Naturvårdsverkets analys av plastpåseskatten får kritik

PUBLICERAD: 12 maj 2021
UPPDATERAD: 25 januari

”Skatten på plastbärkassar är ett praktfiasko och slår mot svensk plaståtervinning och leder till ökad resursförbrukning”, säger IKEM. (Bild Dreamstime)|”Vi anser att Naturvårdsverkets statistik är vilseledande”, säger Lena Lundberg, IKEM (Bild IKEM)

Svenska näringslivet via branschorganisationen IKEM (Innovations- och kemiindustrierna) riktar nu skarp kritik mot Naturvårdsverkets årliga statistik över svenskarnas förbrukning av plastbärkassar.

Enligt Naturvårdsverkets statistik, som nyligen redovisades, sjönk årsförbrukningen i fjol med 26 procent och hamnade på 55 plastbärkassar per svensk. Naturvårdsverket menar därför att mycket arbete återstår för att nå EU:s mål om en förbrukning på 40 plastbärkassar per person till år 2025.

”Vi anser att Naturvårdsverkets statistik är vilseledande”, säger Lena Lundberg, IKEM (Bild IKEM)

”Vi anser att Naturvårdsverkets uttalande är vilseledande. Eftersom skatten på plastbärkassar infördes 1 maj förra året blir konsekvensen av den inte tydlig, när myndighetens statistik omfattar hela året. Baserat på skatteintäkterna sjönk förbrukningen snarare till en halv påse per person i månaden efter att skatten införts, säger Lena Lundberg, ansvarig för plastråvarufrågor på IKEM.

Enligt handeln har plastpåseskatten inneburit att efterfrågan på både papperskassar och avfallspåsar istället skjutit i höjden. Resultatet är att svenska konsumenter numera köper två emballage – ett för att bära hem varor i och ett för att ta hand om hushållsavfallet..!

”De flesta plastbärkassarna i svenska butiker var mycket klimatsmarta. Regeringen måste därför omgående göra en konsekvensanalys av den införda skatten. Skatten är ett praktfiasko och precis som vi varnade för har den slagit mot både svensk plaståtervinning och lett till en ökad resursförbrukning!, säger Lena Lundberg.

Det svenska företaget Bengt Lundin AB i Arvika har varit världsledande på utvecklingen av miljöanpassade plastbärkassar. Tillsammans med handeln och återvinningsindustrin har man sedan länge ett unikt och framgångsrikt samarbete. Detta har lett till att deras plastbärkassar är mer resurseffektiva samt håller för att återanvändas flera gånger. Under många år har användningen av återvunnen och biobaserad plast ökat och idag är minst 80 procent av plastkassarna baserade på återvunnen eller förnyelsebar plast. Den återvunna plasten kommer till största delen från svenska/nordiska insamlingssystem.

”Den svenska marknaden störtdök i maj och har inte återhämtat sig. Vi tappade 90 procent av vår volym i Sverige och tvingades varsla 30 procent av personalen på grund av skatten. Skatten innebär slutet för ett av de bästa cirkulära initiativen inom svensk handel och industri!”, säger Peter Dahlin, VD på Trioworld Lundin AB.

Punktskatten på plastbärkassar omfattar också mindre, tunnare plastpåsar som frukt- och grönsakspåsar i mataffären. För dessa är skatten 30 öre per plastbärkasse om plastbärkassens väggtjocklek är mindre än 15 mikrometer och volymen maximalt 7 liter.

Enligt IKEM väger de papperspåsar, som erbjuds som alternativ till de tunna plastpåsarna, ungefär 10 gånger så mycket som plastpåsarna.

”Vi har inte sett någon statistik på hur skatten slår på påsarna för frukt- och grönt. Men den skatten är också helt omotiverad och leder verkligen till ökad resursförbrukning och mycket mer avfall. De flesta butikerna hade dessutom tunna plastpåsar tillverkade av biobaserad plast”, avslutar Lena Lundberg.

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor i ny färgsprakande design tagit plats ute i butikshyllorna. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya lekfulla designen.
ridder0

Optiska sorteringslösningar i ny agentur hos Mobergs Processkontroll

Mobergs Produktkontroll AB har ingått ett samarbetsavtal med italienska 3U Vision för att ytterligare vidga sitt utbud av avancerade optiska sorteringslösningar för livsmedels- och tillverkningsindustrin.
Mobergs

Så ska robotautomation optimera den svenska livsmedelsindustrin

Industrier som präglas av säsongsbetonad efterfrågan och hög konkurrens kan effektiviseras med robotautomation. SWIRA, Swedish Industrial Robot Association, arbetar för att främja automation och robotutveckling i den svenska industrin. I år närvarar SWIRA på Scanpack för att diskutera teknikens potential i förpackningsbranschen.
Ove_Leichsenring-SWIRA-1

Sainsbury´s minskar plastanvändningen och får klagomål från kunderna

Vi är alla konsumenter och inte alltid lätta att hantera för varumärkesägarna. Det visar det här exemplet från Storbritannien.
sains

Senaste nytt

Förpackningar på menyn i P1

Programmet Meny i Sveriges Radio handlade den 13 februari om matförpackningarna av i dag och vad som kommer att hända i framtiden, inte minst med tanke på EU-lagstiftningen.
jonathan-velasquez-c1ZN57GfDB0-unsplashx

Lantchips lanserar svenskifierad chipspåse

Chipstillverkaren Lantchips ger ut en ny förpackningsdesign för den europeiska marknaden. Den nya chipspåsen ska kommunicera chipsens svenska ursprung och har därför täckts av illustrationer som alla symboliserar Sverige, ritade av illustratören Marc ”UÅ” Strömberg, mot en off white-bakgrund. Resultatet är högst troligt den snyggaste chipspåsen du skådat.
chips1x

Filip Poon och Aroma Godisfabrik lyfter fram klassiska geléhjärtan

Det klassiska röda geléhjärtat har varit en självklar favorit i svenska hem i generationer. Lagom till Alla hjärtans dag inleder Aroma Godisfabrik ett spännande samarbete med den populära matprofilen Filip Poon för att ge det ikoniska hjärtat en ny dimension.
Hjärta

Gott & Blandat With love på Alla Hjärtans Dag

Lagom till Alla hjärtans dag kommer Malaco Gott & Blandat With love, en mix av smakrika godisbitar i gåvoförpackning.
Malaco