Ny japansk ölburk ger det "gyllene snittet"

PUBLICERAD: 6 februari 2024
UPPDATERAD: 6 februari

En japansk designstudio har designat en ölburk som skapar det perfekta skummet via två ringöppningar. Ett förhållande på 7:3 med vätska och skum bildas, vilket anses vara det ”gyllene snittet”.

Det finns en del debatt om hur man bäst konsumerar öl, med skum eller utan skum. Den japanska designstudion Nendo, grundad och ledd av den japanske arkitekten Oki Sato, har skapat en ny och innovativ ölburk, en som fokuserar på att ge alla det ölskum de vill ha. Det är svårt att skapa en idealisk mängd skum när man häller från en burk i ett glas. Studion syftade därför till att skapa en alternativ ölburk som kunde kontrollera nivån av skum som produceras genom att öppna burken. Designad i samarbete med produktdesignern Shun Naruse och bildkonstnären Maya Watanabe, skapar Foam Can en improviserad upplevelse.

”Huvudet” på ett glas öl, det vill säga skummet, anses vara avgörande för att få öl att smaka bättre, åtminstone i Japan. Det beror på att ett lager av skum med tillräcklig tjocklek fungerar som ett lock för att förhindra öl från att komma i kontakt med luften, och hindrar det från att släppa arom, smak och kolsyra.

Även om råvaror är den viktigaste komponenten i genereringen av skum när man häller det, finns det två andra faktorer att ta hänsyn till: den snabba minskningen av trycket inuti burken när den väl har öppnats och friktionen som skapas mellan burken och vätskan. Trycket inuti burken koncentreras till den smala öppningen om öppningsringen inte är helt öppen, vilket i sin tur ökar kontaktytan mellan ölen och burken, vilket påskyndar bildandet av bubblor.

Designprocessen avslöjade också att genom att göra en burk med en smalare första öppning kan bubblorna som produceras koncentreras i den smala slitsen. Den nya designen placerar öppningsringarna i en vinkel mittemot varandra, vilket gör att användaren enkelt kan öppna dem. Detta alternativ kontrollerar exakt nivån av skum som produceras under hällning.

Foam Can är en gråtonad minimalistisk cylindrisk burk, tillverkad med två ringöppningar. Avstånden mellan var och en av dessa dragflikar och lockets läpp ändrar öppningsgraden. När burken öppnas med flik 1 öppnas locket något för att skapa skum. När glaset är ungefär halvfullt med bubblor slutar manhälla upp och väntar på att det ska sätta sig. Man kan sedan öppna ring 2 helt och försiktigt hälla resten av ölet i glaset med resten av skummet, vilket skapar ett jämnt men skumfritt flöde av öl. Denna metod att hälla från burken bildar ett förhållande på 7:3 med vätska och skum, vilket anses vara det ”gyllene snittet”.

Här kan du se hur burken fungerar:

https://www.youtube.com/watch?v=EwfEB_GbnS8

Läs vidare

Stolta som tuppar och hoppas vinna Packnorth Award 2024

Finska Oy Orapac AB sällar sig till raden av företag som vill vinna Packnorth Award 2024. Greenbox, är i grunden en enkel konstruktion, en låda med lock, men den är baserad helt på återvunnet fibermaterial och har isoleringsegenskaper mot både värme och kyla som man säger överträffar en EPS-förpackning.
{"capture_mode":"AutoModule","faces":[]}

Fläskar på med färg, typografi och illustrationer för vegansk bacon

Det franska start-up företaget La Vie strävar efter att erbjuda den bästa växtbaserade baconen på marknaden. Med hjälp av typografi, färg och illustrationer har byrån Everland mejslat fram en identitet.
LaVie_case_overviewx

Sju designråd som kan öka plaståtervinningen

Det pratas mycket om behovet av ökad återvinning av plastprodukter, till exempel förpackningar, och om svårigheterna med det. Ett sätt att underlätta är att återvinningen är att designa rätt. IVL Svenska Miljöinstitutet listar nu sju åtgärder som kan sättas in i designstadiet.
amelie-mourichon-wusOJ-2uY6w-unsplashx

Martin Schmetzer – från graffiti till lettering

Vår systersite Cap&Design har träffat Martin Schmetzer, en grafiker som älskar att designa förpackningar och etiketter.
top-1x

Senaste nytt

Skånsk besserwisser finalist i avfallsvärldens "Eurovision"

Ungdomar är enligt en färsk undersökning sämst på att sortera plastförpackningar. Kampanjen "Var inte en Styrbjörn" har genom humor försökt öka medvetenheten.
Sysav_Kampanjbild_Styrbjorn_EWWR

Tidsgränserna skjuts fram i US Plastics Pact

Många stora varumärkesägare har problem med att leva upp till löftena om att minska användningen av plastförpackning, att använda mer återvunnet material och att designa dem rätt. Målåret har i många fall varit 2025, och de flesta klarar inte det. US Plastics Pact är ett exempel där man nu knuffar fram målsättningarna.
dreamstime_m_21631432

EFI tänker utanför boxen – lanserar unikt system för tryck på wellpappförpackningar

På Drupa presenterade EFI en lösning tillsammans med Packsize för personaliserat fullfärgstryck på wellpappförpackningar.
EFI-3-1536x1024

Åtta45 förvärvar By Wind och GBGT Box

Tryckeriet By Wind och förpackningsföretaget GBGT Box blir en del av Åtta45. En expansion som ska utöka bolagets produktionskapacitet inom både tryck och förpackning.
Atta45-ver-2-1536x1024