Premiär för print-och skärlösningar

PUBLICERAD: 31 januari 2019
UPPDATERAD: 24 januari
Signcom laddar upp inför Sign&Print Scandinavia. Så här såg det ut när företaget ställde ut på Sign&Print-mässan i Oslo i fjol.

Signcom dukar upp med hela fyra montrar på Sign&Print Scandinavia och visar sina senaste produkter inom display och printmedia, miljövänliga material och nya print- och skärlösningar. En av montrarna kommer att helt och hållet tillägnas lasergravyr.

JJ Hendriks kommer vara på plats i Signcoms montrar på Sign&Print Scandinavia, men han ska också föreläsa under mässan.

Återförsäljaren Signcom har mycket att visa ur sitt sortiment. Det är allt från maskiner, förbrukningsmaterial, programvaror och tjänster till skylt- och storbildsframställning gravyr, märkning, fräsning och 3d-skrivare.

På Sign&Print Scandinavia lägger de stor vikt på miljövänliga material och produkter inom display och printmedia å ena sidan, och å andra sidan print- och skärlösningar. JJ Hendriks, kommersiell chef på Signcom, säger att det handlar om spännande produkter för en effektivare produktion.

– Det blir flera snackisar i Signcoms montrar. Printmedia och folier överraskar med helt nya egenskaper och samtidigt möter de krav marknaden har idag. Nya möjligheter med specialapplikationer blir en annan snackis. Och liksom på Sign&Print-mässan i Oslo (19-20 september i fjol, red anm.) är det hos Signcom som stämningen är som bäst.

Två premiärvisningar
MultiCam APEX 1R.

I utbudet finns skärlösningen MultiCam APEX 1R som i och med mässan kommer att få premiär i Sverige. Maskinen är anpassad för att skära en mängd material som kompositmaterial, skum, Katz, Beelite, plast, och trä.

För första gången i Skandinavien kommer Signcom även att visa Mimaki-maskinen UCJV300 med uv- och led-härdning. Det är en storformatsskrivare med integrerad skärning som möjliggör volymproduktion av etiketter, dekaler, displayer, fordonsdekor, förpackningar med mera. Maskinen kommer nu även med lack för att få en mer matt, glansig eller texturerad ytbehandling.

 

Print-och skärlösningen Mimaki-maskinen UCJV300 får premiär i Skandinavien i och med att den ställs ut på Sign&Print Scandinavia.

I utställningen dedikeras en av montrarna helt till lasergravyr. Här ses Epilog-maskiner med gravyrmaterial från Rowmarks. Bland företagets övriga leverantörer ses bland andra Aristo, General Formulations, Katz Displayboard och Yellotools.

– Vi förväntar oss en mycket entusiastisk och engagerande mässa. En plats där såväl användarnas, leverantörernas och våra kunniga medarbetares samlade kunskap höjer nivån för vad som är möjligt.

De ska föreläsa
Ivo van der Lem från Mimaki Europe ska tala om ”Oändliga möjligheter inom uv-print”.

JJ Hendriks håller också ett föredrag på mässan som beskrivs som en utmanande föreläsning om dagens mediealternativ och deras resultat. Under rubriken ”Det finns inte någon planet B – den obekväma föreläsningen” ställs bland annat frågan om alternativa printmedier, kundnöjdhet och lågt ekologiskt avtryck är en möjlig kombination. Föreläsningen sker på mässans röda scen den 7 februari.

Tidigare under samma dag kliver också Ivo van der Lem från Mimaki Europe upp på scenen för att prata om möjligheterna inom uv-print. Hela seminarieprogrammet går att läsa här.

Läs vidare

Tyska Clever Etiketten blir en del av Ettiketto Group

Volati, som äger Ettiketto Group, har förvärvat samtliga aktier i Clever Etiketten GmbH (inklusive systerbolag) - en ledande leverantör av etikettlösningar i Tyskland. Förvärvet är ett tilläggsförvärv till Ettiketto Group som därmed tar steget in på den tyska marknaden och skapar en plattform för framtida tillväxt i Centraleuropa.
Rikard-Ahlin-1024x791-1x

Dubbla etiketter räddar ölen

Har du en eller par flaskor med julöl över efter helgerna kan du om de är från Eriksberg, omvandla dem till påsköl med ett enkelt handgrepp. Carlsberg och Eriksberg har tänkt till.
julpaskolen_pressbild-1x

Intressant maskinell origamiteknik ger nya förpackningsstrukturer

Finlands tekniska forskningscenter VTT har i samarbete med Aalto-universitetet och finska industripartner utvecklat en ny teknik för att forma kartong i en unik kontinuerlig process för att skapa origami-inspirerade strukturer för fiberbaserade förpackningsmaterial.
Fold_e-com+cosmetics+packagingx

Rör vid flaskan och etiketten lyser upp

Coca-Cola har lanserat en speciell förpacknings med "Thor"-tema i begränsad upplaga i Brasilien. Den är försedd med OLED-teknik (Organic LED) från tyska Inuru. Tryckt elektronik har varit ett diskussionsämne i rätt många år inom förpacknings- och etikettindustrin, men det riktiga genombrottet har låtit vänta på sig. Möjligen är det Inuru som kommer att stå för det.
Thors

Senaste nytt

Förpackningar på menyn i P1

Programmet Meny i Sveriges Radio handlade den 13 februari om matförpackningarna av i dag och vad som kommer att hända i framtiden, inte minst med tanke på EU-lagstiftningen.
jonathan-velasquez-c1ZN57GfDB0-unsplashx

Lantchips lanserar svenskifierad chipspåse

Chipstillverkaren Lantchips ger ut en ny förpackningsdesign för den europeiska marknaden. Den nya chipspåsen ska kommunicera chipsens svenska ursprung och har därför täckts av illustrationer som alla symboliserar Sverige, ritade av illustratören Marc ”UÅ” Strömberg, mot en off white-bakgrund. Resultatet är högst troligt den snyggaste chipspåsen du skådat.
chips1x

Filip Poon och Aroma Godisfabrik lyfter fram klassiska geléhjärtan

Det klassiska röda geléhjärtat har varit en självklar favorit i svenska hem i generationer. Lagom till Alla hjärtans dag inleder Aroma Godisfabrik ett spännande samarbete med den populära matprofilen Filip Poon för att ge det ikoniska hjärtat en ny dimension.
Hjärta

Gott & Blandat With love på Alla Hjärtans Dag

Lagom till Alla hjärtans dag kommer Malaco Gott & Blandat With love, en mix av smakrika godisbitar i gåvoförpackning.
Malaco