Primeblade går som tåget

PUBLICERAD: 26 september 2019
UPPDATERAD: 24 januari
Ronny Eriksson och Kenth Sandström  ställde ut med rakelblad som utvecklats med nanoteknik på mässan Labelexpo Europe i Bryssel.

Sunneföretaget Primeblade har medvind och visar upp sina senaste nanoraklar för i första hand flexo- och djuptrycksindustrin på Labelexpo.

Kenth Sandström på Primeblade framhåller att det läggs allt större vikt i dag på att utveckla rakelblad som har en längre livslängd. I alla fall är detta Primeblades melodi när företaget visar upp sig på etikettmässan Labelexpo i Bryssel.

– Det man ser mer av i dag är finna lösningar så att man kan behålla raklar längre i tryckpressen, och fokusera mer på produktivitet och pris. Vi erbjuder här vår nanoserie, och det är många OEM-tillverkare som i dag har nano i tryckpressarna, säger Kenth Sandström, General market sales manager på Primeblade.

Specialbehandlade raklar

På marknaden i dag finns olika typer av keramiskt belagda raklar för att de ska få en förlängd livslängd och minska tryckmotståndet mellan rakel och anilox.

– I det här fallet är det en specialbehandling av rakeln där den utsätts för optimerat värmetryck där man tillsätter nya partiklar som titan, kol och krom som går in i karbiderna i stålet för att förlänga livslängden och minska tryckfriktionen.

Som Pack Sweden tidigare har berättat har Primeblade på hemmaplan byggt ut sina lokaler med 1 000 kvadratmeter.

Det gör att vi kan öka vår produktion rätt så rejält och kraftigt. Det vi satsar på är att ha kvalitetsprodukter från Sverige. Och en sak som Sverige är väldigt berömt för är sin stålkvalitet, säger Sandström och tillägger att försäljningen växte med 30 procent i senaste bokslutet. Företaget omsätter knappt 70 miljoner kronor i dag och är aktiva globalt på runt 115 marknader.

– Vi har en ny produktionsteknik som gör att vi kan vara effektivare och snabbare i det vi gör. Och service mot våra marknader är också väldigt viktigt.

Utveckla nya produkter

Hur ser femårsplanen framåt ut?

– Vi håller på att utveckla nya produkter och allt är riktat mot bättre kvalitet och ökad livslängd i både flexo- och djuptryck. Sen är det också att fortsätta växa på de marknader som vi är aktiva på.

– Vår intention är fortsatt tillväxt och att vi ska växa ganska snabbt framöver.

Olika på marknader

Digitaltrycket är på frammarsch men Primeblade tror starkt på flexo- och djuptryck. Han berättar att det ser olika ut på olika marknader.

– I Asien är till exempel djuptrycket väldigt stark. De har sin tradition att jobba med djuptryck, medan Nordamerika och Sydamerika nog är mer flexo-orienterade. Det är klart, du har en digital industri i dag också. Vi ser att den digitala biten tar små marknadsandelar hela tiden, men det har inte gått så fort som man har trott.

– Digitaltryck är fortfarande dyrt, och det är små serier som man fokuserar på. Å andra sidan har man mer flexibilitet och snabba leveranstider, säger Kenth Sandström.

 

Senaste nytt

Nu startar Faller Packaging produktionen av läkemedelsförpackningar i danska Horsens

Under sensommaren i år kommer Faller Packaging att börja producera läkemedelsförpackningar i den nya fabriken i danska Horsens. Företaget förverkligar därmed ett projekt som redan aviserades i april 2023: byggandet av ytterligare en produktionsanläggning för Norden. Målet är att möta den ökande efterfrågan.
fallerx
Nu startar Faller Packaging produktionen av läkemedelsförpackningar i danska Horsens

Orapac tävlar i Packnorth Award 2025 med förpackning för slipmaskiner

Det finska företaget Oy Orapac ab var med i Packnorth Award förra året. Nu kommer man tillbaka i årets tävling med ett nytt bidrag i kategorin Industriförpackningar.
utvald
Orapac tävlar i Packnorth Award 2025 med förpackning för slipmaskiner

Europeisk plaståtervinning i ett kritiskt läge

Återvinning av plast ses ofta som en lösning i diskussionerna om materialen. Vi kan nog alla vara överens om att det återvinns för lite plast, kraftfulla insatser och investeringar behövs, men återvinningen är inte det enda som gäller inför framtiden. Dessutom ser det för ögonblicket ut som att återvinningskapaciteten i Europa faktiskt minskar. Företagen har stora problem med att hitta avsättning för materialen och klara ekonomin.
Återvinningx
Europeisk plaståtervinning i ett kritiskt läge

UPM Raflatac byter namn

Affärsområdet och rapporteringssegmentet UPM Raflatac byter namn till UPM Adhesive Materials från och med idag, den 12 juni.. Det nya namnet på rapporteringssegmentet kommer att användas från och med delårsrapporten för andra kvartalet 2025.
raf_tim-kirchen-appointment
UPM Raflatac byter namn

Läs vidare

Etikettering via cobotar nyhet från Sidel

Sidel lanserar CoboREEL, en automatiserad lösning för laddning av etikettrullar. Den ska öka rullkapaciteten tre gånger jämfört med vad som finns på marknaden idag.
CoboREEL_3x
Etikettering via cobotar nyhet från Sidel

Ett kaffe med rejält tryck i

Förpackningstryckeriet Cabassi i Finland har lyckats trycka påsar med kaffebläck. 
biopainovari-innovaatio_kai-lankinenx
Ett kaffe med rejält tryck i

Labelexpo Europe utökas med teknik för falskartongtillverkning

Det är inte ovanligt att etikettproducenter även tillverkar falskartong i lite mindre storlekar i sina pressar. Detta återspeglas nu på årets Labelexpo Europe som utökas till att omfatta teknik för falskartong.
lsbel
Labelexpo Europe utökas med teknik för falskartongtillverkning

Smarta nya funktioner minskar manuellt prepressjobb

Adobe integrerar så kallad prepressintelligens i sjätte generationen av ripprogrammet Adobe PDF Print Engine 7. Det gör det lättare att utnyttja den fulla potentialen i tryckpressar med utökat färgspektra. Prepressavdelningarna kommer också slippa öppna och konvertera orginalfiler från Photoshop/Illustrator till PDF manuellt.
Adobe 1
Smarta nya funktioner minskar manuellt prepressjobb