Ny färdigmatsförpackning från Micvac lanseras av Coop Sverige

PUBLICERAD: 12 maj 2020
UPPDATERAD: 25 januari

Pasta Fusilli från Grön Ko är en av tre färdigmatsrätter, som Coop Sverige nu erbjuder i den nya 300-grams mikrovågsförpackningen från Micvac AB. (Bild Micvac)|

För att erbjuda sina kunder en större valmöjlighet lanserar Coop Sverige, i samarbete med livsmedelsproducenten Grön Ko, en ny storlek på förpackning för färdigmat. Den nya förpackningen från food-tech-företaget Micvac AB är rund och rymmer 300 gram.

”Den nya förpackningen är mindre än de i det befintliga sortimentet och kostar därför mindre att köpa in och tillverka. Detta gör att vi kan erbjuda produkter av samma höga kvalitet, men till ett lägre konsumentpris”, säger Jesper Malm, Strategic Buyer Private Label, Coop Sverige AB.

Idag har Coop cirka 13 produkter med Micvac-förpackningar i sitt eget varumärkessortiment samt ett stort antal bland andra varumärken. Den nya förpackningen innehåller svamprisotto, plus ytterligare två rätter, från varumärket Grön Ko och lanserades under vecka 16.

”Kategorin färsk färdigmat växer snabbt och kunderna vill ha olika förpackningsstorlekar att välja från”, säger Malin Brodén, Micvac. (Bild Micvac)

Coop väljer att satsa på en ny förpackning för att skapa större differentiering i färdigmatshyllan, då det behövs olika storlekar, former och rätter för att skapa en intressant och attraktiv hylla.

”Micvac-förpackningar gör det möjligt att sälja färdigmat, som är så lik hemgjord mat som möjligt, och genom tillagningstekniken når produkterna i Micvac-förpackning även en lång total hållbarhet, som hjälper oss förebygga svinn”, säger Jesper Malm.

Även hos Micvac ser man en ökad efterfrågan på olika storlekar på förpackningar.

”Färsk färdigmat är en av de snabbast växande kategorierna inom den svenska dagligvaruhandeln. Konsumenterna efterfrågar både ett större utbud och variation av maträtter men även andra förpackningsstorlekar. Vi ser det som ett naturligt steg att kunna erbjuda våra kunder fler storlekar för att möta den ökade efterfrågan”, säger Malin Brodén, Marketing Director Micvac.

Läs vidare

Sainsbury´s minskar plastanvändningen och får klagomål från kunderna

Vi är alla konsumenter och inte alltid lätta att hantera för varumärkesägarna. Det visar det här exemplet från Storbritannien.
sains

Plastpåseskatten blev en kul sak men är på allvar

När TV-programmet Svenska Nyheter hade nypremiär häromdagen fick den märkliga plastpåseskatten mycket utrymme.
messiah

Alpla Group gör ny investering i svenska Blue Ocean Closures

Svenska start-up-en Blue Ocean Closures, som utvecklar fiberbaserade skruvkorkar, får nu en andra investering från österrikiske delägaren Alpla Group
blue-alpla-utvald

Treform satsar på egen energi med stor solcellsanläggning

Förpackningsföretaget Treform i Landskrona kommer år 2023 att starta en solcellsanläggning som ska ge 200.000 kWh egenproducerad el.
treform-solcell-utvald

Senaste nytt

Unitedprint börjar sälja material till förpackningsindustrin

Unitedprint som driver onlinetryckeriet Print24 börjar sälja material via sitt varumärke Infowerk. Det handlar bland annat om papper, plåtar och kartong.
Toivo

Mikrovågor ett alternativ vid plaståtervinning

När det gäller återvinning av plastförpackningar är det mekanisk eller kemisk återvinning som är alternativen. På Drupa presenterades ett annat alternativ, ett alternativ till kemisk återvinning, där mikrovågor gör jobbet.
Florian Turkx

Skånsk besserwisser finalist i avfallsvärldens "Eurovision"

Ungdomar är enligt en färsk undersökning sämst på att sortera plastförpackningar. Kampanjen "Var inte en Styrbjörn" har genom humor försökt öka medvetenheten.
Sysav_Kampanjbild_Styrbjorn_EWWR

Tidsgränserna skjuts fram i US Plastics Pact

Många stora varumärkesägare har problem med att leva upp till löftena om att minska användningen av plastförpackning, att använda mer återvunnet material och att designa dem rätt. Målåret har i många fall varit 2025, och de flesta klarar inte det. US Plastics Pact är ett exempel där man nu knuffar fram målsättningarna.
dreamstime_m_21631432