Norrlandsbönder på mjölkpaketen

PUBLICERAD: 3 april 2014
UPPDATERAD: 24 januari
Norrlandsmejerier - lowUnder våren får norrlänningarna möjlighet att lära känna några av de norrländska mjölkbönderna lite närmare och kanske få en relation till människorna bakom mjölken.

Ulf Johansson på mjölkgården i Röbäck i Umeå är en av bönderna som pryder Norrmejeriers mjölkpaket i vår med texten ”Tack för att du väljer mitt mejeri”. Till och med Norrmejeriers logotyp är utbytt på paketen, nu står det istället ”Ulfs mejeri” på hans förpackningar. Ulf är en av totalt 55 norrländska mjölkbönder som tar plats i mejerikylen. Norrmejeriers satsning omfattar ändrade dekorer på Lättmjölk, Mellanmjölk och Mjölk 3% samt även det ekologiska mjölksortimentet. Mjölkbönderna syns dessutom online, några är dessutom med i filmer på hemsidan, i utomhusreklam, på mjölkkylar hos restauranger och storhushåll, samt i butik.

—  Man måste kämpa för de lokala mjölkbönderna och det är roligt att få vara med och visa upp vilka vi är bakom mjölken, säger Ulf Johansson mjölkbonde och delägare i Norrmejerier. Det börjar vara långt mellan barnen och djuren nu för tiden, många vet inte varifrån mjölken verkligen kommer så det här är en viktig insats.

Genom att låta norrlänningarna möta Norrmejeriers ägare, de norrländska mjölkbönderna, vill man ytterligare stärka kopplingen mellan mjölkens ursprung, lokalproducerade livsmedel och öka intresset för var maten på våra bord kommer.

—  Vi smygstartade kampanjen på Facebook genom att lägga ut filmer med några av de deltagande mjölkbönderna och vi har fått fantastisk fin respons från våra norrländska konsumenter. Vi vet genom undersökningar att just mjölk är det livsmedel som norrlänningarna helst vill köpa lokalt, nu råder det inget tvivel om vilken mjölk det är som är lokal, säger Anna Norrgård brand manager hos Norrmejerier

Senaste nytt

Stora Enso genomför organisationsförändringar

Stora Enso planerar att implementera en ny organisation med sju affärsområden för P&L-ansvar, vilket återspeglar vikten av kärnverksamheten inom förnybara förpackningar i affärsportföljen. Den nya, plattare och effektiviserade organisationen kommer att öka kundfokus, driva den operativa effektiviteten med ökad integration, minska komplexiteten och förbättra koncernens prestationskultur.
wellpapp-Stora-Ensox

Nu testkörs Norges nya plaståtervinningsanläggning

Testkörningar pågår just nu och hösten 2025 öppnar Tomra och Plastretur officiellt den första och enda nationella finsorteringsanläggningen för plastförpackningar i Norge. Anläggningen, som ligger i Holtskogen Business Park i Inre Østfold, kommer att heta Områ.
default

Ny lack för BOPE-film gör materialet bättre för påstillverkning

Filmer av BOPE, biaxiellt orienterad polyeten, är kända för sin höga återvinningsbarhet, men deras begränsade temperaturbeständighet har hittills varit ett hinder för bredare industriella tillämpningar. Nu har hubergroup hittat en lösning som gör filmen betydligt värmetåligare.
HUB_Plastic-Bond-K1x

Ny teknik för biobaserad cellplast möjliggör cirkularitet för ett omtalat material

TotalEnergies Corbion och Useon har ingått ett strategiskt partnerskap för att främja utvecklingen och global kommersialisering av EPLA-formade produkter – en ny generation av hållbara, högpresterande skummaterial tillverkade av PLA, ett av de mest använda bioplastmaterialen.
epla-bottle-base-made-by-useon-with-luminy-plax

Läs vidare

Diageo testar pappersflaska tillverkad av PulPac på festival i Barcelona

I samarbete med PA Consulting, som är en del av Bottle Collective med PA och svenska PulPac, testar Diageo en Dry Molded Fiber-flaska som till nittio procent består av papper, med en tunn plastliner och en folieförsegling.
Diageo-to-trial-paper-Baileys-bottles

Norskt företag först med Liplids locklösning

Nu är den första kunden för Liplids nya, fiberbaserade lock för drycksmuggar offentlig. Det blev ett norskt företag som är först ut.
4D2B350Ex

Gin i ståpåse sparar miljö och pengar enligt tillverkaren

Den brittiska ginproducenten 6 O`Clock Gin har lanserat en ståpåse för sitt varumärke London Dry. Bra för miljö och ekonomin säger man.
ginx

H-trycks satsning bär frukt: ”Ännu fler storlekar och olika varianter”

Tryckeriet i Markaryd har investerat stort för att utveckla maskinparken för att bredda produktsegmentet inom muggar och bägare med lock. I år ska satsningen visas upp för de stora massorna på mässor i Skandinavien.
H-tryck