På Hunkeler Innovation Days måste leverantörerna samarbeta

PUBLICERAD: 9 januari 2025
UPPDATERAD: 9 januari
Årets mässa äger rum 24-27 februari i Luzern i Schweiz.

Alla jämna årtal är schweiziska Luzern centrum för Hunkeler Innovation Days. Det kanske inte låter så spännande, men det är troligen den mest intressanta platsen för att upptäcka ny teknik och utvecklingstrender inom grafisk produktion.

2023 deltog ungefär 6 700 besökare från 100 länder i Hunkeler Innovation days. I år väntas ännu fler besökare. Historiskt sett har det mest handlat om traditionell grafisk produktion, inte så mycket om förpackningar, men det finns all anledning att anta att förpackningar kommer att spela en roll på innovationsdagarna i år.

Evenemanget har blivit en viktig mötesplats för branschen – något som både utställare, deltagare och internationell fackpress är överens om. Med sitt tvärvetenskapliga koncept har Hunkeler Innovation Days alltid varit speciellt jämfört med andra utställningar.

Tryckbranschen förändras snabbt och det finns få evenemang som bättre speglar denna dynamiska utveckling än Hunkeler Innovation Days. Här presenterar leverantörer inom prepress, digitaltryck och efterbehandling samt substrat, förbrukningsmaterial och mjukvara sina senaste produkter och lösningar. Det är inte bara Hunkeler som visar vad de har att erbjuda.
Det unika med Hunkeler Innovation Days

Det som gör Hunkeler Innovation Days unikt är att alla utställare är skyldiga att samarbeta med andra leverantörer för att visa hur deras lösningar fungerar tillsammans i riktiga miljöer. Därför kan man se produktion i realtid av allt från böcker, häften, blanketter, broschyrer och brev – ibland till och med med inlineförädling.

Bland årets utställare finns: Canon, Kodak, Fujifilm, Ricoh, Screen, HP, Baumann Perfecta, Horizon, C.P. Bourg, Kurz, XMPIE, Dataline, Igepa, Scodix, Hybrid Software, Enfocus och många fler.

Jag har själv haft nöjet att besöka mässan vid flera tillfällen och är imponerad både av upplägget med de många produktionslinjerna och av den smidiga logistiken kring evenemanget, som fungerar som ett schweiziskt urverk.

Det är femte gången Hunkeler Innovation Days arrangeras i Lucern. I år äger det rum den 24–27 februari.

Läs vidare

Tack och farväl till Metsä Boards Tako bruk?

Det är lätt att tro att alla kartongbruk går som tåget, med tanke på att det finns en trend att omvandla alla plastförpackningar till pappersförpackningar. Så är inte fallet tydligen. Metsä Board meddelar nu att man planerar att stänga Tako, bruket som ligger mitt i Tammerfors, på grund av långvarig, dålig lönsamhet.
Tako mill

Rikard Ahlin slutar som vd på Ettiketto AB

Rikard Ahlin slutar som vd för Ettiketto AB och efterträds av Johanna Herstedt. Rikard fortsätter som vd för Ettiketto Group.
ettikettox

Robatech Group utser ny vd

Sedan den 1 januari 2025 är Yves Ottiger ny vd för Robatech-koncernen. Han efterträder Martin Meier, som har lett företaget sedan 2018.
Yves Ottinger Robatech

Backar vi in i framtiden?

I PPWR, som klubbades före jul av EU, sägs att till 2030 ska tio procent av alla dryckesförpackningar som säljs i Sverige vara i återfyllningsbara förpackningar – i praktiken returglasflaskor i röda och blå plastbackar.
Julmust2021211006_682x

Senaste nytt

Tack och farväl till Metsä Boards Tako bruk?

Det är lätt att tro att alla kartongbruk går som tåget, med tanke på att det finns en trend att omvandla alla plastförpackningar till pappersförpackningar. Så är inte fallet tydligen. Metsä Board meddelar nu att man planerar att stänga Tako, bruket som ligger mitt i Tammerfors, på grund av långvarig, dålig lönsamhet.
Tako mill

Ny förpackningsdesign för Ridderheims

Samtliga av Ridderheims produkter har fått ett nytt utseende som tagits fram av byrån Identity Works. I den nya designen har fokus legat på att förtydliga sortimentet för kunden genom bland annat färgkodning av produkterna. ”Fokus landade på att skapa en design som är högljudd och generös, med mycket färg, rörelse och med en skvätt av humor i tonaliteten”, säger Niklas Dahl på Identity Works till Cap&Design.
top

Panten på dryckesförpackningar höjs 2025

Under andra halvan av år 2025 höjs pantbeloppet på dryckesförpackningar av PET och aluminiun meddelar Returpack. Det blir en rejäl höjning, från en till två kronor på aluminiumburk och liten PET-flaska, och från två till tre kronor på stora PET-flaskor. Målet med panthöjningen är att stimulera till att panta ännu mera.
Vid frågor om bilden, mejla: erika.weiland@apeloga.se

Nu kan tjockare material köras i Ricoh Pro C9500

Ricoh utökar möjligheterna i sin digitalpress Pro C9500. Maskinen har en ny tjänst som gör det möjligt att skriva ut tjockare material än tidigare som till exempel olika förpackningar.
Rihcox