Rekordår

PUBLICERAD: 2 mars 2015
UPPDATERAD: 2 mars

 

Rekordförsäljning, rekordomsättning och rekordvinst. Det var resultatet för den danska tillverkaren av pallmagasinet Palomat vid årets slut 2014. Denna positiva utveckling fortsätter under 2015.

Antalet förfrågningar har stigit kraftigt – både på existerande och nya marknader. Vi har behövt fler ”händer” för att hålla takt med denna positiva utveckling.

– Antalet anställda har ökat med 50% över de senaste 12 månaderna. Vi har nyanställt inom både försäljning och montering. Idag har vi 10 medarbetare som uteslutande arbetar med Palomat, berättar Majbritt Svane, Area Manager vid företaget.

Förra årets framgångar beror utan tvivel på ett nät av fantastiska återförsäljare, som verkligen engagerar sig i försäljningen. Expansion av återförsäljarnätverket ingår som en del av dagens strategi och är nödvändigt för att kunna täcka alla marknader.

– Den väg vi har valt med uppbyggnaden av vår organisation kräver proaktiva återförsäljare. Vi har nära samarbete med våra återförsäljare och jobbar med dem i ett unikt förhållande där vi känner vad som händer på olika marknader. Tänk på att vi under de senaste 5 månaderna har börjat samarbeta med 17 nya återförsäljare på världsbasis, fortsätter Majbritt Svane.

– Hög säkerhet är en viktig egenskap hos Palomat. Vi följer marknadens trender och självklart hur Maskindirektivet utvecklas.

– Som maskinproducent har vi ett ansvar mot våra kunder. Säkerheten måste alltid vara kompromisslös – kan vi förbättra den är det vår plikt att se till att det sker. Just därför har vi valt att produktförbättra en av våra modeller. Mer information tillkännages bl a  på vårt Worldwide-återförsäljarmöte i juni”, tillägger Majbritt Svane

Det finns inga planer om att sänka förväntningarna inför 2015. Jämfört med 2014 förväntar man försäljningsökning på 25%.

– För att nå målsättningen i vår strategi för 2015 söker vi nya återförsäljare på existerande och nya marknader. Samtidigt ska vi öka våra marknadsföringsinsatser och vår corporate branding på världsbasis med målet att öka marknadens medvetenhet om Palomat för att därigenom stödja och öka försäljningen hos våra återförsäljare. Vi kommer att satsa ännu mer på aktiviteter, vilket troligen även leder till ett behov för nya medarbetare internt. Det råder inga tvivel om att vi har stora förväntningar på 2015, avslutar Majbritt Svane.

 

Läs vidare

Tara Pac lanserar IBC-container från Schütz med trettio procent återvunnet material

I Sverige representeras Schütz av Tara Pac i Lund. Nu lanserar de en nyhet i sortimentet, en IBC-behållare med så kallad Green Layer teknologi.
ps-ibc-produkte-headerbild-volle-breite-green-layer-ibc-produkte

Tetra Pak elektrifierar transporter mellan lager i Malmö

För första gången använder Tetra Pak en helt eldriven lastbil. Lastbilen utgår från Tetra Pak i Lund, där den laddas över natten. Därefter lastas den och körs till två externa lager i Malmö hamn.
tetra lastbilx

Minimalt CO2-avtryck och hög kvalitet lockar premiumkunder

I det lilla samhället Lessebo ett par mil från Växjö finns det ”lilla” bruket Lessebo Paper som i antal producerade ton står sig ganska slätt mot jättarna, men som i stället är en ledande aktör både vad gäller kvalitetspapper och miljö. En stor del av produktionen går till förpackningar, till premiumvarumärken. Vi mötte vd, Jens Olson, på HK i Lessebo.
Färgerx

Robotmässan R24 i Odense gav en bred bild av möjligheterna med robotar

På den stora robotmässan i Odense, R24, nyligen, fick man en bred inblick i robotarnas möjligheter i modern produktion, till exempel inom förpacknings- och grafisk industri.
R24-01x

Senaste nytt

Nya livsmedelsförpackningar från Plus Pack med åttiofem procent återvunnet material

Danska Plus Pack lanserar nu Cubus, ett cirkulärt och återvinningsbart livsmedelsförpackningssortiment som erbjuder flexibla förslutningsalternativ. Den nya serien förpackningar är återvinningsbara och effektiva för kalla måltider och snacks som frukt, nötter, sallader, tapas och yoghurt.
Cubus fælles_edit2x

Grafiska Företagen accepterar löneökningar på 7,7 procent i en tre årsperiod

Grafiska Företagen acceptera de opartiska ordförandens (Opo) förslag på ett treårigt avtal med löneökningar på sammanlagt 7,7 procent, skriver de i ett pressmeddelande den 21 mars. Samtidigt anser de att nivån är problematisk för en del företag men bedöms kunna fungera för den grafiska branschen i stort.
Grafiskax

Pack-IT fokuserade på förpackningar som verktyg för att vinna kunder

Medan butikshyllorna tävlar om din uppmärksamhet utkämpas en intensiv innovationsstrid bakom kulisserna. Den 11 mars samlade Canon förpackningsindustrin för ett seminarium där framtiden för förpackningar, butiksdisplayer och hållbara lösningar stod i fokus.
Canonx

Sverige pantade över 2,8 miljarder burkar och flaskor 2024

Antalet pantade förpackningar i Sverige har ökat med nära 6 procent under 2024, till över 2,8 miljarder flaskor och burkar, eller 271 per person. Det visar nysläppta siffror från Returpack/Pantamera.
Pantamera Express - Returpack, Norrköping. Fotograf Ristenstrand 2024