Ny trendrapport för mejerier

PUBLICERAD: 15 juni 2016
UPPDATERAD: 24 januari

 Stora Enso Björn Thunström_1
Framtiden för mejeriförpackningar är i fokus i det senaste numret av Stora Ensos Viewpoint. Denna sjätte Viewpoint-rapport innehåller konsumenternas preferenser och köptrender på mejerimarknaden och hur dessa påverkar verksamheten för varumärkesägare och återförsäljare.

– I den konkurrensutsatta mejerimarknaden, kan förpackningar spela en viktig roll som ett medel för att öka marknadsandelar. Förpackningar är ett sätt att differentiera samt optimera värdekedjan, eller annorlunda uttryckt, öka försäljningen och samtidigt minska kostnaderna, säger Björn Thunström, Marketing & Innovation, Stora Enso Packaging Solutions.

Rapporten belyser tre globala drivkrafter för innovation inom mejeriförpackningar:

  1. Hälsa & Wellness – Varumärkesägare möter den ökade efterfrågan på hälsosamma produkter genom att utöka med fler produktalternativ på ett begränsad hyllutrymme. Detta gör det utmanade för konsumenterna att hitta i mejerihyllorna, vilket gör att förpackningar blir ännu viktigare som medel för att differentiera sig mot konkurrenterna.
  2. Bekvämlighet – En aktivare livsstil sporrar konsumenterna att spara tid genom att äta och dricka på språng, detta gäller även mejeriprodukterna. Därför tas nya mindre, återförslutningsbara och ändamålsenliga förpackningar fram, vilket resulterar i ökad produktvariation.
  3. Värde för pengarna – Mejerimarknaden kännetecknas av mognad och smala marginaler på traditionella bulkprodukter. Valuta för pengarna blir nyckeln när ekonomin saktar ner och konkurrensen är hård.

Varumärkesägarnas dilemma är att hyllutrymmet är för litet för att passa alla nya förpackningar. Stora Enso ser två potentiella vägar för tillväxt:

  • Gå online – Konsumenterna köper allt mer livsmedel online och här har mejeriprodukter en stor potential. Innovativa förpackningar och leveranser kan användas för att hålla kylkedjan intakt.
  • Gå utanför de kylda mejerihyllorna – Innovativa och värdeskapande mejeriprodukter kan positionera sig i detaljhandeln utanför de överfulla kylda mejerihyllor.

Viewpoints från Stora Enso
Viewpointen om framtiden för mejeriförpackningar är den sjätte upplagan i en serie av ViwePoints från Stora Enso. I dessa ViewPoints delar företaget med sig av synen på hur kunderna kan bli mer framgångsrika genom att ta tillvara förpackningens möjligheter.  Se även tidigare ViewPoints om förpackningar för livsmedel, hemelektronik, detaljhandel, detaljhandel på nätet och Millennials.

Läs vidare

Bisfenoler i kontakt med livsmedel förbjuds

Nu blir det förbjudet att använda bisfenol A och andra bisfenoler som klassificeras som farliga i material som kommer i kontakt med livsmedel. EU-kommissionens beslut är en konsekvens av att Efsa har skärpt sin bedömning av hur mycket bisfenol A man kan få i sig utan risk för hälsan.
Konservburkar

EUBP: ”Bioplast en nyckelfaktor för uppfyllandet av PPWR-förordningen”

Bioplaster kommer att få en allt större framtida betydelse i och med införandet av EU:s förpacknings- och förpackningsavfallsförordning PPWR. Det anser organisationen European Bioplastics (EUBP) och dess VD Hasso von Pogrell.
euflag-ppwr-toppx

Pappersbarriär prisad i hållbarhetstävling

Tetra Pak har mottagit utmärkelsen 'Resource Efficiency' vid Sustainable Packaging News Awards 2024, för sin pappersbaserade innovation inom barriärmaterial.
Mimosa_choco_3d-strawsx

Första yoghurtbägaren med livsmedelsgodkänd återvunnen polystyren

INEOS Styrolution lanserar yoghurtbägare med mekaniskt återvunnen polystyren som ett resultat av samarbete mellan flera partners i värdekedjan milstolpe uppnåddes genom samarbetet mellan flera partners längs värdekedjan. Man kallar det för en milstolpe.
Yoghurt cupsx

Senaste nytt

Stora Enso vill bygga vindpark norr om Gävle

Stora Enso har påbörjat tillståndsprocessen för en vindpark i Gävle kommun och har under hösten genomfört myndighetssamråd med Gävle kommun och Länsstyrelsen Gävleborg.
vindkraftx

Tack och farväl till Metsä Boards Tako bruk?

Det är lätt att tro att alla kartongbruk går som tåget, med tanke på att det finns en trend att omvandla alla plastförpackningar till pappersförpackningar. Så är inte fallet tydligen. Metsä Board meddelar nu att man planerar att stänga Tako, bruket som ligger mitt i Tammerfors, på grund av långvarig, dålig lönsamhet.
Tako mill

Ny förpackningsdesign för Ridderheims

Samtliga av Ridderheims produkter har fått ett nytt utseende som tagits fram av byrån Identity Works. I den nya designen har fokus legat på att förtydliga sortimentet för kunden genom bland annat färgkodning av produkterna. ”Fokus landade på att skapa en design som är högljudd och generös, med mycket färg, rörelse och med en skvätt av humor i tonaliteten”, säger Niklas Dahl på Identity Works till Cap&Design.
top

Panten på dryckesförpackningar höjs 2025

Under andra halvan av år 2025 höjs pantbeloppet på dryckesförpackningar av PET och aluminiun meddelar Returpack. Det blir en rejäl höjning, från en till två kronor på aluminiumburk och liten PET-flaska, och från två till tre kronor på stora PET-flaskor. Målet med panthöjningen är att stimulera till att panta ännu mera.
Vid frågor om bilden, mejla: erika.weiland@apeloga.se