Logistikorganisationen Celit rapporterar om frukostmöte hos Skånska byggvaror:
Den 27 april mötte vi upp för frukostmöte hos Skånska byggvaror. De startade upp sin verksamhet 1965 och firar alltså 50 år i år, nu som nordens ledande distans- och e-handelsföretag. Med visionen om att alla hem ska bli gulgröna storsatsar de på expansion. De vänder sig till ”gör det själv”-kunder och har mycket färdiga produkter och insatsvaror inom tre olika områden: i huset, runt huset och på huset.
För butiken finns det stor konkurrens men de ser inte samma konkurrens när det gäller e-handel. E-handeln ställer dessutom speciella krav på logistiken. Skånska Byggvaror vill ha full kontroll på leveransflödet till kund och har därför egna transportplanerare, dynamisk ruttoptimering, egen avisering mot kund, de utnyttjar och kombinerar beprövad teknik på ett smart sätt och har 20 st slingbilar som levererar varorna ända hem till kund.
Den största delen av försäljningen sker via webben, hela 88 %, och endast 12 % av försäljningen sker i butik men de ser ändå att butiker är nödvändiga för att kunderna ska kunna titta, känna och klämma på produkterna innan de går hem och beställer via nätet. De har även försäljning via telefon.
Stort tack till Skånska byggvaror för ett trevligt frukostmöte, skriver Cecilia Boklund.