Norrlandsbönder på mjölkpaketen

PUBLICERAD: 3 april 2014
UPPDATERAD: 24 januari
Norrlandsmejerier - lowUnder våren får norrlänningarna möjlighet att lära känna några av de norrländska mjölkbönderna lite närmare och kanske få en relation till människorna bakom mjölken.

Ulf Johansson på mjölkgården i Röbäck i Umeå är en av bönderna som pryder Norrmejeriers mjölkpaket i vår med texten ”Tack för att du väljer mitt mejeri”. Till och med Norrmejeriers logotyp är utbytt på paketen, nu står det istället ”Ulfs mejeri” på hans förpackningar. Ulf är en av totalt 55 norrländska mjölkbönder som tar plats i mejerikylen. Norrmejeriers satsning omfattar ändrade dekorer på Lättmjölk, Mellanmjölk och Mjölk 3% samt även det ekologiska mjölksortimentet. Mjölkbönderna syns dessutom online, några är dessutom med i filmer på hemsidan, i utomhusreklam, på mjölkkylar hos restauranger och storhushåll, samt i butik.

—  Man måste kämpa för de lokala mjölkbönderna och det är roligt att få vara med och visa upp vilka vi är bakom mjölken, säger Ulf Johansson mjölkbonde och delägare i Norrmejerier. Det börjar vara långt mellan barnen och djuren nu för tiden, många vet inte varifrån mjölken verkligen kommer så det här är en viktig insats.

Genom att låta norrlänningarna möta Norrmejeriers ägare, de norrländska mjölkbönderna, vill man ytterligare stärka kopplingen mellan mjölkens ursprung, lokalproducerade livsmedel och öka intresset för var maten på våra bord kommer.

—  Vi smygstartade kampanjen på Facebook genom att lägga ut filmer med några av de deltagande mjölkbönderna och vi har fått fantastisk fin respons från våra norrländska konsumenter. Vi vet genom undersökningar att just mjölk är det livsmedel som norrlänningarna helst vill köpa lokalt, nu råder det inget tvivel om vilken mjölk det är som är lokal, säger Anna Norrgård brand manager hos Norrmejerier

Läs vidare

Gin i ståpåse sparar miljö och pengar enligt tillverkaren

Den brittiska ginproducenten 6 O`Clock Gin har lanserat en ståpåse för sitt varumärke London Dry. Bra för miljö och ekonomin säger man.
ginx

H-trycks satsning bär frukt: ”Ännu fler storlekar och olika varianter”

Tryckeriet i Markaryd har investerat stort för att utveckla maskinparken för att bredda produktsegmentet inom muggar och bägare med lock. I år ska satsningen visas upp för de stora massorna på mässor i Skandinavien.
H-tryck

Snaps i grönare kostym

Den klassiska snapsen O.P. Anderson Aquavit får förpackningar i lättviktsglas och återvinningsbar pet.
New_OP_70cl_Lightweight_glass_2..

Forskningsprojekt startar inför övergången till återanvändbara förpackningar

Med start 2024 krävs en omställning från engångsförpackningar till återanvändbara förpackningar. Nu inleds ett forskningsprojekt som ska titta närmare på hur det ska gå till i praktiken.
LarsWitell

Senaste nytt

Sveriges mest köpta bil fyller 70 år och har blivit ”grön”

Godisprodukten ”Ahlgrens bilar” kallas ”Sveriges mest köpta bil” – i år fyller den 70 år och har samtidigt fått ny design och en förpackning som till stor del består av ”grön” bioplast.
bilar-plantpack-utvald

Cirkulär förpackningslösning testas på Circle K

För att minska mängden engångsartiklar testar Circle K tillsammans med Panter och Tingstad ett cirkulärt system, där kunderna erbjuds att låna matlådor och muggar för sin takeaway-mat.
Circle K

Fiberflaska som är redo för industriell produktion

Flaskor av fiber är ett område som intresserar många utvecklare och titt som tätt kommer information om nya produkter. Däremot ser man inte mycket av dem på marknaden. På nyligen avslutade Pack Expo i Las Vegas visades ett alternativ.
RyPax-and-CelluComp-Launch-Industry-First-All-Fiber-Bottle-Solutionx

World Packaging Organization och AIPIA i smart samarbete

WPO, World Packaging Organization, och AIPIA har undertecknat ett Memorandum of Understanding (MOU), för att främja sitt samarbete för att dela idéer om smarta förpackningar och den vetenskap som ligger till grund för det.
WPO AIPIAx