Print-on-Demand av bipacksedlar blir en dyr historia

PUBLICERAD: 4 mars 2024
UPPDATERAD: 4 mars
Bild: Unsplash

En grupp inom European Carton Manufacturers Association (ECMA) har försökt lyfta fram de potentiella ekonomiska utmaningarna i samband med förslaget att använda Print on Demand (PoD) för bipacksedlar  i samband med en översyn av läkemedelslagstiftningen.

Studien tar upp de kostnader som kommer att uppstå i samband med att bipacksedeln avskaffas. Enligt propositionen är det så att läkemedelsanvändare kan be apoteket om en print-on-demand bipacksedel om de vill, utan att behöva betala extra för det. Alternativt skriver man ut den själv hemma.

Enligt ECMA är studien en konservativ kvantifiering som ger insikt i de ekonomiska konsekvenserna av att introducera PoD-foldrar. Den beräknade totala kostnaden för PoD-broschyrer i hela EU pendlar mellan cirka 19,5 miljarder till drygt 40 miljarder svenska kronor, beroende på
om broschyrerna är tryckta i svartvitt eller fyra färger. Det är för närvarande oklart vem som ska stå för dessa kostnader.

Beräkningen av priset per PoD-bipacksedlar är sammansatta av flera nyckelkomponenter, inklusive papper, bläck, skrivare, avskrivningar, arbetskostnader, etc. samt antalet apotek i Europa.
Det förväntade antalet PoD-bipacksedlar baseras på den digitala kompetensen hos den del av befolkningen som har störst behov av medicin.

Studien visar att även om en sådan här lösning i praktiken kommer att resultera i ett minskat antal bipacksedlar, är kostnadseffekten av PoD 2-3 gånger större än den totala kostnaden för medicinska bipacksedlar med utgångspunkt från hur de produceras idag.

Rapporten visar vidare hur den äldre befolkningen kommer att bli oproportionerligt mer påverkad av att bipacksedeln tas bort, eftersom över 50 procent av läkemedlen tas av personer som är 65 år och äldre.
Med hänvisning till EU-kommissionens Digital Economy and Society Index visar rapporten att det är denna del av befolkningen som har den lägsta nivån av digital kompetens, särskilt i Östeuropa.

Endast Nederländerna kan stoltsera med en kunskapsnivå över 50 procent för grundläggande digitala färdigheter för åldersgruppen 65 till 74. De flesta andra europeiska länder har nivåer runt 20 eller 30 procent av digital kompetens i denna åldersgrupp. Det innebär att 70 – 80 procent av den äldre delen av befolkningen kommer att behöva tryckta versioner från apoteket av bipacksedeln.

Du kan läsa hela rapporten här.

https://f3d09e3f-a03d-484b-8f07-5aded14b0be9.usrfiles.com/ugd/f3d09e_7b48ce2c601c44ecac934327703f6eaf.pdf

Läs vidare

Storsatsning på dryckesmuggar i retursystem i Glasgow

Vi har berättat om flera retur/återanvändningssystem för kaffekoppar och andra matserveringsbehållare. Även om många av dessa hade bredare ambitioner på regional eller till och med nationell skala (vilket inte fungerade) är trenden på senare tid att "Closed Loop"-system rullas ut i en mer lokal miljö som en stad eller på en större plats.
Glasgow

Metsä kan komma att stoppa produktion av vit kraftliner i Husum

Metsä Board letar alternativ till tillverkningen av vit kraftliner i Husum. En omställning kan vara klar under år 2027.
Metsä husumx

Här finns förpackningsingenjörer som snart är redo för arbetslivet

I maj tar den första klassen förpackningsingenjörer från Älmhult examen, med kunskaper och färdigheter som rustar dem för att hantera branschens utmaningar och driva på utvecklingen mot hållbara och innovativa förpackningslösningar.
Haganäs_litenx

Tyska Clever Etiketten blir en del av Ettiketto Group

Volati, som äger Ettiketto Group, har förvärvat samtliga aktier i Clever Etiketten GmbH (inklusive systerbolag) - en ledande leverantör av etikettlösningar i Tyskland. Förvärvet är ett tilläggsförvärv till Ettiketto Group som därmed tar steget in på den tyska marknaden och skapar en plattform för framtida tillväxt i Centraleuropa.
Rikard-Ahlin-1024x791-1x

Senaste nytt

Storsatsning på dryckesmuggar i retursystem i Glasgow

Vi har berättat om flera retur/återanvändningssystem för kaffekoppar och andra matserveringsbehållare. Även om många av dessa hade bredare ambitioner på regional eller till och med nationell skala (vilket inte fungerade) är trenden på senare tid att "Closed Loop"-system rullas ut i en mer lokal miljö som en stad eller på en större plats.
Glasgow

Nordisk Bioplastförening ser stora möjligheter till att bidra till ett fossilfritt Sverige

Regeringen har via sitt regleringsbrev till Naturvårdsverket 2025 poängterat att utfasningen av primär fossil plastråvara ska drivas på genom insatser nationellt samt med stöd till Regeringskansliet inom EU-arbetet. Samtidigt har det nationella initiativet Fossilfritt Sverige fått förnyat förtroende av regeringen med uppdraget om att premiera fossilfria produkter.
ecoflex-basf-utvaldx

Iceland Foods återgår till plasttråg för packning av köttfärs

Handeln kämpar med att göra oss konsumenter nöjda, till exempel genom att minska mängden plast, ett material som vi tydligen inte gillar. Ett exempel är den vakuumpackade köttfärsen som spar mycket material jämfört med packning på plasttråg. I England har flera av de stora kedjorna börjat med detta, till exempel Iceland Foods, som nu väljer att återgå till det gamla vanliga. Konsumenterna uppskattade inte det vakuumpackade.
Iceland

Metsä kan komma att stoppa produktion av vit kraftliner i Husum

Metsä Board letar alternativ till tillverkningen av vit kraftliner i Husum. En omställning kan vara klar under år 2027.
Metsä husumx