Nespressos nya kaffekapsel gjord för att bli jord

PUBLICERAD: 30 maj 2024
UPPDATERAD: 30 maj

I närmare 40 år har Nespresso marknadsfört kaffe i återvinningsbara aluminiumkapslar, nu är det dags för deras första komposterbara kaffekapsel. Kapslarna är pappersbaserade och kan komposteras i hushållens hemmakompost. De kommer i fem nya kaffesorter.

Efter tre år av forskning och utveckling har Nespresso skapat en hemkomposterbar pappersbaserad kapsel som bibehåller samma kaffekvalité och smak som Nespressodrickare är vana vid. För att lyckas med detta skapade Nespresso en kapsel bestående av 82 procent pappersmassa tillsammans med ett nedbrytbart skikt av biopolymer för skydd mot oxidation, vilket bevarar kaffets aromer från att kaffet mals tills att det bryggs i kaffemaskinen.

– Det känns fantastiskt att äntligen få erbjuda pappersbaserade kapslar specifikt framtagna för hemkompostering, vilket vi under flera år har utvecklat för att få fram bästa möjliga kvalité. Med de nya kapslarna får vi möjligheten att ge än fler alternativ till Nespresso-drickare så att de själva kan välja vad och hur de vill konsumera, säger Linda Fazekas, Nordic Marketing Manager Nespresso.

Kompostera kapslarna hemma

De nya kapslarna går att hemkompostera precis som de är, utan att ta bort vare sig kaffe eller något material på kapseln. Att hemmakompostera ska dock inte förväxlas med sorteringen av matavfall, som känns igen i många hem i form av den bruna påsen.

 

I en skandinavisk undersökning bland kaffedrickare* visar det sig att 27 procent redan använder en hemkompost, såsom en trädgårdskompost, maskkompost eller Bokashi för deras bioavfall. 40 procent av dem som för tillfället inte använder en sådan lösning skulle kunna tänka sig att börja med hemkompostering inom de närmsta två åren.

Komposterbart i fem smaker

De pappersbaserade kapslarna kommer i fem nya smaker, varav en av kaffesorterna är ekologiskt producerad. De nya smakerna kan fås som både espresso och ristretto, med en intensitet som går från 5 till 8.

Ispirazione Aosta – en blandning med milda toner av korn och nötter, med fin syra och fruktighet.

Ispirazione Emilia – ett kaffe med distinkta toner av karamell och sött rostat korn, med en hint av trä, kryddor och syra.

Ispirazione Sicilia – ett kryddigt kaffe med toner av korn och beska samt en distinkt kakao som för tankarna till mörk choklad.

Peru Organic – ett fruktigt kaffe med syra och toner av korn och nötter parat med aromer av torrt trä.

Decaffeinato – toner av mald korn, nötter och subtil kakao tillsammans med fruktig sötma blir tillsammans ett balanserat men komplext kaffe.

Komposterbara kapslar från Nespresso finns att köpa till det klassiska Original-systemet sedan den 27 maj i Nespressos Boutiques. Priset för tio kapslar är mellan 54,90 – 63,90 kr beroende på smak.

Läs vidare

Metalliska element i etiketter minskar risken för förfalskningar

Xeikon samarbetar med Kurz för att utveckla ny teknik som gör det möjligt för etikettryckerier att erbjuda nya funktioner för varumärkesskydd och spårning. Det görs genom att lägga till unika metalliska element till den tryckta etiketten.
2-XEI_pr2403_PR_KURZ_EGx

Drupa 2024 - Många vill ha en bit av kakan inom etikettproduktion

Packnews danska redaktör, Søren Winsløw, sammanfattar här sina intryck från Drupa ur ett etikettperspektiv. Digitalisering är ett gångbart ord i detta sammanhang.
canon_drupa_01xx

Affär på Drupa: Först i Norden med bjässe från MGI

Norska RK Grafisk stärker sina möjligheter till förädling med partiell lack och varmfoliering genom att investera i en MGI Jetvarnish 3D Evo75. Affären gjordes på Drupa och installationen blir den första i Norden.
jetvranish

Unitedprint börjar sälja material till förpackningsindustrin

Unitedprint som driver onlinetryckeriet Print24 börjar sälja material via sitt varumärke Infowerk. Det handlar bland annat om papper, plåtar och kartong.
Toivo

Senaste nytt

Intressant maskinell origamiteknik ger nya förpackningsstrukturer

Finlands tekniska forskningscenter VTT har i samarbete med Aalto-universitetet och finska industripartner utvecklat en ny teknik för att forma kartong i en unik kontinuerlig process för att skapa origami-inspirerade strukturer för fiberbaserade förpackningsmaterial.
Fold_e-com+cosmetics+packagingx

Rör vid flaskan och etiketten lyser upp

Coca-Cola har lanserat en speciell förpacknings med "Thor"-tema i begränsad upplaga i Brasilien. Den är försedd med OLED-teknik (Organic LED) från tyska Inuru. Tryckt elektronik har varit ett diskussionsämne i rätt många år inom förpacknings- och etikettindustrin, men det riktiga genombrottet har låtit vänta på sig. Möjligen är det Inuru som kommer att stå för det.
Thors

UPM Raflatac stänger fabrik i Tyskland

UPM Raflatac har beslutat sig för att permanent stänga sin fabrik i Kaltenkirchen i Tyskland för att förbättra organisationens samlade effektivitet och räntabilitet.
raf_tim-kirchen-appointment

United Bankers skogsfond köper FiberLean

United Bankers fond Forest Industry Green Growth Fund (UB FIGG), har köpt etthundra procent av aktierna i FiberLean Technologies Ltd. Fiberlean tillverkar utrustning för framställning av MFC (Mikrofibrillär cellulosa) som ger pappersmassa nya egenskaper.
David-Walker