Primeblade går som tåget

PUBLICERAD: 26 september 2019
UPPDATERAD: 24 januari
Ronny Eriksson och Kenth Sandström  ställde ut med rakelblad som utvecklats med nanoteknik på mässan Labelexpo Europe i Bryssel.

Sunneföretaget Primeblade har medvind och visar upp sina senaste nanoraklar för i första hand flexo- och djuptrycksindustrin på Labelexpo.

Kenth Sandström på Primeblade framhåller att det läggs allt större vikt i dag på att utveckla rakelblad som har en längre livslängd. I alla fall är detta Primeblades melodi när företaget visar upp sig på etikettmässan Labelexpo i Bryssel.

– Det man ser mer av i dag är finna lösningar så att man kan behålla raklar längre i tryckpressen, och fokusera mer på produktivitet och pris. Vi erbjuder här vår nanoserie, och det är många OEM-tillverkare som i dag har nano i tryckpressarna, säger Kenth Sandström, General market sales manager på Primeblade.

Specialbehandlade raklar

På marknaden i dag finns olika typer av keramiskt belagda raklar för att de ska få en förlängd livslängd och minska tryckmotståndet mellan rakel och anilox.

– I det här fallet är det en specialbehandling av rakeln där den utsätts för optimerat värmetryck där man tillsätter nya partiklar som titan, kol och krom som går in i karbiderna i stålet för att förlänga livslängden och minska tryckfriktionen.

Som Pack Sweden tidigare har berättat har Primeblade på hemmaplan byggt ut sina lokaler med 1 000 kvadratmeter.

Det gör att vi kan öka vår produktion rätt så rejält och kraftigt. Det vi satsar på är att ha kvalitetsprodukter från Sverige. Och en sak som Sverige är väldigt berömt för är sin stålkvalitet, säger Sandström och tillägger att försäljningen växte med 30 procent i senaste bokslutet. Företaget omsätter knappt 70 miljoner kronor i dag och är aktiva globalt på runt 115 marknader.

– Vi har en ny produktionsteknik som gör att vi kan vara effektivare och snabbare i det vi gör. Och service mot våra marknader är också väldigt viktigt.

Utveckla nya produkter

Hur ser femårsplanen framåt ut?

– Vi håller på att utveckla nya produkter och allt är riktat mot bättre kvalitet och ökad livslängd i både flexo- och djuptryck. Sen är det också att fortsätta växa på de marknader som vi är aktiva på.

– Vår intention är fortsatt tillväxt och att vi ska växa ganska snabbt framöver.

Olika på marknader

Digitaltrycket är på frammarsch men Primeblade tror starkt på flexo- och djuptryck. Han berättar att det ser olika ut på olika marknader.

– I Asien är till exempel djuptrycket väldigt stark. De har sin tradition att jobba med djuptryck, medan Nordamerika och Sydamerika nog är mer flexo-orienterade. Det är klart, du har en digital industri i dag också. Vi ser att den digitala biten tar små marknadsandelar hela tiden, men det har inte gått så fort som man har trott.

– Digitaltryck är fortfarande dyrt, och det är små serier som man fokuserar på. Å andra sidan har man mer flexibilitet och snabba leveranstider, säger Kenth Sandström.

 

Läs vidare

Tyska Clever Etiketten blir en del av Ettiketto Group

Volati, som äger Ettiketto Group, har förvärvat samtliga aktier i Clever Etiketten GmbH (inklusive systerbolag) - en ledande leverantör av etikettlösningar i Tyskland. Förvärvet är ett tilläggsförvärv till Ettiketto Group som därmed tar steget in på den tyska marknaden och skapar en plattform för framtida tillväxt i Centraleuropa.
Rikard-Ahlin-1024x791-1x

Dubbla etiketter räddar ölen

Har du en eller par flaskor med julöl över efter helgerna kan du om de är från Eriksberg, omvandla dem till påsköl med ett enkelt handgrepp. Carlsberg och Eriksberg har tänkt till.
julpaskolen_pressbild-1x

Intressant maskinell origamiteknik ger nya förpackningsstrukturer

Finlands tekniska forskningscenter VTT har i samarbete med Aalto-universitetet och finska industripartner utvecklat en ny teknik för att forma kartong i en unik kontinuerlig process för att skapa origami-inspirerade strukturer för fiberbaserade förpackningsmaterial.
Fold_e-com+cosmetics+packagingx

Rör vid flaskan och etiketten lyser upp

Coca-Cola har lanserat en speciell förpacknings med "Thor"-tema i begränsad upplaga i Brasilien. Den är försedd med OLED-teknik (Organic LED) från tyska Inuru. Tryckt elektronik har varit ett diskussionsämne i rätt många år inom förpacknings- och etikettindustrin, men det riktiga genombrottet har låtit vänta på sig. Möjligen är det Inuru som kommer att stå för det.
Thors

Senaste nytt

Storsatsning på dryckesmuggar i retursystem i Glasgow

Vi har berättat om flera retur/återanvändningssystem för kaffekoppar och andra matserveringsbehållare. Även om många av dessa hade bredare ambitioner på regional eller till och med nationell skala (vilket inte fungerade) är trenden på senare tid att "Closed Loop"-system rullas ut i en mer lokal miljö som en stad eller på en större plats.
Glasgow

Nordisk Bioplastförening ser stora möjligheter till att bidra till ett fossilfritt Sverige

Regeringen har via sitt regleringsbrev till Naturvårdsverket 2025 poängterat att utfasningen av primär fossil plastråvara ska drivas på genom insatser nationellt samt med stöd till Regeringskansliet inom EU-arbetet. Samtidigt har det nationella initiativet Fossilfritt Sverige fått förnyat förtroende av regeringen med uppdraget om att premiera fossilfria produkter.
ecoflex-basf-utvaldx

Iceland Foods återgår till plasttråg för packning av köttfärs

Handeln kämpar med att göra oss konsumenter nöjda, till exempel genom att minska mängden plast, ett material som vi tydligen inte gillar. Ett exempel är den vakuumpackade köttfärsen som spar mycket material jämfört med packning på plasttråg. I England har flera av de stora kedjorna börjat med detta, till exempel Iceland Foods, som nu väljer att återgå till det gamla vanliga. Konsumenterna uppskattade inte det vakuumpackade.
Iceland

Metsä kan komma att stoppa produktion av vit kraftliner i Husum

Metsä Board letar alternativ till tillverkningen av vit kraftliner i Husum. En omställning kan vara klar under år 2027.
Metsä husumx