Gräsö kommer på PET-flaska och med ny årgång – troget rieslingvin väljer smart förpackning till sin nya årgång.
I september kommer det tyska rieslingvinet Gräsö med både ny årgång och förpackning. Att Gräsö Riesling kommer på PET-flaska är helt i linje med utvecklingen mot smartare och miljövänligare förpackningar. Även innehållet är nytt och flaskan är nu fylld med 2013 års skörd. Gräsö är omtyckt för sin mjuka, fruktiga och eleganta stil med en tydlig karaktär av den populära rieslingdruvan.
Druvorna till Gräsö Riesling kommer från distriktet Rheinhessen, ett av de största tyska vindistrikten. Vingårdarna breder ut sig längs Rhenfloden i sydvästra Tyskland. Det är en fördel för vingårdarna att ligga nära en flod, eftersom den återger värme på sensommaren och återspeglar solens strålar på druvorna, vilket hjälper de att mogna i det svalare klimatet. Utmärkande för Rheinhessen är också att det är en kuperad region men har inte fullt så branta sluttningar som Moseldalen. Vinerna från Rheinhessen är ofta trevligt avrundade med en mild syra och en elegant fruktig smak.
Gräsö Riesling är gjort på 100 % riesling som plockas vid hög mognadsgrad och pressas försiktigt. Druvmusten lagras kallt i 36 timmar varpå den klara juicen dekanteras och jäser vid 13-16 graders temperatur i tre veckor. Vinet lagras sedan i fyra månader innan det buteljeras.
Gräsö Riesling 2013 har en doft av gula äpplen, honung och persika med en tydlig mineralkaraktär. Eftersmaken är aromatisk med en väl avvägd sötma. Vinet lanseras i Systembolagets ordinarie sortiment den 1 september.
Altia Sweden AB är ett helägt dotterbolag till Altia Plc i Finland. Altia Plc är ett företag som producerar, distribuerar, marknadsför och säljer alkoholhaltiga drycker i Norden och de baltiska länderna. Altia Plc:s egna varumärken inkluderar bl.a. Blossa, Grönstedts, Koskenkorva, O.P. Anderson, Explorer och Chill Out. Företaget representerar också andra internationella kvalitetsvarumärken från hela världen.