Rekordförsäljning, rekordomsättning och rekordvinst. Det var resultatet för den danska tillverkaren av pallmagasinet Palomat vid årets slut 2014. Denna positiva utveckling fortsätter under 2015.
Antalet förfrågningar har stigit kraftigt – både på existerande och nya marknader. Vi har behövt fler ”händer” för att hålla takt med denna positiva utveckling.
– Antalet anställda har ökat med 50% över de senaste 12 månaderna. Vi har nyanställt inom både försäljning och montering. Idag har vi 10 medarbetare som uteslutande arbetar med Palomat, berättar Majbritt Svane, Area Manager vid företaget.
Förra årets framgångar beror utan tvivel på ett nät av fantastiska återförsäljare, som verkligen engagerar sig i försäljningen. Expansion av återförsäljarnätverket ingår som en del av dagens strategi och är nödvändigt för att kunna täcka alla marknader.
– Den väg vi har valt med uppbyggnaden av vår organisation kräver proaktiva återförsäljare. Vi har nära samarbete med våra återförsäljare och jobbar med dem i ett unikt förhållande där vi känner vad som händer på olika marknader. Tänk på att vi under de senaste 5 månaderna har börjat samarbeta med 17 nya återförsäljare på världsbasis, fortsätter Majbritt Svane.
– Hög säkerhet är en viktig egenskap hos Palomat. Vi följer marknadens trender och självklart hur Maskindirektivet utvecklas.
– Som maskinproducent har vi ett ansvar mot våra kunder. Säkerheten måste alltid vara kompromisslös – kan vi förbättra den är det vår plikt att se till att det sker. Just därför har vi valt att produktförbättra en av våra modeller. Mer information tillkännages bl a på vårt Worldwide-återförsäljarmöte i juni”, tillägger Majbritt Svane
Det finns inga planer om att sänka förväntningarna inför 2015. Jämfört med 2014 förväntar man försäljningsökning på 25%.
– För att nå målsättningen i vår strategi för 2015 söker vi nya återförsäljare på existerande och nya marknader. Samtidigt ska vi öka våra marknadsföringsinsatser och vår corporate branding på världsbasis med målet att öka marknadens medvetenhet om Palomat för att därigenom stödja och öka försäljningen hos våra återförsäljare. Vi kommer att satsa ännu mer på aktiviteter, vilket troligen även leder till ett behov för nya medarbetare internt. Det råder inga tvivel om att vi har stora förväntningar på 2015, avslutar Majbritt Svane.