Metalliska element i etiketter minskar risken för förfalskningar

PUBLICERAD: 27 juni 2024
UPPDATERAD: 27 juni
Fåglarna på varje etikett är unik. Scannar man QR-koden kommer man till en sida där man kan jämföra fåglarnas form och position för att se om de stämmer överens med etiketten och därmed inte är en förfalskning.

Xeikon samarbetar med Kurz för att utveckla ny teknik som gör det möjligt för etikettryckerier att erbjuda nya funktioner för varumärkesskydd och spårning. Det görs genom att lägga till unika metalliska element till den tryckta etiketten.

Genom att utnyttja Xeikons Titons teknologi för torrtonertryck med Kurz metallförädling och produksäkerhetsexpertis från företaget Scribos har partnerna tagit fram en etikettapplikation med en lösning för att skydda varumärkesvärden och bekämpa förfalskningar.

Innehåller kopieringsskydd

Med hjälp av Xeikons X-800 DFE (Digital Front End) används seriekodade, skyddade QR-koder och metalliska variabla element. Varje kod har ett unikt ID och innehåller ett fint tryckt undermönster som fungerar som ett avancerat kopieringsskydd.

– Den sekundära nivån av kopieringsskydd som är inbäddad i dessa QR-koder förlitar sig på mycket intrikata detaljer, vilket bara kan uppnås med digital tonertryck, säger  Steffen Scheibenstock, chef för Digital business development på SCRIBOS.

Fåglar avgjorde äkthet

I ett exempel på vinetiketter har Xeikon tryckt QR-koder. Genom att verifiera kopieringsskyddet men en smartphone visar hemsidan man landar på ett antal symboler som liknar ett spel på en enarmad bandit.

Genom att jämföra symbolerna på produkten med de på skärmen så deltar konsumenten i en säker tvåfaktorsautenticering.

– I detta fall tryckte vi en varierad uppsättning av fåglar, som skiljer sig åt i position, form, antal och orientering. Denna metod, inbäddad i det metalliska trycklagret och unikt för varje etikett, erbjuder robust skydd mot förfalskning utan att kräva en app, vilket säkerställer säkerhet för alla konsumenter, säger Steffen Scheibenstock.

QR-koderna stöds dessutom av en autentiseringsplattform som erbjuder data för statistik och analys. Kunder kan också välja bland en rad moduler för konsumentengagemang, som bonusprogram, spel eller tävlingar, allt anpassat för att matcha deras eget varumärke.

Senaste nytt

Tetra Pak testar förslutningar av papper

Under ett par år har Tetra Pak testat fiberbaserade barriärmaterial tillsammans med det portugisiska företaget Lactogal. Packnews har tidigare berättat om det. Ganska lite om resultatet har blivit känt, vi har försökt få en intervju på temat med Tetra Pak utan att lyckas, men nu satsar man vidare mot mer fiber genom att testa förslutningar som är pappersbaserade.
Tetra 2x

Håll Sverige Rent undrar vem som ska jobba mot nedskräpning nu

Stiftelsen Håll Sverige Rent står inför en avgörande fråga, vem ska betala för arbetet med att forma normer och beteenden gällande nedskräpning i samhället? Den statliga finansieringen har helt försvunnit, producenterna av engångsplastprodukter får delvis ta kostnaden om bidraget blir noll kronor, men kanske kan klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari (L) ändra på det i vårbudgeten. Det skriver Håll Sverige Rents vd Johanna Ragnartz i det här debattinlägget.
Johannax

DePoly i Schweiz etablerar demoanläggning för unik återvinning av PET- och polyesteravfall

Schweiziska DePoly inviger i sommar en demoanläggning med en kapacitet på 500 ton per år för att ge gårdagens plast ett nytt syfte, samtidigt som de säkrar 23 miljoner dollar från sponsorer.
depoly1

Fiberbaserad beläggning för värmeförsegling tävlar i Packnorth Award 2025

Bidragen fortsätter komma in till årets Packnorth Award. Ett intressant bidrag är inte en förpackning i sig utan en ny, fiberbaserad beläggning för värmeförsegling. Den är anmäld i kategorin Biobaserade förpackningar i tävlingen.
WOODMER-Seal-3x

Läs vidare

Drupa 2024 - Många vill ha en bit av kakan inom etikettproduktion

Packnews danska redaktör, Søren Winsløw, sammanfattar här sina intryck från Drupa ur ett etikettperspektiv. Digitalisering är ett gångbart ord i detta sammanhang.
canon_drupa_01xx

Affär på Drupa: Först i Norden med bjässe från MGI

Norska RK Grafisk stärker sina möjligheter till förädling med partiell lack och varmfoliering genom att investera i en MGI Jetvarnish 3D Evo75. Affären gjordes på Drupa och installationen blir den första i Norden.
jetvranish

Unitedprint börjar sälja material till förpackningsindustrin

Unitedprint som driver onlinetryckeriet Print24 börjar sälja material via sitt varumärke Infowerk. Det handlar bland annat om papper, plåtar och kartong.
Toivo

Mikrovågor ett alternativ vid plaståtervinning

När det gäller återvinning av plastförpackningar är det mekanisk eller kemisk återvinning som är alternativen. På Drupa presenterades ett annat alternativ, ett alternativ till kemisk återvinning, där mikrovågor gör jobbet.
Florian Turkx