Ny japansk ölburk ger det "gyllene snittet"

PUBLICERAD: 6 februari 2024
UPPDATERAD: 6 februari

En japansk designstudio har designat en ölburk som skapar det perfekta skummet via två ringöppningar. Ett förhållande på 7:3 med vätska och skum bildas, vilket anses vara det ”gyllene snittet”.

Det finns en del debatt om hur man bäst konsumerar öl, med skum eller utan skum. Den japanska designstudion Nendo, grundad och ledd av den japanske arkitekten Oki Sato, har skapat en ny och innovativ ölburk, en som fokuserar på att ge alla det ölskum de vill ha. Det är svårt att skapa en idealisk mängd skum när man häller från en burk i ett glas. Studion syftade därför till att skapa en alternativ ölburk som kunde kontrollera nivån av skum som produceras genom att öppna burken. Designad i samarbete med produktdesignern Shun Naruse och bildkonstnären Maya Watanabe, skapar Foam Can en improviserad upplevelse.

”Huvudet” på ett glas öl, det vill säga skummet, anses vara avgörande för att få öl att smaka bättre, åtminstone i Japan. Det beror på att ett lager av skum med tillräcklig tjocklek fungerar som ett lock för att förhindra öl från att komma i kontakt med luften, och hindrar det från att släppa arom, smak och kolsyra.

Även om råvaror är den viktigaste komponenten i genereringen av skum när man häller det, finns det två andra faktorer att ta hänsyn till: den snabba minskningen av trycket inuti burken när den väl har öppnats och friktionen som skapas mellan burken och vätskan. Trycket inuti burken koncentreras till den smala öppningen om öppningsringen inte är helt öppen, vilket i sin tur ökar kontaktytan mellan ölen och burken, vilket påskyndar bildandet av bubblor.

Designprocessen avslöjade också att genom att göra en burk med en smalare första öppning kan bubblorna som produceras koncentreras i den smala slitsen. Den nya designen placerar öppningsringarna i en vinkel mittemot varandra, vilket gör att användaren enkelt kan öppna dem. Detta alternativ kontrollerar exakt nivån av skum som produceras under hällning.

Foam Can är en gråtonad minimalistisk cylindrisk burk, tillverkad med två ringöppningar. Avstånden mellan var och en av dessa dragflikar och lockets läpp ändrar öppningsgraden. När burken öppnas med flik 1 öppnas locket något för att skapa skum. När glaset är ungefär halvfullt med bubblor slutar manhälla upp och väntar på att det ska sätta sig. Man kan sedan öppna ring 2 helt och försiktigt hälla resten av ölet i glaset med resten av skummet, vilket skapar ett jämnt men skumfritt flöde av öl. Denna metod att hälla från burken bildar ett förhållande på 7:3 med vätska och skum, vilket anses vara det ”gyllene snittet”.

Här kan du se hur burken fungerar:

https://www.youtube.com/watch?v=EwfEB_GbnS8

Läs vidare

Mindre färg ger bättre återvinning av chipspåsar

För att minska sin totala klimatpåverkan minskar Estrella färgen på sina förpackningar och ingår ett samarbete med pantappen Bower.
Estrella

En förpackning som säger Muuu….

Den italienska tillverkaren av mjukost, Fratelli Spirini Soft Cheese har verkligen satt spotlighten på ursprunget för produkten, det vill säga kon, i sin förpackningsdesign. Förpackningen har via en kartongsleeve till exempel fått öron.
Muux

Lantchips lanserar svenskifierad chipspåse

Chipstillverkaren Lantchips ger ut en ny förpackningsdesign för den europeiska marknaden. Den nya chipspåsen ska kommunicera chipsens svenska ursprung och har därför täckts av illustrationer som alla symboliserar Sverige, ritade av illustratören Marc ”UÅ” Strömberg, mot en off white-bakgrund. Resultatet är högst troligt den snyggaste chipspåsen du skådat.
chips1x

Filip Poon och Aroma Godisfabrik lyfter fram klassiska geléhjärtan

Det klassiska röda geléhjärtat har varit en självklar favorit i svenska hem i generationer. Lagom till Alla hjärtans dag inleder Aroma Godisfabrik ett spännande samarbete med den populära matprofilen Filip Poon för att ge det ikoniska hjärtat en ny dimension.
Hjärta

Senaste nytt

Nya livsmedelsförpackningar från Plus Pack med åttiofem procent återvunnet material

Danska Plus Pack lanserar nu Cubus, ett cirkulärt och återvinningsbart livsmedelsförpackningssortiment som erbjuder flexibla förslutningsalternativ. Den nya serien förpackningar är återvinningsbara och effektiva för kalla måltider och snacks som frukt, nötter, sallader, tapas och yoghurt.
Cubus fælles_edit2x

Grafiska Företagen accepterar löneökningar på 7,7 procent i en tre årsperiod

Grafiska Företagen acceptera de opartiska ordförandens (Opo) förslag på ett treårigt avtal med löneökningar på sammanlagt 7,7 procent, skriver de i ett pressmeddelande den 21 mars. Samtidigt anser de att nivån är problematisk för en del företag men bedöms kunna fungera för den grafiska branschen i stort.
Grafiskax

Pack-IT fokuserade på förpackningar som verktyg för att vinna kunder

Medan butikshyllorna tävlar om din uppmärksamhet utkämpas en intensiv innovationsstrid bakom kulisserna. Den 11 mars samlade Canon förpackningsindustrin för ett seminarium där framtiden för förpackningar, butiksdisplayer och hållbara lösningar stod i fokus.
Canonx

Sverige pantade över 2,8 miljarder burkar och flaskor 2024

Antalet pantade förpackningar i Sverige har ökat med nära 6 procent under 2024, till över 2,8 miljarder flaskor och burkar, eller 271 per person. Det visar nysläppta siffror från Returpack/Pantamera.
Pantamera Express - Returpack, Norrköping. Fotograf Ristenstrand 2024