Rieslingvin på PET-flaska

PUBLICERAD: 19 augusti 2014
UPPDATERAD: 24 januari

Gräsö Rieslng - low

Gräsö kommer på PET-flaska och med ny årgång – troget rieslingvin väljer smart förpackning till sin nya årgång.

I september kommer det tyska rieslingvinet Gräsö med både ny årgång och förpackning. Att Gräsö Riesling kommer på PET-flaska är helt i linje med utvecklingen mot smartare och miljövänligare förpackningar.  Även innehållet är nytt och flaskan är nu fylld med 2013 års skörd. Gräsö är omtyckt för sin mjuka, fruktiga och eleganta stil med en tydlig karaktär av den populära rieslingdruvan.

Försäljningen av vin på PET-flaska har de tre senaste åren ökat 157 % och står i dagsläget för en volym om knappt 2,4 miljoner liter på helår. Konsumenterna har börjat uppskatta fördelarna med PET som inte bara är miljösmart och lätt att återvinna. Förpackningen är också praktisk eftersom den är lätt att bära och enkel att hantera. En pet-flaska väger endast en tiondel så mycket som en vanlig glasflaska vilket är en stor fördel för alla som ska ta med sig flaskor till lantställen och på utflykter. Flaskorna tar mindre plats än traditionella glasflaskor så de packas smidigt in i till exempel båtköl eller campingkyl. Dessutom riskeras inget glaskross. Tack vare den tunna plasten går det också snabbt att kyla vin på PET-flaska.- Vi vill fortsätta driva segmentet av miljövänliga och smarta förpackningar på den svenska vinmarknaden. Med ett större urval kommer fler konsumenter säkert upptäcka fördelarna, därför väljer vi nu att byta till PET på Gräsö Riesling, säger Carin Widoff, Senior Brand Manager Wine på Altia Sweden.

Druvorna till Gräsö Riesling kommer från distriktet Rheinhessen, ett av de största tyska vindistrikten. Vingårdarna breder ut sig längs Rhenfloden i sydvästra Tyskland. Det är en fördel för vingårdarna att ligga nära en flod, eftersom den återger värme på sensommaren och återspeglar solens strålar på druvorna, vilket hjälper de att mogna i det svalare klimatet. Utmärkande för Rheinhessen är också att det är en kuperad region men har inte fullt så branta sluttningar som Moseldalen. Vinerna från Rheinhessen är ofta trevligt avrundade med en mild syra och en elegant fruktig smak.

Gräsö Riesling är gjort på 100 % riesling som plockas vid hög mognadsgrad och pressas försiktigt. Druvmusten lagras kallt i 36 timmar varpå den klara juicen dekanteras och jäser vid 13-16 graders temperatur i tre veckor. Vinet lagras sedan i fyra månader innan det buteljeras.

Gräsö Riesling 2013 har en doft av gula äpplen, honung och persika med en tydlig mineralkaraktär. Eftersmaken är aromatisk med en väl avvägd sötma. Vinet lanseras i Systembolagets ordinarie sortiment den 1 september.

Altia Sweden AB är ett helägt dotterbolag till Altia Plc i Finland. Altia Plc är ett företag som producerar, distribuerar, marknadsför och säljer alkoholhaltiga drycker i Norden och de baltiska länderna. Altia Plc:s egna varumärken inkluderar bl.a. Blossa, Grönstedts, Koskenkorva, O.P. Anderson, Explorer och Chill Out. Företaget representerar också andra internationella kvalitetsvarumärken från hela världen.

Läs vidare

Norskt företag först med Liplids locklösning

Nu är den första kunden för Liplids nya, fiberbaserade lock för drycksmuggar offentlig. Det blev ett norskt företag som är först ut.
4D2B350Ex

Gin i ståpåse sparar miljö och pengar enligt tillverkaren

Den brittiska ginproducenten 6 O`Clock Gin har lanserat en ståpåse för sitt varumärke London Dry. Bra för miljö och ekonomin säger man.
ginx

H-trycks satsning bär frukt: ”Ännu fler storlekar och olika varianter”

Tryckeriet i Markaryd har investerat stort för att utveckla maskinparken för att bredda produktsegmentet inom muggar och bägare med lock. I år ska satsningen visas upp för de stora massorna på mässor i Skandinavien.
H-tryck

Snaps i grönare kostym

Den klassiska snapsen O.P. Anderson Aquavit får förpackningar i lättviktsglas och återvinningsbar pet.
New_OP_70cl_Lightweight_glass_2..

Senaste nytt

Metsä Boards falskartongmaskin är nu störst i Europa

Metsä Board, en del av Metsä Group, invigde sin uppgraderade falskartongmaskin i Husum, Sverige, den 11 april.
Ribbon has been cutx

kp lanserar livsmedelstråg av etthundra procent återvunnet material

Klöckner Pentaplast (kp) har lanserat de första livsmedelstrågen bestående av etthundra procent återvunnen PET (rPET) som uteslutande kommer från tråg.
KP trayx

HP kommer till Drupa med tre nyckelord

Nyckelorden för HP på Drupa är automation, integration och hållbarhet, ord som de kommer att ta itu med via tre teknologier.
drupa24_hpx

Yngre vuxna mer intresserade av hållbara förpackningslösningar

Enligt plastförpackningsjätten ALPLA:s ”2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey”, prioriterar yngre shoppare (18-34 år) hållbara förpackningar till den grad att de är villiga att spendera mer, resa längre och göra andra extra ansträngningar för att säkerställa att deras inköp inkluderar miljövänliga vänlig förpackning.
alplax