Pantone utser årets färg 2020

PUBLICERAD: 12 december 2019
UPPDATERAD: 24 januari
2020 års färgval enligt Pantone – PANTONE 19-4052 Classic Blue.

En förtroendeingivande klassisk blå nyans. Rofylld. Enkel. Elegant. Så beskriver Pantone sitt färgval för 2020.

Tillverkaren av färgstandarder och digitala lösningar för designindustrin, Pantone, presenterar varje år vilken färg de anser kommer genomsyra det kommande året. 2020 års färgval blir PANTONE 19-4052 Classic Blue.

En lugnande blå färg

Enligt företaget har färgen en varaktig blå nyans som inger lugn och förtroende. Nedan följer Pantones beskrivning och motivering av färgvalet:

”Färgen belyser vår önskan om en pålitlig och stabil grund som vi kan bygga på när vi passerar tröskeln till en ny era. PANTONE 19-4052 Classic Blue-färgen är klassisk och elegant i all sin enkelhet, som påminner om himlen vid skymning. En reflekterande blå ton, som underlättar motståndskraft, hjälper koncentrationen och bringar klarhet. Vi centrerar våra tankar igen.”

Färg som speglar ärlighet

”Färgen präglar vårt psyke som en avkopplande färg, en känsla av lugn och ro till människans själ och en tillflykt, men som också är lämplig för avkopplande interaktioner. När tekniken fortsätter att ligga steget före människans förmåga att bearbeta allt, är det lätt att förstå varför vi dras till färger som är ärliga och ger löften om beskydd”

Undersöker trender varje år

Enligt Pantone görs färgvalen varje år efter noga överväganden och utifrån trendanalyser som berör hela världen.

 

Läs vidare

Heidelberg: Nu kommer AI-revolutionen till tryckbranschen

Tidningen Packnews systertidning Sign&Print har besökt Heidelbergs nya Print Media Center ”Home of print” i Tyskland. Med sitt nya arbetsflödessystem och nya maskiner som Jetfire 50 och Boardmaster stakar de ut en allmer automatiserad och AI-styrd framtid för tryckerier världen över.
DSC_7880xx

Ny teknik för flexibelt tryck på e-handelsförpackningar

Sealed Air har lanserat ett nytt on-demand-utskriftssystem som levererar skräddarsydda utskrifter i sent skede på sekundär- och transportförpackningar.
BeautyBoxIpack2x

Soma bjuder in till öppet hus

Flexopresstillverkaren Soma följer upp sin Drupa-framgång med ett öppet hus den 20 november 2024. Här ligger fokus på automation, aniloxhantering och tryck på tubfolier.
Screenshot

Heidelberg vill förlösa din potential

Det blir världspremiär för den nya generationen av Speedmaster XL 106 på Drupa. Pressen ska möjliggöra autonomt tryck även inom förpackningsproduktion.
Speedmaster_XL_106_21k_5-2048x1365x

Senaste nytt

Intressant maskinell origamiteknik ger nya förpackningsstrukturer

Finlands tekniska forskningscenter VTT har i samarbete med Aalto-universitetet och finska industripartner utvecklat en ny teknik för att forma kartong i en unik kontinuerlig process för att skapa origami-inspirerade strukturer för fiberbaserade förpackningsmaterial.
Fold_e-com+cosmetics+packagingx

Rör vid flaskan och etiketten lyser upp

Coca-Cola har lanserat en speciell förpacknings med "Thor"-tema i begränsad upplaga i Brasilien. Den är försedd med OLED-teknik (Organic LED) från tyska Inuru. Tryckt elektronik har varit ett diskussionsämne i rätt många år inom förpacknings- och etikettindustrin, men det riktiga genombrottet har låtit vänta på sig. Möjligen är det Inuru som kommer att stå för det.
Thors

UPM Raflatac stänger fabrik i Tyskland

UPM Raflatac har beslutat sig för att permanent stänga sin fabrik i Kaltenkirchen i Tyskland för att förbättra organisationens samlade effektivitet och räntabilitet.
raf_tim-kirchen-appointment

United Bankers skogsfond köper FiberLean

United Bankers fond Forest Industry Green Growth Fund (UB FIGG), har köpt etthundra procent av aktierna i FiberLean Technologies Ltd. Fiberlean tillverkar utrustning för framställning av MFC (Mikrofibrillär cellulosa) som ger pappersmassa nya egenskaper.
David-Walker