Papper och återvunnen PET i Norrgotts nya förpackningar

PUBLICERAD: 28 september 2021
UPPDATERAD: 25 januari

De nya byttorna för smörprodukten Norrgott består nu av återvunnen PET och ett avskiljbart pappersomslag. (Bild Norrmejerier)|Anna-Karin Karlsson är hållbarhetsdirektör på Norrmejerier. (Bild Norrmejerier)

Norrländska mejeriföretaget Norrmejerier, med huvudsäte i Umeå, byter till papper och återvunnen PET i sina nya förpackningar för den bredbara smörprodukten Norrgott. Bytet är en del av Norrmejeriers hållbarhetsarbete för att nå målet 100 procent materialåtervinningsbara förpackningar år 2025.

”Den nya Norrgott-förpackningen blir inte bara mer klimatsmart utan också betydligt enklare för konsumenterna att källsortera. Pappret runt byttan kan enkelt rivas av och skiljas från plasten, vilket gör det smidigt att sortera lock och bytta som plast och resten som papper”, säger Anna-Karin Karlsson, hållbarhetsdirektör Norrmejerier.

Anna-Karin Karlsson är hållbarhetsdirektör på Norrmejerier. (Bild Norrmejerier)

Förpackningsbytet gäller alla Norrgott-artiklar: Norrgott normalsaltat, extrasaltat samt Norrgott mellan, såväl 300 som 600 gram.

Plasten i den nya förpackningen är återvunnen PET, så kallad retur-PET eller rPET, och papperet, som omsluter byttan, är FSC-certifierat (Forest Stewardship Council), vilket innebär att det är tillverkat av trä från ansvarsfullt skogsbruk. Genom en speciell perforering i pappret kan detta lätt separeras från plasten, vilket förenklar källsortering och materialåtervinning.

”Genom att använda rPET tas den plast. som redan finns, tillvara och återanvänds i nya förpackningar, vilket sparar energi och minskar påverkan på miljön. Att tillverka ny plast kräver mycket naturresurser, bland annat fossil olja, och det är något som vi vill komma bort ifrån. Vårt mål är att inte ha någon fossil nyproducerad plast i våra förpackningar alls år 2030”, säger Anna-Karin Karlsson.

Norrgott, som tillverkas vid Umeå mejeri från norrländsk mjölk, är en bredbar smörprodukt med tillsats av rapsolja, vatten och salt. Varje år tillverkas cirka fyra miljoner förpackningar Norrgott, som sedan säljs lokalt i norra delen av Sverige.

Läs vidare

Sainsbury´s minskar plastanvändningen och får klagomål från kunderna

Vi är alla konsumenter och inte alltid lätta att hantera för varumärkesägarna. Det visar det här exemplet från Storbritannien.
sains

Plastpåseskatten blev en kul sak men är på allvar

När TV-programmet Svenska Nyheter hade nypremiär häromdagen fick den märkliga plastpåseskatten mycket utrymme.
messiah

Alpla Group gör ny investering i svenska Blue Ocean Closures

Svenska start-up-en Blue Ocean Closures, som utvecklar fiberbaserade skruvkorkar, får nu en andra investering från österrikiske delägaren Alpla Group
blue-alpla-utvald

Treform satsar på egen energi med stor solcellsanläggning

Förpackningsföretaget Treform i Landskrona kommer år 2023 att starta en solcellsanläggning som ska ge 200.000 kWh egenproducerad el.
treform-solcell-utvald

Senaste nytt

Danska All Creative vill vinna i Packnorth Award 2024

Det danska företaget All Creative A/S som är mest känt för sina pappers- och kartonglösningar för förpackningar, POS och Display, är stolta. Så stolta att de har skickat in den 3D-julkalender de tagit fram för Bornholms Karamel Kompagniet till förpackningstävlingen Packnorth Awards 2024.
AllCreative_02x

Snopet för Mondi, det blev IP som köper DS Smith

International Paper och DS Smith meddelade har nått en överenskommelse om villkoren för en affär där IP köper DS Smith.
alexander-grey-8lnbXtxFGZw-unsplashx

Konsumenterna katalysatorn bakom nya hållbara förpackningslösningar

Det är vi konsumenter som driver på utvecklingen av nya, hållbara, förpackningar och plastförpackningar är illa ute enligt en undersökning av Tetra Pak.
ryoji-iwata-IBaVuZsJJTo-unsplashx

Jonas Hellström – med variation som inspiration

Jonas Hellström har jobbat inom den grafiska branschen i över 20 år. Efter sin examen i grafisk design och illustration från Forsbergs har han bland annat hunnit med att starta upp byrån Lobby Design samt spendera nio år som design director på Amore. Snart står han på scenen på Inhousedagen i Stockholm.
stillahavetx