Prisas för klimatarbete i världsklass

PUBLICERAD: 4 november 2015
UPPDATERAD: 4 november

BillerudKorsnäs arbete för att minska koldioxidutsläpp och strategi för att möta hotet om klimatförändring prisas med en placering på CDP:s A-lista för företag som visar globalt ledarskap inom klimatförbättrande åtgärder.

Endast fem procent av de företag som rapporterar till CDP:s klimatförändringsprogram har kvalificerat sig för placering på A-listan, BillerudKorsnäs är ett av dessa. Syftet med listan är att uppmärksamma företagens insatser för att minska klimatförändringarna under det senaste verksamhetsåret. Listan sammanställs på uppdrag av 822 institutionella investerare som förvaltar mer än en tredjedel av världens investerade kapital.

– 2015 är ett viktigt år för vårt klimat och klimatkonferensen i Paris, COP21, är en milstolpe. I kampen mot klimatförändringarna måste alla delar av samhället delta och vi är mycket glada över att BillerudKorsnäs engagemang i frågan nu fått ett erkännande av CDP.  Vi har under många år arbetat fokuserat med energieffektivitet och med att minska våra egna utsläpp av växthusgaser. Dessutom ser vi att våra förnybara förpackningsmaterial och lösningar bidrar positivt genom att ersätta fossila material, säger Henrik Essén, BillerudKorsnäs Kommunikations- och Hållbarhetsdirektör.

BillerudKorsnäs uppmärksammas även för sin detaljerade och transparenta klimatrapportering genom att listas på Nordic Climate Disclosure Leadership Index (CDLI). Inrapporterade uppgifter bedöms enligt CDP:s utvärderingsmetod där maxpoäng är 100. Organisationer med resultat bland topp 10 procent utgör Index.  BillerudKorsnäs fick 99 poäng.

CDP, tidigare Carbon Disclosure Project, är en internationell icke vinstdrivande organisation som tillhandahåller ett globalt system för att mäta, rapportera, styra och kommunicera viktig hållbarhetsinformation. CDP arbetar marknadsorienterat tillsammans med bland annat 822 institutionella investerare som förvaltar tillgångar på över EUR 86.000 miljarder, för att sporra företag att rapportera verksamhetens inverkan på miljö- och naturresurser samt vidta åtgärder för att minska den. Mer än 5.500 företag deltog genom att rapportera till CDP 2015.

Senaste nytt

Amazon installererar hundratals automatiska packmaskiner i Europa

Amazon installerar nu automatiserade förpackningsmaskiner som kan skapa specialanpassade kartongförpackningar och papperspåsar på begäran, så att fler varor når kunder i specialanpassade förpackningar.
amazon_01x
Amazon installererar hundratals automatiska packmaskiner i Europa

Finsk lakrits i ny förpackning tävlar i Packnorth Award 2025

Det finska företaget Kouvolan Lakritsi tävlar i årets Packnorth Award med sin nya, återvinningsbara Laku-mugg, tillverkad av jungfrufiber. Den ersätter påsar av plast för lakrits.
Lakritsx
Finsk lakrits i ny förpackning tävlar i Packnorth Award 2025

Chips med kebab- och vitlökssmak packade i massbalanserad förpackning

OLW presenterar ett nytt samarbete med Schysst Käk – varumärket bakom Sveriges mest sålda hemmakebab. Resultatet? Ett grovräfflat chips med smak av kryddig kebab och krämig vitlökssås, packade i en massbalanserad påse.
OLW Schysst käk_Kebab_Vitlök
Chips med kebab- och vitlökssmak packade i massbalanserad förpackning

Naturvårdsverket stoppar stöd till Svensk Plaståtervinning

Naturvårdsverket och Svensk Plaståtervinning har hamnat i ett oväntat läge som handlar om bidrag i mångmiljonklassen som inte betalas ut och som kan riskera jätteanläggningens framtid. Det berättar Svt Öst.
Foto: Peter Holgersson AB
Naturvårdsverket stoppar stöd till Svensk Plaståtervinning

Läs vidare

Chips med kebab- och vitlökssmak packade i massbalanserad förpackning

OLW presenterar ett nytt samarbete med Schysst Käk – varumärket bakom Sveriges mest sålda hemmakebab. Resultatet? Ett grovräfflat chips med smak av kryddig kebab och krämig vitlökssås, packade i en massbalanserad påse.
OLW Schysst käk_Kebab_Vitlök
Chips med kebab- och vitlökssmak packade i massbalanserad förpackning

Ny vit vätskekartong från Elopak minskar koldioxidavtrycket med fjorton procent

Elopak har precis lanserat ny vätskekartong för varor i kylda distributionskedjor, Natural White Board. Jämfört med kartonger tillverkade av standardkartong minskar den naturliga vita kartongen förpackningens koldioxidavtryck med upp till 14 procent.
elopak
Ny vit vätskekartong från Elopak minskar koldioxidavtrycket med fjorton procent

Starbucks lanserar plastfria kaffemuggar

En ny version av Starbucks ikoniska vita kopp har i dagarna lanserats i Europa. Efter mycket forskning och utveckling har Starbucks nu en mugg där plastlinern ersatts med en mineralcoating. Engångslocken i plast har också ersatts med fiberalternativ, belagda med samma mineralbaserade material. Den nya muggen är certifierad som hemmakomposterbar och i stor utsträckning återvinningsbar.
astar
Starbucks lanserar plastfria kaffemuggar

Tetra Pak testar förslutningar av papper

Under ett par år har Tetra Pak testat fiberbaserade barriärmaterial tillsammans med det portugisiska företaget Lactogal. Packnews har tidigare berättat om det. Ganska lite om resultatet har blivit känt, vi har försökt få en intervju på temat med Tetra Pak utan att lyckas, men nu satsar man vidare mot mer fiber genom att testa förslutningar som är pappersbaserade.
Tetra 2x
Tetra Pak testar förslutningar av papper