Ny japansk ölburk ger det "gyllene snittet"

PUBLICERAD: 6 februari 2024
UPPDATERAD: 6 februari

En japansk designstudio har designat en ölburk som skapar det perfekta skummet via två ringöppningar. Ett förhållande på 7:3 med vätska och skum bildas, vilket anses vara det ”gyllene snittet”.

Det finns en del debatt om hur man bäst konsumerar öl, med skum eller utan skum. Den japanska designstudion Nendo, grundad och ledd av den japanske arkitekten Oki Sato, har skapat en ny och innovativ ölburk, en som fokuserar på att ge alla det ölskum de vill ha. Det är svårt att skapa en idealisk mängd skum när man häller från en burk i ett glas. Studion syftade därför till att skapa en alternativ ölburk som kunde kontrollera nivån av skum som produceras genom att öppna burken. Designad i samarbete med produktdesignern Shun Naruse och bildkonstnären Maya Watanabe, skapar Foam Can en improviserad upplevelse.

”Huvudet” på ett glas öl, det vill säga skummet, anses vara avgörande för att få öl att smaka bättre, åtminstone i Japan. Det beror på att ett lager av skum med tillräcklig tjocklek fungerar som ett lock för att förhindra öl från att komma i kontakt med luften, och hindrar det från att släppa arom, smak och kolsyra.

Även om råvaror är den viktigaste komponenten i genereringen av skum när man häller det, finns det två andra faktorer att ta hänsyn till: den snabba minskningen av trycket inuti burken när den väl har öppnats och friktionen som skapas mellan burken och vätskan. Trycket inuti burken koncentreras till den smala öppningen om öppningsringen inte är helt öppen, vilket i sin tur ökar kontaktytan mellan ölen och burken, vilket påskyndar bildandet av bubblor.

Designprocessen avslöjade också att genom att göra en burk med en smalare första öppning kan bubblorna som produceras koncentreras i den smala slitsen. Den nya designen placerar öppningsringarna i en vinkel mittemot varandra, vilket gör att användaren enkelt kan öppna dem. Detta alternativ kontrollerar exakt nivån av skum som produceras under hällning.

Foam Can är en gråtonad minimalistisk cylindrisk burk, tillverkad med två ringöppningar. Avstånden mellan var och en av dessa dragflikar och lockets läpp ändrar öppningsgraden. När burken öppnas med flik 1 öppnas locket något för att skapa skum. När glaset är ungefär halvfullt med bubblor slutar manhälla upp och väntar på att det ska sätta sig. Man kan sedan öppna ring 2 helt och försiktigt hälla resten av ölet i glaset med resten av skummet, vilket skapar ett jämnt men skumfritt flöde av öl. Denna metod att hälla från burken bildar ett förhållande på 7:3 med vätska och skum, vilket anses vara det ”gyllene snittet”.

Här kan du se hur burken fungerar:

https://www.youtube.com/watch?v=EwfEB_GbnS8

Läs vidare

Ny förpackningsdesign och logotype för Skogaholm

Varumärket Skogaholm närmar sig 100 år och uppdateras nu med ny förpackningsdesign och ny logotyp. Den nya logotypen, som är en hyllning till den ikoniska Skogaholmslimpan, börjar snart synas i butik.
Skogaholmx

Glassigt samarbete med Paristema

Genom ett nytt samarbete mellan glassgiganten Häagen-Dazs och Paramount släpps nu en limiterad glasskollektion signerad illustratören Erica Jacobson. Den nya designen går under namnet Emily in Paris och är inspirerad av Netflix-serien med samma namn. Det skriver Cap&Design.
Hägenx

AI designar Garants mjölkförpackningar

Axfood har låtit en egenutvecklad AI-lösning designa Garants 1,5-liters mjölkförpackningar, som i dagarna når butikshyllorna i hela landet.
axfood

Grönstedts jubileumscognac illustrerar Gamla stan

Grönstedt har försörjt Sveriges cognacsdrickare sedan 1846. För 20:e året i rad lanserar de Le National – en specialutgåva av cognacen som lanseras en gång om året. Förpackningen är något utöver det vanliga.
c1

Senaste nytt

NYHET: Nu är PackIndx, verktyget som hjälper dig hålla koll på prisutvecklingen, live!

Packnews fortsätter att ge förpackningsbranschen och dess kunder nya tjänster. Nu lanserar vi via en extern samarbetspartner en värdefull nyhet – PackIndx. Du som köper och säljer förpackningar får via PackIndx ett enkelt sätt att hålla koll på underliggande kostnadsförändringar på marknaden.
adam-smigielski-K5mPtONmpHM-unsplashx

Epson förvärvar Fiery – accelererar digitaliseringen

Epson förvärvar amerikanska Fiery som är experter på det digitala fron-end-lösningar och arbetsflödeslösningar för tryckbranschen.
epson

Billerud utser ny chef för verksamheten i Nordamerika

Billerud hade till för något år sedan stora planer på att bygga om fabriken i Escanada till en kartongproducerande enhet i storlek med den jättemaskin man har i Grums. Så blev det inte och det beslutet ledde till lite turbulens på managementnivå. Nu har koncernen utsett Doug Schwartz till President Billerud North America och medlem av bolagets koncernledning.
Billerudx

Svåra val för juryn i Packnorth Award 2024

Den 9 september träffades juryn i Packnorth Award för att utse vinnarna av årets tävling. Det visade sig bli en tuff uppgift, alla bidrag hade potential att vinna. Sextiosju bidrag plus sju studentlösningar skulle bedömas. Den 9 september träffades juryn i Packnorth Award för att utse vinnarna av årets tävling. Det visade sig bli en tuff uppgift, alla bidrag hade potential att vinna.Sextiosju bidrag plus sju studentlösningar skulle bedömas.
packnorth-juryn-utvaldx