Norrlandsbönder på mjölkpaketen

PUBLICERAD: 3 april 2014
UPPDATERAD: 24 januari
Norrlandsmejerier - lowUnder våren får norrlänningarna möjlighet att lära känna några av de norrländska mjölkbönderna lite närmare och kanske få en relation till människorna bakom mjölken.

Ulf Johansson på mjölkgården i Röbäck i Umeå är en av bönderna som pryder Norrmejeriers mjölkpaket i vår med texten ”Tack för att du väljer mitt mejeri”. Till och med Norrmejeriers logotyp är utbytt på paketen, nu står det istället ”Ulfs mejeri” på hans förpackningar. Ulf är en av totalt 55 norrländska mjölkbönder som tar plats i mejerikylen. Norrmejeriers satsning omfattar ändrade dekorer på Lättmjölk, Mellanmjölk och Mjölk 3% samt även det ekologiska mjölksortimentet. Mjölkbönderna syns dessutom online, några är dessutom med i filmer på hemsidan, i utomhusreklam, på mjölkkylar hos restauranger och storhushåll, samt i butik.

—  Man måste kämpa för de lokala mjölkbönderna och det är roligt att få vara med och visa upp vilka vi är bakom mjölken, säger Ulf Johansson mjölkbonde och delägare i Norrmejerier. Det börjar vara långt mellan barnen och djuren nu för tiden, många vet inte varifrån mjölken verkligen kommer så det här är en viktig insats.

Genom att låta norrlänningarna möta Norrmejeriers ägare, de norrländska mjölkbönderna, vill man ytterligare stärka kopplingen mellan mjölkens ursprung, lokalproducerade livsmedel och öka intresset för var maten på våra bord kommer.

—  Vi smygstartade kampanjen på Facebook genom att lägga ut filmer med några av de deltagande mjölkbönderna och vi har fått fantastisk fin respons från våra norrländska konsumenter. Vi vet genom undersökningar att just mjölk är det livsmedel som norrlänningarna helst vill köpa lokalt, nu råder det inget tvivel om vilken mjölk det är som är lokal, säger Anna Norrgård brand manager hos Norrmejerier

Läs vidare

Norskt företag först med Liplids locklösning

Nu är den första kunden för Liplids nya, fiberbaserade lock för drycksmuggar offentlig. Det blev ett norskt företag som är först ut.
4D2B350Ex

Gin i ståpåse sparar miljö och pengar enligt tillverkaren

Den brittiska ginproducenten 6 O`Clock Gin har lanserat en ståpåse för sitt varumärke London Dry. Bra för miljö och ekonomin säger man.
ginx

H-trycks satsning bär frukt: ”Ännu fler storlekar och olika varianter”

Tryckeriet i Markaryd har investerat stort för att utveckla maskinparken för att bredda produktsegmentet inom muggar och bägare med lock. I år ska satsningen visas upp för de stora massorna på mässor i Skandinavien.
H-tryck

Snaps i grönare kostym

Den klassiska snapsen O.P. Anderson Aquavit får förpackningar i lättviktsglas och återvinningsbar pet.
New_OP_70cl_Lightweight_glass_2..

Senaste nytt

Metsä Boards falskartongmaskin är nu störst i Europa

Metsä Board, en del av Metsä Group, invigde sin uppgraderade falskartongmaskin i Husum, Sverige, den 11 april.
Ribbon has been cutx

kp lanserar livsmedelstråg av etthundra procent återvunnet material

Klöckner Pentaplast (kp) har lanserat de första livsmedelstrågen bestående av etthundra procent återvunnen PET (rPET) som uteslutande kommer från tråg.
KP trayx

HP kommer till Drupa med tre nyckelord

Nyckelorden för HP på Drupa är automation, integration och hållbarhet, ord som de kommer att ta itu med via tre teknologier.
drupa24_hpx

Yngre vuxna mer intresserade av hållbara förpackningslösningar

Enligt plastförpackningsjätten ALPLA:s ”2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey”, prioriterar yngre shoppare (18-34 år) hållbara förpackningar till den grad att de är villiga att spendera mer, resa längre och göra andra extra ansträngningar för att säkerställa att deras inköp inkluderar miljövänliga vänlig förpackning.
alplax