Ny trendrapport för mejerier

PUBLICERAD: 15 juni 2016
UPPDATERAD: 24 januari

 Stora Enso Björn Thunström_1
Framtiden för mejeriförpackningar är i fokus i det senaste numret av Stora Ensos Viewpoint. Denna sjätte Viewpoint-rapport innehåller konsumenternas preferenser och köptrender på mejerimarknaden och hur dessa påverkar verksamheten för varumärkesägare och återförsäljare.

– I den konkurrensutsatta mejerimarknaden, kan förpackningar spela en viktig roll som ett medel för att öka marknadsandelar. Förpackningar är ett sätt att differentiera samt optimera värdekedjan, eller annorlunda uttryckt, öka försäljningen och samtidigt minska kostnaderna, säger Björn Thunström, Marketing & Innovation, Stora Enso Packaging Solutions.

Rapporten belyser tre globala drivkrafter för innovation inom mejeriförpackningar:

  1. Hälsa & Wellness – Varumärkesägare möter den ökade efterfrågan på hälsosamma produkter genom att utöka med fler produktalternativ på ett begränsad hyllutrymme. Detta gör det utmanade för konsumenterna att hitta i mejerihyllorna, vilket gör att förpackningar blir ännu viktigare som medel för att differentiera sig mot konkurrenterna.
  2. Bekvämlighet – En aktivare livsstil sporrar konsumenterna att spara tid genom att äta och dricka på språng, detta gäller även mejeriprodukterna. Därför tas nya mindre, återförslutningsbara och ändamålsenliga förpackningar fram, vilket resulterar i ökad produktvariation.
  3. Värde för pengarna – Mejerimarknaden kännetecknas av mognad och smala marginaler på traditionella bulkprodukter. Valuta för pengarna blir nyckeln när ekonomin saktar ner och konkurrensen är hård.

Varumärkesägarnas dilemma är att hyllutrymmet är för litet för att passa alla nya förpackningar. Stora Enso ser två potentiella vägar för tillväxt:

  • Gå online – Konsumenterna köper allt mer livsmedel online och här har mejeriprodukter en stor potential. Innovativa förpackningar och leveranser kan användas för att hålla kylkedjan intakt.
  • Gå utanför de kylda mejerihyllorna – Innovativa och värdeskapande mejeriprodukter kan positionera sig i detaljhandeln utanför de överfulla kylda mejerihyllor.

Viewpoints från Stora Enso
Viewpointen om framtiden för mejeriförpackningar är den sjätte upplagan i en serie av ViwePoints från Stora Enso. I dessa ViewPoints delar företaget med sig av synen på hur kunderna kan bli mer framgångsrika genom att ta tillvara förpackningens möjligheter.  Se även tidigare ViewPoints om förpackningar för livsmedel, hemelektronik, detaljhandel, detaljhandel på nätet och Millennials.

Senaste nytt

Site Zero certifierat för spårbarhet av återvunnen plast

Svensk Plaståtervinning är den första sorteringsaktören på den europeiska marknaden som uppfyller kraven för RecyClass-certifiering av återvunnen plast för livsmedelskontakt.
Foto: Peter Holgersson AB
Site Zero certifierat för spårbarhet av återvunnen plast

Sverige sätter världsrekord i återvinning

Sverige kan nu titulera sig som världbäst på återvinning. Den 1 november samlades över 50 kilo tomma dryckeskartonger in under en timme i Solna, vilket resulterade i en Guinness Worlds Records-titel. Världsrekordet arrangerades av Oddlygood i samarbete med kreatören Liam Kalevi.
Carina
Sverige sätter världsrekord i återvinning

Wellpapp blir ny delmässa på Fespa nästa år

I maj nästa år hålls Fespa. Mässan har temat ”The place for experts” som ska betona Fespa som global mötesplats för expertis, affärsutveckling inom tryck och visuell kommunikation. I veckan presenterades två nya delmässor som kommer lanseras i Barcelona.
neil-felton-ceo-fespa-e1602838208704
Wellpapp blir ny delmässa på Fespa nästa år

Ecolean byter vd i samband med marknadsanpassning

För drygt tre år sedan tillträdde Marie Samuelsson som vd för Ecolean. Nu kliver hon av och ersätts av Thomas Hultin.
ecolean-aus-pida-utvald
Ecolean byter vd i samband med marknadsanpassning

Läs vidare

Den europeiska papperssäckindustrin siktar mot nettonoll år 2050

Den europeiska industrin för papperssäckar och säckkraftpapper har påbörjat en resa för att utveckla en färdplan mot nettonoll till år 2050. Det nuvarande fokuset ligger på att identifiera de största bidragsgivarna till branschens koldioxidavtryck och nyckelområden för avkarbonisering.
EUROSAC_The Future-
Den europeiska papperssäckindustrin siktar mot nettonoll år 2050

Bobst, Brückner och Mitsui Chemicals på väg att lansera unik förpackningsteknik

Företagen Bobst, Brückner och Mitsui Chemicals kunde på K 2025 i Düsseldorf visa en lösning för livsmedelsförpackningar som tidigare ansetts vara omöjlig att nå. Än är man inte riktigt framme, men det är nära. 
1761649472958
Bobst, Brückner och Mitsui Chemicals på väg att lansera unik förpackningsteknik

Bakterier omvandlar socker från matavfall till PHA-bioplast

Ett forskarteam vid australiensiska Monash University har med hjälp av jordlevande bakterier kunnat omvandla socker från matavfall till komposterbara bioplaster, lämpliga till bland annat livsmedelsförpackningar.
socker-pha-AUS-toppx
Bakterier omvandlar socker från matavfall till PHA-bioplast

Coca-Cola testar ny multipackförpackning utan plast i Tyskland

Coca-Cola testar nu ett koncept som vi känner igen från Carlsberg och deras ölburkar sedan några år. Man ersätter plastsvepet runt multipacks med limpunkter och ett handtag av kartong. Det skriver Packaging Europe.
cocax
Coca-Cola testar ny multipackförpackning utan plast i Tyskland