Nescafé i refillpåse möter önskemål från EU

PUBLICERAD: 10 mars 2023
UPPDATERAD: 10 mars
Pressbild.

Olika refillösningar finns med i den plan som EU lägger för förpackningarna och det tas en del initiativ i den riktningen. På de brittiska öarna introducerar till exempel Nescafé den första refillpåsen för snabbkaffe.

Påsarna packar Nescafé Gold Blend och Nescafé Original och kan återvinnas i butik. De hjälper till att spara pengar samtidigt som de minskar förpackningsmängden.
Den nya 150 grams påfyllningspåsen är 97 procent lättare än den traditionella förpackningen av glas på 200 gram och har i genomsnitt 60 procent mindre plast än burkens lock.
Förpackningen är återförslutningsbar för att hjälpa till att bevara färskheten och när den är tom kan konsumenterna återvinna förpackningen i mer än 5 000 butiker över hela Storbritannien och genom ett insamlingssystem på Irland.

Den nya påsen använder inte bara mindre mängd förpackningsmaterial, den är också billigare för konsumenten.

– Vi vet att Nescafé-älskare blir mer bekymrade över hållbarhetsuppgifterna för de produkter de konsumerar. Vi är därför verkligen stolta över att lansera denna nya kaffeförpackning som erbjuder våra fans samma fantastiska kaffe och den ikoniska rika aromen som de älskar i mindre förpackningar samtidigt som det ger bättre valuta för pengarna, säger Sophie Demoulin, marknadschef Nescafé Soluble Coffee.

Lanseringen är en del av Nescafés pågående hållbarhetsåtaganden för förpackningar, inklusive att minska användningen av jungfrulig plast med en tredjedel till 2025.

Läs vidare

Zoégas uppdaterar förpackningsdesignen

Nu uppdaterar Zoégas designen för att ännu bättre spegla varje kaffes unika historia och karaktär. De nya förpackningarna får ett modernare utseende och en starkare identitet.
zoegax

Ny förpackningsserie för hämtmat från Greiner Packaging

Greiner Packaging har tagift fram en ny serie med förpackningar till exempel för hamburgare, sallader eller lunchspecialer, avsedda för återanvändning. För att se till att hämtmatsrätter behåller sin temperatur och smak så bra som möjligt måste de vara noggrant förpackade – och det brukar innebära mycket engångsförpackningar och därmed avfall. Det här är ett alternativ.
Empty wooden tables with pepper bottle on blurred food truck fes

Premiär för läkemedelsflaskor av delvis biobaserad PET

Finska UPM Biochemicals har tillsammans med två andra företag ingått ett partnerskap med avsikt att producera världens första läkemedelsflaskor som är tillverkade av delvis träbaserad PET. Det skriver Nordisk Bioplastförening på sin hemsida.
upm-biopet-topp-2x

Nytt cirkulärt förpackningsmaterial med gräsfiber

Mycket av det naturen ger kan användas som råvara för förpackningsmaterial. Vad sägs om gräs som en del av ett pappersmaterial? Ranpak lanserar nu en lösning för void fill där gräs är en del av råvaran.
Grasspaperx

Senaste nytt

Sydsvenska tryckerier förfasas över elpriset: "Katastrof"

Under torsdagen nådde elpriserna i södra och mellersta Sverige nya rekordnivåer. Situationen är ämnet på allas läppar ute på tryckerierna. Vår systersajt, Sign&Print, har pratat med några tryckerier och bestörtningen är stor.
Sign print

Vilka insikter kring hållbar förpackningsdesign har vi i Norden?

DS Smith har låtit göra en undersökning för att förstå vikten av hållbara förpackningar när nordiska konsumenter shoppar, både i butik och online. Tillsammans med communityplattformen Toluna har DS Smith ställt ett antal frågor om detaljhandeln, förpackningar och hållbarhet till över 2 000 konsumenter från Norge, Danmark, Sverige och Finland. Så här sammanfattar DS Smith undersökningen.
ds-smith-230503-168-1600x900x

Nu inför Spanien pantsystem på plastflaskor

Spanien tar nu ett krafttag för att öka återvinningsgraden på plastflaskor. Det sker genom att man inför ett pantsystem i landet.
Spanienx

Smarta förpackningar kopplar samman den fysiska och digitala världen

Under AIPIA World Congress 2024 i Amsterdam, gav Fotini Delgado, vd för amerikanska Laava, sin och företagets syn på hur uppkopplade förpackningar förändrar förhållandet mellan varumärken och konsumenter. "Connected packaging” är mycket mer än bara en informationsbärare; det är en kraftfull digital plattform som sammanför data och förtroende, betonade Delgado.
Lavaa, Smart Packaging VM