Pulpac går på offensiven

PUBLICERAD: 16 mars 2021
UPPDATERAD: 24 januari
Linus Larsson, vd på PulPac. Foto: Pressbild

Göteborgsbaserade Pulpac ingår samarbeten för att snabba på processen att fasa ut engångsplast med sin patenterade teknik som torrformar cellulosafibrer till hårda förpackningar och engångsprodukter.

Dry molded Fiber-tekniken ska få draghjälp av dels av konsultföretaget PA för att skala upp tillverkningsprocessen och utveckla tekniska och kommersiella applikationer. Dels kommer Seismic Solutions, konsultföretag inom affärsutveckling, arbeta för att introducera Pulpac till sitt nätverk av varumärkesägare och tillverkare i Nordamerika.

Vill snabba på processen

Enligt Pulpac som utvecklat tekniken är målet med de nya samarbetena att uppmuntra varumärkesägare och tillverkare och få dem att agera och snabba på att byta ut engångsplast till innovativa förpackningar som är både hållbara och kommersiellt konkurrenskraftiga.

”Måste agera snabbt”

Linus Larsson, vd på PulPac:

– Samarbetsåtgärder är nyckeln i racet för hållbarhet inom förpackningar. Vi har uppfunnit en fantastisk teknik och den har potential att påverka i stor skala. Men om vi ska rädda planeten från plastavfall måste vi agera snabbt. Att arbeta tillsammans med PA och Seismic betyder att vi kan röra oss med mycket högre hastighet och tillsammans snabbt spåra utbyten av engångsplast.

[metaslider id=”37628″]

Det Göteborgsbaserade företaget Pulpac startade 2017. I ett pressmeddelande uppger de att flera globala varumärken har implementerat tekniken som torrformar cellulosafibrer till hårda förpackningar och engångsprodukter. Tekniken licensieras till förpackningstillverkare och varumärkesägare som startar sin egen produktion.

Producera i hög hastighet

Dry Molded Fiber-tekniken gör det möjligt att producera i höga hastigheter för att ersätta de flesta förpackningar och engångsprodukter som i dag är gjorda av plast. Det kan gälla allt från lock till engångsmuggar, köttbrickor, tråg och behållare för detaljhandeln, till förpackningar och flaskor till kosmetikaindustrin.

Läs vidare

Återvinnings- och värmeförseglingsbart papper nyhet från Billerud

Billerud har utvecklat ett återvinningsbart, värmeförseglingsbart papper designat för att ersätta plast i förpackningsapplikationer med höga krav på förseglingsprestanda och återvinningsbarhet.
Billerudx

PINC investerar i startupen Glenntex för att driva mer hållbar förpackningsinnovation

Pauligs riskkapitalgren, PINC, investerar i det göteborgsbaserade företaget Glenntex som med grafenförstärkta kompositer kan minska behovet av plast i nyproducerade förpackningar med upp till trettio procent.
Glenntex

Borealis har lanserat en ny LLDPE-film med åttiofem procent återvunnen PCR

Borealis har lanserat en återvunnen linjär LD-polyetenkvalitet, rLLDPE, som innehåller 85 procent PCR-material och 15 procent LLDPE-booster och är avsedd för flexibla förpackningsapplikationer som inte används för förpackning av livsmedel.
TeamBorealis_Werk_Linz_100225_008x

Papper i stället för plast testas i finsk chokladförpackning

UPM Specialty Papers och Orkla Suomi testar ett nytt pappersomslag för Panda Milk choklad. Under en sexmånaders pilotperiod ersätter de nya omslagen traditionellt använda omslag av PP. På grund av sin höga fetthalt kan choklad vara en utmaning att packa i papper.
Panda Maitosuklaa 2025 E

Senaste nytt

Nya livsmedelsförpackningar från Plus Pack med åttiofem procent återvunnet material

Danska Plus Pack lanserar nu Cubus, ett cirkulärt och återvinningsbart livsmedelsförpackningssortiment som erbjuder flexibla förslutningsalternativ. Den nya serien förpackningar är återvinningsbara och effektiva för kalla måltider och snacks som frukt, nötter, sallader, tapas och yoghurt.
Cubus fælles_edit2x

Grafiska Företagen accepterar löneökningar på 7,7 procent i en tre årsperiod

Grafiska Företagen acceptera de opartiska ordförandens (Opo) förslag på ett treårigt avtal med löneökningar på sammanlagt 7,7 procent, skriver de i ett pressmeddelande den 21 mars. Samtidigt anser de att nivån är problematisk för en del företag men bedöms kunna fungera för den grafiska branschen i stort.
Grafiskax

Pack-IT fokuserade på förpackningar som verktyg för att vinna kunder

Medan butikshyllorna tävlar om din uppmärksamhet utkämpas en intensiv innovationsstrid bakom kulisserna. Den 11 mars samlade Canon förpackningsindustrin för ett seminarium där framtiden för förpackningar, butiksdisplayer och hållbara lösningar stod i fokus.
Canonx

Sverige pantade över 2,8 miljarder burkar och flaskor 2024

Antalet pantade förpackningar i Sverige har ökat med nära 6 procent under 2024, till över 2,8 miljarder flaskor och burkar, eller 271 per person. Det visar nysläppta siffror från Returpack/Pantamera.
Pantamera Express - Returpack, Norrköping. Fotograf Ristenstrand 2024