Papperskungen växer med emballage

PUBLICERAD: 22 juni 2021
UPPDATERAD: 24 januari
Roger Henriksson är vd för Papperskungen som erbjuder kontorsmaterial, emballage och hygienartiklar via webbutik. En ny printer har tagit plats i verksamheten för att bistå med olika typer av tryckt emballage. Foto: Privatbild

Kurvan pekar uppåt på olika typer av emballageprodukter hos Papperskungen. Nu bygger de vidare med en inkjetprinter för att möta efterfrågan på förpackningar med personaliserat tryck i korta serier.

Papperskungen med säte i Timrå har bedrivit webbutik sedan 1994 och har i dag runt 30 000 artiklar i  sitt produktsortiment. Olika typer av emballage står i dag för runt 40 procent av omsättningen. Roger Henriksson, vd på företaget säger att många av kunderna är e-handlare på jakt efter förpackningar. Han är övertygad om att de kommer att fortsätta att växa inom detta segment.

– Det är det vi ökar mest på.

En vanlig beställning hos Papperskungen kan handla om upp till 200 stycken tryckta standardlådor.

– Vi ser ett behov av att kunna hjälpa små och medelstora företag att trycka bland annat kartonger, bärkassar och vadderade kuvert.

Inkjetprinter har installerats

För att möta efterfrågan på tryckt emballage har företaget investerat i en Postmark printer, modell AP1170, Inkjetsystemet har en integrerad friktionsmatare, justerbart mottagningsfack samt vakuumtransportör. Matningsbredden är 20 tum men det hindrar inte att ta sig an större media en så då den har en utdragbar design. Printern skriver ut med ett Fixed Imager 1000 huvud från HP i fyrfärg med pigmenterat bläck som är vattentåligt.

– Det är vattenbaserat snabbtorkande bläck, intygar Henriksson och tillägger att alla absorberande materialtyper kan gå i printern – exempelvis trä, textil, papper och kartong. Roger Henriksson säger att  printern skriver ut 30 meter i minuten och kunderna kan även få personaliserat tryck. 100 emballagelådor tar cirka tio minuter.

– Vi gör ganska unika tryck till kunderna och det är en bra förklaring till varför vi valde den här printern.

Fördelar för kunder

Ofta handlar det för Papperskungen att producera mindre serier, ungefär upp till 1 000 exemplar.

– De sista fem åren har vi gjort en storsatsning på emballage. Det är därför detta nu kommer i fas med denna maskinen.

Henriksson säger att fördelarna med att beställa tryckta förpackningar från Papperskungen blir många för kunderna. De behöver inte köpa stora volymer och slipper dyr lagerhållning:

– Ofta vill kunderna ha standardiserade e-handelslådor. Men då får kunden dyra startkostnader i stans och kliche, vi tar bara ut en mindre startkostnad för upplägg av trycket i maskinen.

Ett billigare pris

Postmark-printern såldes och installerades av Sigraphic. Det är första gången Papperskungen väljer maskinleverantören och Roger Henriksson förklarar varför:

– De kändes proffsiga och seriösa. Det har också visat sig att de inte har lämnat något till slumpen. Vi är väldigt nöjda med dem, säger han och tillägger att maskinpriset blev 100 000 kronor billigare än vad motsvarande offert vi fick från en annan tillverkare.

 

 

 

Senaste nytt

Ny lack för BOPE-film gör materialet bättre för påstillverkning

Filmer av BOPE, biaxiellt orienterad polyeten, är kända för sin höga återvinningsbarhet, men deras begränsade temperaturbeständighet har hittills varit ett hinder för bredare industriella tillämpningar. Nu har hubergroup hittat en lösning som gör filmen betydligt värmetåligare.
HUB_Plastic-Bond-K1x

Ny teknik för biobaserad cellplast möjliggör cirkularitet för ett omtalat material

TotalEnergies Corbion och Useon har ingått ett strategiskt partnerskap för att främja utvecklingen och global kommersialisering av EPLA-formade produkter – en ny generation av hållbara, högpresterande skummaterial tillverkade av PLA, ett av de mest använda bioplastmaterialen.
epla-bottle-base-made-by-useon-with-luminy-plax

Blue Ocean Closures nominerat till innovationspris av Svenska institutet

Innovationspriset Pioneer Prize – Honouring the beauty of Swedish innovation uppmärksammar små och medelstora svenska företag som skapat banbrytande innovationer kopplade till den gröna omställningen. Bakom initiativet står Svenska institutet i samarbete med Business Sweden. Ett av de nominerade företagen är Blue Ocean Closures
no3_Lars_Sandberg_BlueOceanClosures_Combo

Konsumentförpackningar av plast blir filament för 3D-printing

Mängden plastavfall i de tyska hushållen har tredubblats under de senaste 30 åren, varav en stor del kommer från förpackningar. Tyska forskare har nu framgångsrikt lyckats omvandla plasten till filament för 3D-printing.
Fraunhofer-1-1024x683x

Läs vidare

Heidelberg: Nu kommer AI-revolutionen till tryckbranschen

Tidningen Packnews systertidning Sign&Print har besökt Heidelbergs nya Print Media Center ”Home of print” i Tyskland. Med sitt nya arbetsflödessystem och nya maskiner som Jetfire 50 och Boardmaster stakar de ut en allmer automatiserad och AI-styrd framtid för tryckerier världen över.
DSC_7880xx

Ny teknik för flexibelt tryck på e-handelsförpackningar

Sealed Air har lanserat ett nytt on-demand-utskriftssystem som levererar skräddarsydda utskrifter i sent skede på sekundär- och transportförpackningar.
BeautyBoxIpack2x

Soma bjuder in till öppet hus

Flexopresstillverkaren Soma följer upp sin Drupa-framgång med ett öppet hus den 20 november 2024. Här ligger fokus på automation, aniloxhantering och tryck på tubfolier.
Screenshot

Minimalt CO2-avtryck och hög kvalitet lockar premiumkunder

I det lilla samhället Lessebo ett par mil från Växjö finns det ”lilla” bruket Lessebo Paper som i antal producerade ton står sig ganska slätt mot jättarna, men som i stället är en ledande aktör både vad gäller kvalitetspapper och miljö. En stor del av produktionen går till förpackningar, till premiumvarumärken. Vi mötte vd, Jens Olson, på HK i Lessebo.
Färgerx