Öletiketter ska bli grönare

PUBLICERAD: 18 oktober 2018
UPPDATERAD: 24 januari

Carlsberg väljer Hubergroup och deras gröna sortiment med tryckfärger för att trycka öletiketter.

Hubergroups sortimentet med tryckfärger och bestrykningar  som släpptes i fjol är anpassat för konventionellt offsettryck. Det är bland annat baserat på förnybara vegetabiliska oljor och är koboltfritt. Det har även fått miljöstandarden “Cradle to cradle” (vagga till vagga) där förutsättningen är, för produkter som får inneha märkningen, att de kan återvinnas och att materialen som används är säkra för miljö och hälsa. Användningen av energi i produktionsprocesserna ska också uppfylla kraven.

Att Carlsberg nu väljer tryckfärgsleverantören Hubergroup för att trycka sina öletiketter blir ett led i ölproducentens hållbarhetsprogram TogetherTowardsZERO.

– Tryckfärger har stor inverkan när det kommer till förpackningsåtervinning eftersom tryckfärger ofta återvinns tillsammans med pappersfibrer. För att förbättra återvinningen av Carlsbergs etiketter på utvalda marknader använder vi Hubergroup Eco-Offset Ink Premium Plus, som är Cradle to Cradle-certifierad på silvernivå, säger Carlsbergs varumärkeschef Julian Marsili från Carlsberg Group.

Läs vidare

Diageo testar pappersflaska tillverkad av PulPac på festival i Barcelona

I samarbete med PA Consulting, som är en del av Bottle Collective med PA och svenska PulPac, testar Diageo en Dry Molded Fiber-flaska som till nittio procent består av papper, med en tunn plastliner och en folieförsegling.
Diageo-to-trial-paper-Baileys-bottles

Heidelberg vill förlösa din potential

Det blir världspremiär för den nya generationen av Speedmaster XL 106 på Drupa. Pressen ska möjliggöra autonomt tryck även inom förpackningsproduktion.
Speedmaster_XL_106_21k_5-2048x1365x

Världspremiär på drupa för Xeikons nya etikettpress

Xeikon kommer att ha en världspremiär på drupa 2024. Det är en etikettpress som trycker med en, ny, egenutvecklad bläckserie.
Untitled Design - 1

Xeikon visar innovationer inom nyckelsegment på Drupa

Xeikon, som är en del av Flint Group, erbjuder digitala lösningar för såväl den grafiska industrin som förpackningsbranschen. På Drupa visas de senaste innovationerna inom dessa segment.
SV-kollage-1536x1024x

Senaste nytt

Diageo testar pappersflaska tillverkad av PulPac på festival i Barcelona

I samarbete med PA Consulting, som är en del av Bottle Collective med PA och svenska PulPac, testar Diageo en Dry Molded Fiber-flaska som till nittio procent består av papper, med en tunn plastliner och en folieförsegling.
Diageo-to-trial-paper-Baileys-bottles

Packnews fyller 90 år - vi ser tillbaka på 1965

Packnews fyller 90 år i år. Vi gör lite nedslag i olika år och kan ibland konstatera att inte så mycket verkar ha hänt i branschen inom vissa områden.
Påsex

Återanvändbara biobaserade muggar från Sulapac hos Burger King

Restel, ett finskt restaurang- och cateringföretag, startar en pilot med återanvändbara dryckesmuggar gjorda av biobaserat och återvinningsbart Sulapacmaterial i utvalda restauranger, inklusive två Burger King restauranger.
Sulapac-spring-24-12327-Edit-6924x4616-ORIGINAL-Jenni-Kohox

Stolta som tuppar och hoppas vinna Packnorth Award 2024

Finska Oy Orapac AB sällar sig till raden av företag som vill vinna Packnorth Award 2024. Greenbox, är i grunden en enkel konstruktion, en låda med lock, men den är baserad helt på återvunnet fibermaterial och har isoleringsegenskaper mot både värme och kyla som man säger överträffar en EPS-förpackning.
{"capture_mode":"AutoModule","faces":[]}