Xeikon ska omorganisera sin verksamhet ”för att anpassa sig till den nuvarande verkligheten”
Xeikon ska omorganisera sin verksamhet ”för att anpassa sig till den nuvarande verkligheten”, med en post-Covid förändring i konsumentbeteende och en resulterande nedgång i försäljning, kombinerat med högre löner och stigande energipriser, som har ”satt företagets framtid i riskzonen’. Det skriver tidningen Digital Labels & Packaging.
Xeikon konstaterade att digital tryckteknik har varit ”mycket” under press de senaste åren. ”Detta är en konsekvens av coronavirus-pandemin, tillsammans med effekten av inflation, höga energikostnader, inflation, eskalerande löner och höga produktionskostnader. Dessutom förvärrar det föränderliga landskapet för konsumentbeteende situationen ytterligare, vilket påverkar utskriftsvolymer och kunddynamik. Alla dessa faktorer utövar kollektivt press på företagets förmåga att överleva och frodas i den nuvarande affärsmiljön.”
För att bekämpa detta och säkra sin framtid avser Xeikon att genomföra flera steg för att omorganisera sina aktiviteter runt om i världen. Detta inkluderar kombinationen av försäljnings- och serviceavdelningar och att organisera dem geografiskt, regionalisering av säljstöd och marknadsutvecklingsaktiviteter samt att förena forsknings- och utvecklingsavdelningar med det tekniska supportteamet. Xeikon har också för avsikt att avveckla eller skala ner olönsamma projekt och aktiviteter i framtiden.
Medan Xeikons ledning har uttalat att de är ”åtagna att ta nästa steg med all respekt för personalen”, om omorganisationen skulle genomföras som planerat, kan så många som 85 jobb förloras globalt, varav 50 är kopplade till Xeikons verksamhet i Belgien.