Metalliska element i etiketter minskar risken för förfalskningar

PUBLICERAD: 27 juni 2024
UPPDATERAD: 27 juni
Fåglarna på varje etikett är unik. Scannar man QR-koden kommer man till en sida där man kan jämföra fåglarnas form och position för att se om de stämmer överens med etiketten och därmed inte är en förfalskning.

Xeikon samarbetar med Kurz för att utveckla ny teknik som gör det möjligt för etikettryckerier att erbjuda nya funktioner för varumärkesskydd och spårning. Det görs genom att lägga till unika metalliska element till den tryckta etiketten.

Genom att utnyttja Xeikons Titons teknologi för torrtonertryck med Kurz metallförädling och produksäkerhetsexpertis från företaget Scribos har partnerna tagit fram en etikettapplikation med en lösning för att skydda varumärkesvärden och bekämpa förfalskningar.

Innehåller kopieringsskydd

Med hjälp av Xeikons X-800 DFE (Digital Front End) används seriekodade, skyddade QR-koder och metalliska variabla element. Varje kod har ett unikt ID och innehåller ett fint tryckt undermönster som fungerar som ett avancerat kopieringsskydd.

– Den sekundära nivån av kopieringsskydd som är inbäddad i dessa QR-koder förlitar sig på mycket intrikata detaljer, vilket bara kan uppnås med digital tonertryck, säger  Steffen Scheibenstock, chef för Digital business development på SCRIBOS.

Fåglar avgjorde äkthet

I ett exempel på vinetiketter har Xeikon tryckt QR-koder. Genom att verifiera kopieringsskyddet men en smartphone visar hemsidan man landar på ett antal symboler som liknar ett spel på en enarmad bandit.

Genom att jämföra symbolerna på produkten med de på skärmen så deltar konsumenten i en säker tvåfaktorsautenticering.

– I detta fall tryckte vi en varierad uppsättning av fåglar, som skiljer sig åt i position, form, antal och orientering. Denna metod, inbäddad i det metalliska trycklagret och unikt för varje etikett, erbjuder robust skydd mot förfalskning utan att kräva en app, vilket säkerställer säkerhet för alla konsumenter, säger Steffen Scheibenstock.

QR-koderna stöds dessutom av en autentiseringsplattform som erbjuder data för statistik och analys. Kunder kan också välja bland en rad moduler för konsumentengagemang, som bonusprogram, spel eller tävlingar, allt anpassat för att matcha deras eget varumärke.

Senaste nytt

Site Zero certifierat för spårbarhet av återvunnen plast

Svensk Plaståtervinning är den första sorteringsaktören på den europeiska marknaden som uppfyller kraven för RecyClass-certifiering av återvunnen plast för livsmedelskontakt.
Foto: Peter Holgersson AB
Site Zero certifierat för spårbarhet av återvunnen plast

Sverige sätter världsrekord i återvinning

Sverige kan nu titulera sig som världbäst på återvinning. Den 1 november samlades över 50 kilo tomma dryckeskartonger in under en timme i Solna, vilket resulterade i en Guinness Worlds Records-titel. Världsrekordet arrangerades av Oddlygood i samarbete med kreatören Liam Kalevi.
Carina
Sverige sätter världsrekord i återvinning

Wellpapp blir ny delmässa på Fespa nästa år

I maj nästa år hålls Fespa. Mässan har temat ”The place for experts” som ska betona Fespa som global mötesplats för expertis, affärsutveckling inom tryck och visuell kommunikation. I veckan presenterades två nya delmässor som kommer lanseras i Barcelona.
neil-felton-ceo-fespa-e1602838208704
Wellpapp blir ny delmässa på Fespa nästa år

Ecolean byter vd i samband med marknadsanpassning

För drygt tre år sedan tillträdde Marie Samuelsson som vd för Ecolean. Nu kliver hon av och ersätts av Thomas Hultin.
ecolean-aus-pida-utvald
Ecolean byter vd i samband med marknadsanpassning

Läs vidare

Drupa 2024 - Många vill ha en bit av kakan inom etikettproduktion

Packnews danska redaktör, Søren Winsløw, sammanfattar här sina intryck från Drupa ur ett etikettperspektiv. Digitalisering är ett gångbart ord i detta sammanhang.
canon_drupa_01xx
Drupa 2024 – Många vill ha en bit av kakan inom etikettproduktion

Affär på Drupa: Först i Norden med bjässe från MGI

Norska RK Grafisk stärker sina möjligheter till förädling med partiell lack och varmfoliering genom att investera i en MGI Jetvarnish 3D Evo75. Affären gjordes på Drupa och installationen blir den första i Norden.
jetvranish
Affär på Drupa: Först i Norden med bjässe från MGI

Unitedprint börjar sälja material till förpackningsindustrin

Unitedprint som driver onlinetryckeriet Print24 börjar sälja material via sitt varumärke Infowerk. Det handlar bland annat om papper, plåtar och kartong.
Toivo
Unitedprint börjar sälja material till förpackningsindustrin

Mikrovågor ett alternativ vid plaståtervinning

När det gäller återvinning av plastförpackningar är det mekanisk eller kemisk återvinning som är alternativen. På Drupa presenterades ett annat alternativ, ett alternativ till kemisk återvinning, där mikrovågor gör jobbet.
Florian Turkx
Mikrovågor ett alternativ vid plaståtervinning