Den eviga debatten om plastbärkassars eventuella påverkan på miljön verkar vi inte komma ifrån. EU vill inte att vi ska förbruka mer än 40 per person och år och de tidigare höga skatterna fick ner förbrukningen i Sverige till långt under denna siffra. Kanske är det här exemplet från Kanada ett sätt att se till att siffran hålls nere utan skatter eller avgifter? Och dessutom med humor som instrument.
East Western Market i Vancouver använder pinsamma budskap för att få ner förbrukningen. Om du glömt ta med en egen påse och måste köpa i butiken får du en med något av följande budskap:
”Into the Weird Adult Video Emporium”
”Dr. Toews’ Wart Ointment Wholesale”
”The Colon Care Co-op”
Egentligen inget av detta ska man ska behöva skämmas över men samtidigt kanske inget man vill skylta med utåt. I mindre text undertill står det: ”Avoid the shame. Bring a reusable bag.”
Vad som hänt med förbrukningen vet vi inte, men lite kul är det trots allt, även om det inte finns någon bra anledning till varför man ska undvika plastbärkassar.