Problem för Xeikon som omorganiserar för att säkra framtiden

PUBLICERAD: 6 november 2023
UPPDATERAD: 7 november
Xeikons nya LX3000 kallas för Lion och är en uppföljare till Panther. Kommunikationschef Danny Martens berättade om den på Labelexpo. Foto: Bo Wallteg

Xeikon ska omorganisera sin verksamhet ”för att anpassa sig till den nuvarande verkligheten”

Xeikon ska omorganisera sin verksamhet ”för att anpassa sig till den nuvarande verkligheten”, med en post-Covid förändring i konsumentbeteende och en resulterande nedgång i försäljning, kombinerat med högre löner och stigande energipriser, som har ”satt företagets framtid i riskzonen’. Det skriver tidningen Digital Labels & Packaging.

Xeikon konstaterade att digital tryckteknik har varit ”mycket” under press de senaste åren. ”Detta är en konsekvens av coronavirus-pandemin, tillsammans med effekten av inflation, höga energikostnader, inflation, eskalerande löner och höga produktionskostnader. Dessutom förvärrar det föränderliga landskapet för konsumentbeteende situationen ytterligare, vilket påverkar utskriftsvolymer och kunddynamik. Alla dessa faktorer utövar kollektivt press på företagets förmåga att överleva och frodas i den nuvarande affärsmiljön.”

För att bekämpa detta och säkra sin framtid avser Xeikon att genomföra flera steg för att omorganisera sina aktiviteter runt om i världen. Detta inkluderar kombinationen av försäljnings- och serviceavdelningar och att organisera dem geografiskt, regionalisering av säljstöd och marknadsutvecklingsaktiviteter samt att förena forsknings- och utvecklingsavdelningar med det tekniska supportteamet. Xeikon har också för avsikt att avveckla eller skala ner olönsamma projekt och aktiviteter i framtiden.

Medan Xeikons ledning har uttalat att de är ”åtagna att ta nästa steg med all respekt för personalen”, om omorganisationen skulle genomföras som planerat, kan så många som 85 jobb förloras globalt, varav 50 är kopplade till Xeikons verksamhet i Belgien.

Läs vidare

Billerud stoppar konverteringen av pappersbruket i Escanaba i Michigan

Billeruds styrelse har beslutat att avbryta planerna på att konvertera bruket i Escanaba till produktion av förpackningskartong. Bolaget kommer istället fokusera på att stegvis skifta produktmixen i Nordamerika mot förpackningsmaterial med en måttlig investeringsnivå.
Escax

PulPac och Optipack i samarbete för att sätta färg på produkter av torrformad fiber

PulPac och OptiPack i Sunne, leverantör av förpackningstryck och barriärlösningar har inlett ett samarbete. Partnerskapet syftar till att öppna upp nya möjligheter för skräddarsydda Dry Moulded Fiber-förpackningar.
PulPac_Optipack_samplex

Är den här dryckesförpackningen en game-changer som skakar om de stora företagen?

Den 15 maj, samlades delar av förpackningspressen i Amsterdam för att ta del av lanseringen av en helt ny förpackningslösning som företaget bakom presskonferensen, Zotefoams, menar är en game changer. Ska de stora tillverkarna av vätskekartongförpackningar känna sig hotade?
rezorce

Oro i den grafiska industrin när för få utbildas

Att för få utbildas pekas ut som ett stort orosmoln för den grafiska industrin. Det gör att antalet som rekryteras utan formell utbildning för branschen ökar. Det framgår av en ny rekryteringsrapport från Grafiska Företagen.
evax

Senaste nytt

Diageo testar pappersflaska tillverkad av PulPac på festival i Barcelona

I samarbete med PA Consulting, som är en del av Bottle Collective med PA och svenska PulPac, testar Diageo en Dry Molded Fiber-flaska som till nittio procent består av papper, med en tunn plastliner och en folieförsegling.
Diageo-to-trial-paper-Baileys-bottles

Packnews fyller 90 år - vi ser tillbaka på 1965

Packnews fyller 90 år i år. Vi gör lite nedslag i olika år och kan ibland konstatera att inte så mycket verkar ha hänt i branschen inom vissa områden.
Påsex

Återanvändbara biobaserade muggar från Sulapac hos Burger King

Restel, ett finskt restaurang- och cateringföretag, startar en pilot med återanvändbara dryckesmuggar gjorda av biobaserat och återvinningsbart Sulapacmaterial i utvalda restauranger, inklusive två Burger King restauranger.
Sulapac-spring-24-12327-Edit-6924x4616-ORIGINAL-Jenni-Kohox

Stolta som tuppar och hoppas vinna Packnorth Award 2024

Finska Oy Orapac AB sällar sig till raden av företag som vill vinna Packnorth Award 2024. Greenbox, är i grunden en enkel konstruktion, en låda med lock, men den är baserad helt på återvunnet fibermaterial och har isoleringsegenskaper mot både värme och kyla som man säger överträffar en EPS-förpackning.
{"capture_mode":"AutoModule","faces":[]}