Nescafé i refillpåse möter önskemål från EU

PUBLICERAD: 10 mars 2023
UPPDATERAD: 10 mars
Pressbild.

Olika refillösningar finns med i den plan som EU lägger för förpackningarna och det tas en del initiativ i den riktningen. På de brittiska öarna introducerar till exempel Nescafé den första refillpåsen för snabbkaffe.

Påsarna packar Nescafé Gold Blend och Nescafé Original och kan återvinnas i butik. De hjälper till att spara pengar samtidigt som de minskar förpackningsmängden.
Den nya 150 grams påfyllningspåsen är 97 procent lättare än den traditionella förpackningen av glas på 200 gram och har i genomsnitt 60 procent mindre plast än burkens lock.
Förpackningen är återförslutningsbar för att hjälpa till att bevara färskheten och när den är tom kan konsumenterna återvinna förpackningen i mer än 5 000 butiker över hela Storbritannien och genom ett insamlingssystem på Irland.

Den nya påsen använder inte bara mindre mängd förpackningsmaterial, den är också billigare för konsumenten.

– Vi vet att Nescafé-älskare blir mer bekymrade över hållbarhetsuppgifterna för de produkter de konsumerar. Vi är därför verkligen stolta över att lansera denna nya kaffeförpackning som erbjuder våra fans samma fantastiska kaffe och den ikoniska rika aromen som de älskar i mindre förpackningar samtidigt som det ger bättre valuta för pengarna, säger Sophie Demoulin, marknadschef Nescafé Soluble Coffee.

Lanseringen är en del av Nescafés pågående hållbarhetsåtaganden för förpackningar, inklusive att minska användningen av jungfrulig plast med en tredjedel till 2025.

Senaste nytt

Billeruds långsiktiga klimatmål för att nå nettonollutsläpp godkänt av SBTi

Billeruds långsiktiga klimatmål att nå nettonollutsläpp av växthusgaser senast år 2050 har nu officiellt godkänts av Science Based Targets initiative (SBTi). Denna milstolpe kompletterar de tidigare godkända kortsiktiga målen för 2030.
Billerud
Billeruds långsiktiga klimatmål för att nå nettonollutsläpp godkänt av SBTi

International Paper stänger fem förpackningsanläggningar i Europa

International Paper, kommer att stänga fem förpackningsanläggningar i Tyskland, vilket påverkar 500 arbetstillfällen. Åtgärden är en del av företagets integration av DS Smith som förvärvades i januari 2025.
About the IP + DS Smith Combination IP Green
International Paper stänger fem förpackningsanläggningar i Europa

Återanvändbara muggar fungerar dåligt i Nederländerna

Packnews samarbetspartner och jurymedlem i Packnorth Award, Paul Jenkins från The PackHub, har varit i Utrecht, Nederländerna, i samband med Sustainable Packging Summit. Han besökte en McDonalds och fick lite fakta kring återanvändbara muggar som han publicerade på LinkedIn. Vi i sin tur återanvänder texten här.
Mugg utvald
Återanvändbara muggar fungerar dåligt i Nederländerna

Tetra Pak och Artek Solutions letar användning för PolyAl

Tetra Pak har inlett ett samarbete med det svenska  företaget Artek Solutions för att utforska nya användningsområden för PolyAl – det plast- och  aluminiummaterial som återvinns från dryckeskartonger. Målet är att skapa högpresterande  industriella produkter med lång livslängd genom att kombinera PolyAl med andra återvunna  material.
Artek_Tetra Pak
Tetra Pak och Artek Solutions letar användning för PolyAl

Läs vidare

Första biobaserade smältlimmet som klarar återvunna förpackningar och frysgrader

Kiilto lanserar det första nästan helt biobaserade smältlimmet för återvunna förpackningar. Limmet fungerar för återvunna förpackningar och tål frysning.
Kiiltox
Första biobaserade smältlimmet som klarar återvunna förpackningar och frysgrader

Lekfullt och kaxigt när Bubs rebrandar

Det virala godisvarumärket Bubs gör om sin identitet. Den nya grafiska profilen innefattar en helt omarbetad logga som ska stärka varumärket och dess igenkänning, samt nya färgskalor, typsnitt och en speciellt framtagen merch-kollektion. Identiteten är utvecklad i samarbete med byrån Super Tuesday, som fokuserat på att lyfta fram det som blivit synonymt med varumärket i en lekfull skepnad.
BUBS_37x
Lekfullt och kaxigt när Bubs rebrandar

Misstänksamhet mot gurkan utan plast hos konsumenterna

Det har skrivits mycket om Saveggys teknik med att spraya gurkor med raps- och havreolja, en teknik som gör att man kan undvika plast på gurkor i syfte att förlänga hållbarheten. När nu de första gurkorna kommit ut på en testmarknad har det visat sig finnas en misstänksamhet hos konsumenterna.
Gurka-Saveggy-Odlarna_D
Misstänksamhet mot gurkan utan plast hos konsumenterna

Den europeiska papperssäckindustrin siktar mot nettonoll år 2050

Den europeiska industrin för papperssäckar och säckkraftpapper har påbörjat en resa för att utveckla en färdplan mot nettonoll till år 2050. Det nuvarande fokuset ligger på att identifiera de största bidragsgivarna till branschens koldioxidavtryck och nyckelområden för avkarbonisering.
EUROSAC_The Future-
Den europeiska papperssäckindustrin siktar mot nettonoll år 2050