

Prognosen för segmentet inom hygien- och hudvårdsprodukter beräknas ha en genomsnittlig årlig tillväxttakt med 4,2 procent. Sådana förpackningar präglas av en allt högre grad av naturlig look. Den stora tillväxten förväntas ligga i sol- och hudvårdsprodukter samt grooming-produkter för män.

Trenderna inom kartong och wellpapp ökar även intresset för digitaltryckta förpackningar. Detta eldas på genom att produktionskedjan genomsyras av snabbare omställningar och kortare ledtider samtidigt som de genomsnittliga serierna som produceras fortsätter att minska. Bidragande orsaker är även att det blir vanligare med lokala och regionala marknadsföringskampanjer samt en ökning på tilltalande premiumförpackningar.

Läs vidare

Metsä Group påbörjar försäljningen av Muoto i Sverige – en ny förpackningsprodukt av träfiber

Metsä Groups nya förpackningsvarumärke Muoto finns nu tillgängligt för testkunder i Sverige som letar efter alternativ till plastförpackningar.
Metsä_Muoto_Package2323x

Finsk innovation: Förpackningspapper med fett- och syresäker bioplastbarriär

Den finska skogs- och papperskoncernen UPM har tillsammans med amerikanska Eastman utvecklat ett nytt förpackningspapper för livsmedel. Materialet är försett med en fett- och syresäker barriär, tillverkad av cellulosabaserad bioplast. Det skriver Nordisk Bioplastförening på sin hemsida.
upm-biobarrier-toppx

Avantium och Plastipak i samarbetsavtal om polyetenfuranoat (PEF)

Polyetenfuranoat (PEF) är ett material som varit omtalat i ett antal år. Ett spännande biomaterial med egenskaper som överträffar PET både när det gäller barriär och styrka. För några år sedan var kemijätten BASF en del av utvecklingen av materialet tillsammans med nederländska Avantium, men samarbetet upphörde och utvecklingen försenades. Nu är materialet på väg ut på marknaden.
pef-bottle-toppx

Paboco lanserar nu världens första marknadsfärdiga pappersflaska

Paboco och Blue Ocean Closures har samarbetat för att skapa branschens första marknadsfärdiga pappersflaska och fiberbaserade lockkombination. Den är nu tillgänglig på marknaden och förväntas nå konsumenterna i början av 2025. I dag, den 8 oktober visas den för första gången för marknaden. Det sker på läkemedelsmässan CPHI i Milano.
Main Imagex

Senaste nytt

Mared ser förpackningar som ett tydligt satsningsområde

I Mareds monter på Scanpack träffade vi Tony Douhàn som har lång erfarenhet i förpackningsindustrin men bara runt nio månader hos Mared. Hans roll i företaget är att jobba med den satsning som Maredkoncernen gör mot förpackningssektorn.
Mared

Mycket händer hos Ishida i Norden

Det händer mycket för Ishida i Norden för närvarande. En helt ny organisation är på väg att byggas upp sedan drygt två år. Sedan många år har man jobbat med en representant, men nu är det dags att stå på egna ben igen.
Ishida

SIA Glass ska spara 16 ton plast per år

SIA Glass presenterar en ny förpackning för sina strutar i flerpack. Genom att plastfolien som tidigare skyddade glassen ersätts med ett lock på toppen av struten, ska 16 ton plast sparas varje år.
Ny-forpackning-flerpack

Metsä Group påbörjar försäljningen av Muoto i Sverige – en ny förpackningsprodukt av träfiber

Metsä Groups nya förpackningsvarumärke Muoto finns nu tillgängligt för testkunder i Sverige som letar efter alternativ till plastförpackningar.
Metsä_Muoto_Package2323x