Öljätten AB InBev testar med ”tatuerade” etiketter på flaskor

PUBLICERAD: 27 januari 2020
UPPDATERAD: 25 januari

Sex lovande konstnärer har deltagit i projektet Beck’s Artist Series, där 200.000 glasflaskor med öl försetts med ”tatuerade” grafiska utsmyckningar i stället för konventionella påklistrade etiketter. (Bild AB InBev)

Globala öl- och bryggerijätten AB InBev (Anheuser-Busch Inbev) har börjat använda en ny etiketteringsteknik på glasflaskor med öl. I stället för traditionella etiketter förses flaskorna med direktprintade grafiska utsmyckningar som ”tatueras” direkt på glasytan.

Den nya tekniken är utvecklad av AB InBevs Tattoo Alpha Plant i belgiska Leuven och etiketteringsprojektet genomförs i samarbete med koncernens globala innovations- och teknikcenter AB InBev GITEC.

I ett första test har 200.000 flaskor med ölvarumärket Beck’s distribuerats på den brittiska marknaden, försedda med ”tatuerade” etiketter, utformade av sex olika lovande konstnärer.

Metoden med “direct object printing” gör det möjligt att förse glasflaskorna med heltäckande grafiska utsmyckningar och ”etiketterna” kan även utformas så att de ger en taktil upplevelse, när man griper tag om eller håller i flaskan.

AB InBev uppger att det kommer att finnas nio olika utsmyckningar, som appliceras på flaskorna och om det stora testet i Storbritannien faller väl ut är det mycket troligt att ”tatueringsetiketterna” lanseras globalt.

Läs vidare

Sainsbury´s minskar plastanvändningen och får klagomål från kunderna

Vi är alla konsumenter och inte alltid lätta att hantera för varumärkesägarna. Det visar det här exemplet från Storbritannien.
sains

Plastpåseskatten blev en kul sak men är på allvar

När TV-programmet Svenska Nyheter hade nypremiär häromdagen fick den märkliga plastpåseskatten mycket utrymme.
messiah

Alpla Group gör ny investering i svenska Blue Ocean Closures

Svenska start-up-en Blue Ocean Closures, som utvecklar fiberbaserade skruvkorkar, får nu en andra investering från österrikiske delägaren Alpla Group
blue-alpla-utvald

Treform satsar på egen energi med stor solcellsanläggning

Förpackningsföretaget Treform i Landskrona kommer år 2023 att starta en solcellsanläggning som ska ge 200.000 kWh egenproducerad el.
treform-solcell-utvald

Senaste nytt

Tidsgränserna skjuts fram i US Plastics Pact

Många stora varumärkesägare har problem med att leva upp till löftena om att minska användningen av plastförpackning, att använda mer återvunnet material och att designa dem rätt. Målåret har i många fall varit 2025, och de flesta klarar inte det. US Plastics Pact är ett exempel där man nu knuffar fram målsättningarna.
dreamstime_m_21631432

EFI tänker utanför boxen – lanserar unikt system för tryck på wellpappförpackningar

På Drupa presenterade EFI en lösning tillsammans med Packsize för personaliserat fullfärgstryck på wellpappförpackningar.
EFI-3-1536x1024

Åtta45 förvärvar By Wind och GBGT Box

Tryckeriet By Wind och förpackningsföretaget GBGT Box blir en del av Åtta45. En expansion som ska utöka bolagets produktionskapacitet inom både tryck och förpackning.
Atta45-ver-2-1536x1024

Drupa 2024 lockade betydligt färre besökare än förväntat

När Drupa öppnade dörrarna för några veckor sedan var det åtta år sedan mässan arrangerades senast. En pandemi kom emellan. Nu har besökssiffrorna kommit och de var säkert en besvikelse för Messe Düsseldorf.
Eingänge, entrance