Ny trendrapport för mejerier

PUBLICERAD: 15 juni 2016
UPPDATERAD: 24 januari

 Stora Enso Björn Thunström_1
Framtiden för mejeriförpackningar är i fokus i det senaste numret av Stora Ensos Viewpoint. Denna sjätte Viewpoint-rapport innehåller konsumenternas preferenser och köptrender på mejerimarknaden och hur dessa påverkar verksamheten för varumärkesägare och återförsäljare.

– I den konkurrensutsatta mejerimarknaden, kan förpackningar spela en viktig roll som ett medel för att öka marknadsandelar. Förpackningar är ett sätt att differentiera samt optimera värdekedjan, eller annorlunda uttryckt, öka försäljningen och samtidigt minska kostnaderna, säger Björn Thunström, Marketing & Innovation, Stora Enso Packaging Solutions.

Rapporten belyser tre globala drivkrafter för innovation inom mejeriförpackningar:

  1. Hälsa & Wellness – Varumärkesägare möter den ökade efterfrågan på hälsosamma produkter genom att utöka med fler produktalternativ på ett begränsad hyllutrymme. Detta gör det utmanade för konsumenterna att hitta i mejerihyllorna, vilket gör att förpackningar blir ännu viktigare som medel för att differentiera sig mot konkurrenterna.
  2. Bekvämlighet – En aktivare livsstil sporrar konsumenterna att spara tid genom att äta och dricka på språng, detta gäller även mejeriprodukterna. Därför tas nya mindre, återförslutningsbara och ändamålsenliga förpackningar fram, vilket resulterar i ökad produktvariation.
  3. Värde för pengarna – Mejerimarknaden kännetecknas av mognad och smala marginaler på traditionella bulkprodukter. Valuta för pengarna blir nyckeln när ekonomin saktar ner och konkurrensen är hård.

Varumärkesägarnas dilemma är att hyllutrymmet är för litet för att passa alla nya förpackningar. Stora Enso ser två potentiella vägar för tillväxt:

  • Gå online – Konsumenterna köper allt mer livsmedel online och här har mejeriprodukter en stor potential. Innovativa förpackningar och leveranser kan användas för att hålla kylkedjan intakt.
  • Gå utanför de kylda mejerihyllorna – Innovativa och värdeskapande mejeriprodukter kan positionera sig i detaljhandeln utanför de överfulla kylda mejerihyllor.

Viewpoints från Stora Enso
Viewpointen om framtiden för mejeriförpackningar är den sjätte upplagan i en serie av ViwePoints från Stora Enso. I dessa ViewPoints delar företaget med sig av synen på hur kunderna kan bli mer framgångsrika genom att ta tillvara förpackningens möjligheter.  Se även tidigare ViewPoints om förpackningar för livsmedel, hemelektronik, detaljhandel, detaljhandel på nätet och Millennials.

Läs vidare

eNafta minskar plastens koldioxidbildande

Amerikanska Infinium är världens första leverantör av kommersiella volymer av eNafta, ett hållbart drop-in-alternativ till traditionell fossilbaserad nafta. Det gör det möjligt att minska koldioxidgenereringen och att minska skadliga CO2-utsläpp globalt till exempel vid tillverkning av plast.
Borealisx

VTT startar projekt för energieffektiv tillverkning av fiberbaserade produkter

Finska VTT är på hugget. Häromdagen kunde vi berätta om ett projekt för att ta fram plastråvara ur återvunnen koldioxid. Nu startar man ett projekt som bland annat ser på hur man ska utveckla hållbara alternativ för kartongförpackningar.
VTT energi-900x600

Avfall från olivträd omvandlas till bioplast för livsmedelsförpackningar

En forskargrupp vid universitet i spanska Jaén har framställt en bioplast baserad på beskärningsrester från olivträd. Bioplasten kan formsprutas och extruderas och är lämplig till livsmedelsförpackningar.
Olivx

Finskt projekt omvandlar biobaserad koldioxid till plastråvara

År 1994 kom filmen Forrest Gump som blev en stor framgång. Trettio år senare kommer Forest CUMP, som inte är en film men ett finskt projekt för att bearbeta infångad koldioxid till föreningar som kan ersätta fossila råvara i plastprodukter och kemikalier. Blir det lika framgångsrikt som filmen?
VTTx

Senaste nytt

Glassigt samarbete med Paristema

Genom ett nytt samarbete mellan glassgiganten Häagen-Dazs och Paramount släpps nu en limiterad glasskollektion signerad illustratören Erica Jacobson. Den nya designen går under namnet Emily in Paris och är inspirerad av Netflix-serien med samma namn. Det skriver Cap&Design.
Hägenx

InterSystem satsar i Finland

Efter framgångsrika etableringar i Norge och Danmark satsar nu InterSystem även i Finland.
Finland_InterSystem palletizerx

Det händer på Scanpack: Varför vi behöver sluta demonisera förpackningsmaterial

Miljöexperten Mark Shayler, som har designat allt från vägar och bostadsområden till apparater, elektronik och förpackningar, delar med sig av sina insikter. Med mottot "det finns inga dåliga material, bara dåliga system", utforskar han orsakerna bakom den nuvarande klimatkrisen. Men framför allt – hur vi kan övervinna den.
mark high resx

Det händer på Scanpack: Så ska svensk förpackningsindustri agera för en säkrare framtid!

Hur kan svensk förpackningsindustri stå stark och växa i en föränderlig värld? Genom att vara förberedd, så klart. Från risk- och sårbarhetsanalys till anpassning av affärsmodell och avtal. För omvärlden kommer att fortsätta gunga. Det kommer Johan Sjöberg, Ansvarig för säkerhets- och försvarspolicy på Svenskt Näringsliv, att berätta mer om på Scanpack den 24 oktober.
Johansjobergx