Globala öl- och bryggerijätten AB InBev (Anheuser-Busch Inbev) har börjat använda en ny etiketteringsteknik på glasflaskor med öl. I stället för traditionella etiketter förses flaskorna med direktprintade grafiska utsmyckningar som ”tatueras” direkt på glasytan.
Den nya tekniken är utvecklad av AB InBevs Tattoo Alpha Plant i belgiska Leuven och etiketteringsprojektet genomförs i samarbete med koncernens globala innovations- och teknikcenter AB InBev GITEC.
I ett första test har 200.000 flaskor med ölvarumärket Beck’s distribuerats på den brittiska marknaden, försedda med ”tatuerade” etiketter, utformade av sex olika lovande konstnärer.
Metoden med “direct object printing” gör det möjligt att förse glasflaskorna med heltäckande grafiska utsmyckningar och ”etiketterna” kan även utformas så att de ger en taktil upplevelse, när man griper tag om eller håller i flaskan.
AB InBev uppger att det kommer att finnas nio olika utsmyckningar, som appliceras på flaskorna och om det stora testet i Storbritannien faller väl ut är det mycket troligt att ”tatueringsetiketterna” lanseras globalt.