Officiell partner till COP21

PUBLICERAD: 11 november 2015
UPPDATERAD: 24 januari

Ricoh Cop21 Ricoh har utsetts till officiell partner till FN:s COP21, klimatkonferensen som äger rum i Paris den 30 november till 11 december. Förväntningarna på konferensen är stora. Målsättningen är ett globalt rättsligt bindande nytt klimatavtal som ska begränsa den globala uppvärmningen till 2 grader det här århundradet. Konferensen avser även att säkra tillräckliga medel för att göra det möjligt för utvecklingsländerna att klara övergången till en miljöanpassad ekonomi.

Som officiell partner visar Ricoh sitt engagemang för miljön och vi bidrar genom att stödja klimatkonventionens 21:e partskonferens (COP21) med en informationssäker utskriftshantering. Under hela konferensen kommer Ricoh att tillhandahålla en maskinpark på 190 enheter. 50 certifierade GreenLine-maskiner för A3-utskrifter i färg (MP C4502/MP C5502), 140 kompakta MFP-enheter för svartvit A4 (SP 5210) och två Ricoh-lösningar för dokumentsäkerhet – Stream NX för UNO-nätverk (unlimited network of opportunities) och ELP NX för allmänna platser.

En engagerad samhällsmedborgare
Ricoh var med redan när den första vågen av japanska företag anslöt sig till FN:s Global Compact år 2000, och sedan 2008 har Ricoh varit styrelsemedlem i det japanska Global Compact- nätverket. Ända sedan Ricoh grundades har vi följt en strategi för hållbar utveckling med målet att nå en balans mellan miljö, samhälle och ekonomi. För att nå våra mål har Ricoh-koncernen flera initiativ som minskar vår miljöpåverkan genom mindre resurs- och energiförbrukning och minskade kemikalieutsläpp samt aktiviteter för att skydda den biologiska mångfalden. Det är med detta i åtanke Ricoh-koncernen har tagit fram en modell för cirkulär ekonomi (The Comet Circle™) och utvecklat våra GreenLine-produkter. Modellen sträcker sig även utanför vår egen koncerns påverkan. Vi har introducerat ett koncept för att minska våra produkters miljöpåverkan i alla steg av deras livscykel, och därmed hjälper vi våra kunder att minska sin miljöpåverkan internt.

Högt uppsatta mål
Ricoh har beslutat att minska sitt totala koldioxidutsläpp inom koncernen med 30 procent till år 2020 och med 87,5 procent till 2050 jämfört med år 2000. Under verksamhetsåret 2014 som avslutas den 31 mars 2015 lyckades vi minska utsläppet med 35,8 procent.

Prisbelönt miljöarbete
• Alla Ricohs arbetsplatser runt om i världen, inklusive produktionsanläggningar, är certifierade enligt ISO 14001 för sitt miljöledningssystem.
• Ricoh har listats av Dow Jones Sustainability Index (DJSI) tre år i rad, och utsetts som branschbäst i fyra kategorier; ”Innovation Management”, ”Privacy Protection”, ”Environmental Policy/Management System” och ”Climate Strategy” 2015.
• 2015 belönades Ricoh med statusen ”Prime” för sitt hållbarhetsarbete av det tyska företaget oekom research AG.
• Ricoh har elva år i rad listats av aktieindexet FTSE4Good Index Series, ett investeringsindex över företag med höga CSR-standarder.
• Ricoh har flera ekologiska ljusskyltar som drivs med 100 procent förnyelsebar energi.

– Generalsekretariatet för COP21 välkomnar Ricoh som sponsor och vi är tacksamma för stödet med en övergripande utskriftspark till COP21. Ricohs syn på hållbarhet, kvaliteten på deras GreenLine-produkter och deras kompetens inom dokumentsäkerhet kommer att vara ett viktigt bidrag för att konferensen ska fungera smidigt och karaktären på parken är ju exemplarisk för den här konferensen, säger Philippe Delacroix, ambassadör med ansvar för offentliga och privata partnerskap för COP21-organisationen.

 

Läs vidare

Positiva effekter nationellt och internationellt efter ett år med Site Zero

För ett år sedan öppnade Site Zero, världens största och mest avancerade plastsorteringsanläggning. På tolv månader har anläggningen blivit en katalysator för nationell och internationell omställning mot en cirkulär plastekonomi.
Foto: Peter Holgersson AB

Nu inför Spanien pantsystem på plastflaskor

Spanien tar nu ett krafttag för att öka återvinningsgraden på plastflaskor. Det sker genom att man inför ett pantsystem i landet.
Spanienx

Tetra Pak och Yellow Dreams återvinner polyAl i ny anläggning i Nederländerna

Med en gemensam investering på cirka 3 miljoner euro av Tetra Pak och företaget Yellow Dreams, kommer en ny återvinningsanläggning att starta sin verksamhet i Ittervoort i Nederländerna under andra halvan av 2025. Anläggningen kommer att hantera icke-fiberkomponenten (polyAl) från förbrukade dryckeskartonger, vilket ökar återvinningskapaciteten i EU.
recon-polymersx

Coca-Cola flyttar fram sina miljömål till år 2035

Många av de stora varumärkesjättarna får nu krypa till korset och erkänna att de ambitiösa miljömål man hade för sina förpackningar år 2018 inte kommer att kunna uppfyllas. Då kände man att man skapade sig lite utrymme och fick stopp på den kritik som fanns, men det är egentligen ingen överraskning att man inte lyckades. Nu meddelar Coca-Cola Company att man sätter nya mål mot år 2035.
evonne-yuwen-teoh-HAsX-3a773w-unsplashx

Senaste nytt

EUBP: ”Bioplast en nyckelfaktor för uppfyllandet av PPWR-förordningen”

Bioplaster kommer att få en allt större framtida betydelse i och med införandet av EU:s förpacknings- och förpackningsavfallsförordning PPWR. Det anser organisationen European Bioplastics (EUBP) och dess VD Hasso von Pogrell.
euflag-ppwr-toppx

Pappersbarriär prisad i hållbarhetstävling

Tetra Pak har mottagit utmärkelsen 'Resource Efficiency' vid Sustainable Packaging News Awards 2024, för sin pappersbaserade innovation inom barriärmaterial.
Mimosa_choco_3d-strawsx

Mars minskar förpackningsplasten med digital simuleringslösning

Under 2024 presenterade Mars, en av de globalt ledande företagen inom livsmedel, konfektyr och djurmat, ett samarbete med programvarujätten Ansys för att genom digital teknologi minska plastavfallet och effektivisera tidsåtgången i utvecklingen av nya förpackningar.
AI mars

Första yoghurtbägaren med livsmedelsgodkänd återvunnen polystyren

INEOS Styrolution lanserar yoghurtbägare med mekaniskt återvunnen polystyren som ett resultat av samarbete mellan flera partners i värdekedjan milstolpe uppnåddes genom samarbetet mellan flera partners längs värdekedjan. Man kallar det för en milstolpe.
Yoghurt cupsx