Olika refillösningar finns med i den plan som EU lägger för förpackningarna och det tas en del initiativ i den riktningen. På de brittiska öarna introducerar till exempel Nescafé den första refillpåsen för snabbkaffe.
Påsarna packar Nescafé Gold Blend och Nescafé Original och kan återvinnas i butik. De hjälper till att spara pengar samtidigt som de minskar förpackningsmängden.
Den nya 150 grams påfyllningspåsen är 97 procent lättare än den traditionella förpackningen av glas på 200 gram och har i genomsnitt 60 procent mindre plast än burkens lock.
Förpackningen är återförslutningsbar för att hjälpa till att bevara färskheten och när den är tom kan konsumenterna återvinna förpackningen i mer än 5 000 butiker över hela Storbritannien och genom ett insamlingssystem på Irland.
Den nya påsen använder inte bara mindre mängd förpackningsmaterial, den är också billigare för konsumenten.
– Vi vet att Nescafé-älskare blir mer bekymrade över hållbarhetsuppgifterna för de produkter de konsumerar. Vi är därför verkligen stolta över att lansera denna nya kaffeförpackning som erbjuder våra fans samma fantastiska kaffe och den ikoniska rika aromen som de älskar i mindre förpackningar samtidigt som det ger bättre valuta för pengarna, säger Sophie Demoulin, marknadschef Nescafé Soluble Coffee.
Lanseringen är en del av Nescafés pågående hållbarhetsåtaganden för förpackningar, inklusive att minska användningen av jungfrulig plast med en tredjedel till 2025.