Ny studie: Portionsförpackat är klimatsmart

PUBLICERAD: 5 maj 2020
UPPDATERAD: 24 januari
Docenten Helén Williams säger att matsvinnet har större påverkan på klimatet än själva förpackningen.

Att välja portionsförpackat och mindre förpackningar är mer klimatsmart, visar en ny studie från Karlstad Universitet där det också framgår att matsvinnet har större påverkan på klimatet.

Forskare på CTF, Centrum för tjänsteforskning vid Karlstads universitet, har undersökt hur svenska hushålls matsvinn ser ut. Målet med undersökningen var att få svar på varför konsumenterna slänger olika typer av livsmedel och vilken roll förpackningen har för det uppkomna matsvinnet. I studien framgår att konsumenters osäkerhet kring datummärkning och hållbarhet hos livsmedel är en stor bidragande faktor till att mat slängs.

Forskarna har kartlagt matsvinn ända ner på produktnivå.

– Förpackningar målas ofta upp som en stor miljöbov, men är nödvändiga för att transportera och skydda maten. Vi borde i stället fokusera på att förpacka maten så att mindre mat slängs då matsvinnet har större påverkan på klimatet, säger Helén Williams, docent i miljö- och energisystem och ansvarig för studien som genomförts av forskare vid Karlstads universitet och forskningsinstitutet RISE.

– Att uppmuntra till mer portionsförpackat, i en tid när många vill ta bort förpackningar helt, är kontroversiellt. Men forskning visar att livsmedel som förpackas bättre, exempelvis i mindre portioner, och kan ätas upp i större utsträckning är bättre för klimatet även om mer förpackningsmaterial används.

Studien gjordes i Karlstad och Stockholm där sammanlagt 37 hushåll fick mäta sitt matavfall och föra dagbok samt delta i intervjuer under en veckas tid.

Läs vidare

Coca-Cola testar flaskor utan etikett i Storbritannien

Coca-Cola har lanserat ett tillfälligt försök i Storbritannien för att ta bort etiketterna från Spriteflaskorna på 500 ml för att hjälpa till att förenkla återvinningsprocessen.
sprite

Sulapacs biomaterial i lyxiga franska kosmetikaförpackningar

Finska Sulapac Oy med sitt uppmärksammade egenutvecklade biomaterial, som ersätter oljebaserad plast, fortsätter sin satsning inom kosmetikområdet, nu senast med en serie lyxiga förpackningar i ett samarbete med franska företag.
sulapac-lock-utvaldx

easyJet tar höjd för mindre utsläpp via återanvändning

Det brittiska flygbolaget easyJet, implementerar ett initiativ för att utrusta sina piloter och kabinpersonal, totalt 14 000 personer, med återanvändbara koppar och bestick efter ett framgångsrikt försök.
easy

Svensk whiskyproducent först ut med att skrota ytterförpackningar

Från och med i februari fasar det framåtlutade destilleriet Agitator ut ytterförpackningarna kring alla sina whiskyprodukter. I och med det blir man först i landet och utmanar de stora dryckesföretagen globalt. “Vi har samma attityd till hållbarhet som vi har till whiskyproduktion”, säger destillerichefen Oskar Bruno.
agitatorx

Senaste nytt

Spendrups satsar på sträckfilm med trettio procent PCR

Spendrups har i samarbete med Trioworld, gått över till trettio procent konsumentåtervunnen plast i all sträck- och krympfilm som används runt pallar och dryckestråg för att säkerställa laststabilitet och transportsäkerhet.
mynewsdesk-spendrupsx

Johan Nellbeck lämnar Holmen Iggesund i samband med omorganisation

Holmens styrelse har idag beslutat att samla koncernens kartong- och pappersverksamhet i ett nytt samlat affärsområde, Holmen Kartong & Papper. I samband med detta kommer Holmen Iggesunds vd, Johan Nellbeck, att lämna företaget.
igge-johan2-utvaldx

CCL Industries öppnar ny sleevetillverkning

CCL Industries som tillverkar specialetiketter, säkerhets- och förpackningslösningar, har officiellt öppnat sin nya etiketthub i Dornbirn, Österrike, och slutfört flytten från tyska Hohenems.
CCL-Dornbirn_27_by_Marcel_Hagen-studio22-768x512x

Nordvalls Etikett ingår partnerskap med utländska producenter

Nordvalls Etikett AB har slutit ett samarbetsavtal med holländska Geostick och franska Stratus Packaging. Bakgrunden till samarbetet är att bibehålla och stärka gemensamma marknadsandelar på en kraftigt konkurrensutsatt marknad.
Vid frågor om bilden, skriv till: christian.andersson@apeloga.se