För att erbjuda sina kunder en större valmöjlighet lanserar Coop Sverige, i samarbete med livsmedelsproducenten Grön Ko, en ny storlek på förpackning för färdigmat. Den nya förpackningen från food-tech-företaget Micvac AB är rund och rymmer 300 gram.
”Den nya förpackningen är mindre än de i det befintliga sortimentet och kostar därför mindre att köpa in och tillverka. Detta gör att vi kan erbjuda produkter av samma höga kvalitet, men till ett lägre konsumentpris”, säger Jesper Malm, Strategic Buyer Private Label, Coop Sverige AB.
Idag har Coop cirka 13 produkter med Micvac-förpackningar i sitt eget varumärkessortiment samt ett stort antal bland andra varumärken. Den nya förpackningen innehåller svamprisotto, plus ytterligare två rätter, från varumärket Grön Ko och lanserades under vecka 16.
Coop väljer att satsa på en ny förpackning för att skapa större differentiering i färdigmatshyllan, då det behövs olika storlekar, former och rätter för att skapa en intressant och attraktiv hylla.
”Micvac-förpackningar gör det möjligt att sälja färdigmat, som är så lik hemgjord mat som möjligt, och genom tillagningstekniken når produkterna i Micvac-förpackning även en lång total hållbarhet, som hjälper oss förebygga svinn”, säger Jesper Malm.
Även hos Micvac ser man en ökad efterfrågan på olika storlekar på förpackningar.
”Färsk färdigmat är en av de snabbast växande kategorierna inom den svenska dagligvaruhandeln. Konsumenterna efterfrågar både ett större utbud och variation av maträtter men även andra förpackningsstorlekar. Vi ser det som ett naturligt steg att kunna erbjuda våra kunder fler storlekar för att möta den ökade efterfrågan”, säger Malin Brodén, Marketing Director Micvac.